Vi är många som ser lite extra mycket fram emot nya F1 22-spelet med de nya bilarna och banorna från årets säsong och döma av det vi fått prova på hittills har Codemasters lyckats packa in en hel del trevliga förbättringar. En sak som däremot fått stryka på foten i årets utgåva är spelläget Braking Point som var ett av nyckelelementen från förra årets spel och som fick sin början i F1 2019.
Världen fick bekanta sig med Devon Butler, den skurkaktiga föraren som gjorde ditt liv surt som nybörjare. Men i årets upplaga av Codemasters F1-spel kommer alltså Devon få ta lite vila. Enligt utvecklarna själva är nämligen Braking Point något de gör vartannat år och spelets senior creative director Lee Mather kommenterade själv på det hela enligt följande.
"The reasons are purely logistically, it's a huge undertaking to do something like that. In 2019, we did the F2 feeder series, which was the cinematic game opening. Then, obviously, F1 2021 had Braking Point, and you saw the scale of Braking Point compared to what we did with F1 2019's intro, it's vast.
It's something that takes a very long time to put together. There's a lot of time in the casting, there's a lot of time in creating the scenes. So, [two years] is a cadence that I think we're comfortable with. It gives us the opportunity to obviously change our focus year on year."
Lite synd ändå att vi inte får någon ny del av Braking Point i år. Spelläget må vara en smula krystat men underhållningsvärdet var ändå högt. Vi får helt enkelt vänta ännu ett år och spela fortsättningen i F1 23. Gillade du Braking Point spelläget?