Den som har sett någonting signerat Marvel Studios de senaste åren, och handen på hjärtat, vem har inte det, har säkert lagt märke till hur mycket det varierar i kvalitet när det kommer till specialeffekter. Frågor har därför väckts om hur det kan vara så när det är samma studio som står bakom verken och som svar på det har det nu publicerats en rapport kring ämnet. Marvel Cinematic Universal, eller MCU är inne på sitt fjortonde verksamma år och det har förstås skett en del sedan Iron Man släpptes år 2008.
Produktionerna är nu mycket större och de når också ut till betydligt fler människor. Det innebär att budgetarna är högre men det är också fler personer som bedömer resultaten och trots all framgång studion har haft genom åren så har kritiken haglat kring hur många filmer och serier som ser platta och trista ut. Ett färskt exempel är She-Hulk: Attorney at Law. När den första trailern släpptes för ett par månader sedan så var inte fansen nådiga och så här gick tongångarna då:
"She-Hulk as a show looks amazingly fun but the actual CGI looks really unfinished and rubbery. I'm aware it is TV but the Star Wars stuff manages and they have the budgets to adjust."
"The She-Hulk trailer is fun and my gosh I love Tatiana Maslany (she'll *crush* it in this role) but her post-transformation CGI looks godawful."
"I actually like the tone of She-Hulk. It feels fun. And Maslany is hella talented, that shows. But my lord you have Gamora. You could've used practical effects on her face and body. They literally have the resources. Maslany too talented to be hidden in that CGI nonsense."
Men det här går längre tillbaka än så. Black Panther har på några riktigt risiga ögonblick och ingen kan glömma Bruce Banners flytande huvud i "Hulkbustern", detta i en film som i övrigt bjöd på flertalet imponerande effekter. Men det är också precis det som är problemet, ojämnheten. Många fans hade förstås också jämfört med Avengers: Endgame, där ju effekterna i sin tur var strålande hela filmen igenom. Det verkade då märkligt att samma studio flera år senare skulle släppa något som såg ut som det gjorde i She Hulk: Attorney at Law, även om man skall ha med sig i åtanke att serien inte var färdiginspelad ännu men skillnaden var så markant att det krävde ett svar. I en rapport från Gizmodo, skapad utifrån intervjuer med olika projektledare inom specialeffekter, som alla har jobbat för Marvel kommer vi åtminstone lite närmare en förklaring. De lyfter nämligen fram studions obeslutsamhet som den primära anledningen till att det ser ut som det gör, kvalitetsmässigt. Eftersom de olika kreativa teamen tenderar att pendla fram och tillbaka mellan alternativen och ständigt fattar beslut i sista minuten, tvingas de som jobbar med effekterna att skynda på vissa scener, vilket i sin tur resulterar i ett hafsverk. Så här står det i ett utdrag från rapporten:
"The erratic direction of Marvel movies leads to erratic results. That's why you see incredibly sharp and realistic VFX work in one scene, and then two minutes later, the VFX work looks choppy and rushed. Because in a lot of cases, it is. All the VFX studios that Marvel hires are capable of producing incredible work, but very few are given the opportunity to do so because of the way that Marvel directs the vendors.At this point, Marvel uses so much VFX in their films that all Marvel films could be considered animated films. Disney and its subsidiaries, which includes Marvel, probably account for about half of the VFX work that's being commissioned right now, Sam says. So if VFX studios want to stay in business, they need to keep Marvel happy."
Trots att Marvel har en förkärlek för att skapa långsiktiga berättelser, tenderar de faktiskt att vara ganska överseende med sitt kreativa beslutsfattande inom ett specifikt projekt, och välkomnar därmed idéer från både skådespelare och filmteam. Det är ett arbetssätt som etablerades i den ursprungliga Iron Man-filmen, som filmades utan ett färdigt manus och därmed innehöll massor av improvisation. Senare filmade man ju också om just Iron Mans död i Avengers: Endgame, bara tre månader innan filmen släpptes eftersom en ny bättre idé dök upp under efterarbetet. Denna kreativa frihet och flexibilitet är en av anledningarna till att många filmskapare gillar att arbeta med Marvel Studios. Det är dock tydligt från den tidigare nämnda rapporten att det finns två sidor av samma mynt, eftersom obeslutsamhet och ständiga förändringar i manus tvingar de som som är ansvariga för specialeffekterna att arbeta hårdare och med extremt snäva deadlines.
I takt med att kritiken blåser upp och komplexiteten i filmerna och serierna blir allt större så kommer Marvel att bli tvungna att på något sätt säkerställa kvaliteten och att fortsätta som man har gjort med sista-minuten-ändringar kommer inte att hålla i längden. När nu Multiverse-sagan fortsätter så behöver man fler anställda inom områden än någonsin och att lägga ännu mer tidspress på en redan till mångt och mycket utbränd filmindustri kan resultera i ännu större tapp i kvalitet. För det skall sägas, att det är inget som är unikt för just Marvel, alla större filmbolag har det här problemet. Marvel Studios är dock en så pass stor, populär och inflytelserik aktör att de skulle kunna föregå med gott exempel här och visa övriga att det går att ställa realistiska krav på sina anställda och samtidigt höja kvaliteten.
Här hittar du hela rapporten!