nyheter
Red Dead Online

Spelarna kräver nytt innehåll till Red Dead Online. Take-Two svarar på kritiken men ändå inte

Om man hade inkasserat en krona varje gång någon högt uppsatt chef inom spel eller filmbranschen sagt "We hear you, but..." som svar på svidande kritik de senaste åren så hade man förmodligen kunnat gå i pension vid det här laget och nu har det hänt igen. Denna gången är det Strauss Zelnick, VD på Take-Two, i sin tur ägare av Rockstar och därmed också högst delaktig i Red Dead Online som än en gång har fått kritik för bristen på nytt innehåll. Efter snart ett år sedan senaste uppdateringen så har fansen nu tröttnat rejält och det har till och med skapats en hashtag för missnöjet, #SaveRedDeadOnline. En hashtag som sedan januari månad har fortsatt att trenda på sociala medier och då vet varje modern VD värd namnet att det är dags att göra ett uttalande. Då kan man inte längre stänga in sig på kammaren och låtsas som om att det regnar. Straus Zelnick gick därför ut med följande uttalande via IGN:

"I've heard the frustration. It's flattering that you want more content, and more will be said by Rockstar in due time."

Efter det uttömmande svaret så berättade han att det inte är hans uppgift att förmedla hur framtiden för Red Dead Online ser ut utan det får Rockstar sköta. Han avslutade dock med det betryggande uttalandet "We're working on an awful lot at Rockstar Games." Exakt vad de jobbar förskräckligt mycket med fick vi inte veta då men det lät ju bra. Strax därefter kom dock ett förtydligande. Zelnick refererade enbart till servrarna och uttalandet hade alltså ingenting med eventuellt framtida nytt innehåll att göra.

När IGN frågade Zelnick om Take-Two och Rockstar Games framtidsplaner för Red Dead Online, huruvida de planerar att faktiskt fortsätta supportera tjänsten långsiktigt eller ej, då som sagt ingenting har hänt på nästan ett helt år så lät han meddela att det är planen men utelämnade även här detaljer, såsom hur, när och vem?

Att nytt innehåll ständigt lyser med sin frånvaro upprör förstås spelarna men det är inte det enda som fått dem att gå man ur huse för att protestera. Att GTA Online, från samma utvecklare hela tiden får nytt innehåll strör såklart salt i såren. Det visar ju bara att de helt enkelt inte prioriterar Red Dead Online på grund av att pengarna finns i GTA och eftersom inga riktiga svar lämnades så kommer kritiken fortsätta tills spelarna får höra något mer uttömmande än ett "We hear you, but..."

Red Dead Online