Svenska
Gamereactor
förhandstittar
No Man's Sky

No Man's Sky

E3 bjöd på ännu mer ögon- och örongodis från brittiska Hello Games kommande No Man's Sky, och vi passar därmed på att fördjupa oss ytterligare i det påstått oändliga spelet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Många ser på spelande som en chans att fly till en annan värld - ett tillfälle för andrum eller en plats där spektakulära, utomjordiska händelser är vardagsmat. De flesta spelskapare formar därför världar efter eget tycke i hopp om att kunna styra dess innehåll i en viss riktning och rentav regissera hur vi upplever spelen i fråga. Dagens teknik möjliggör däremot en helt annan typ av spelknåpande där endast några få förutbestämda grundregler står som fundament för spelupplevelser och världar som skapas i takt med vår upptäckarlusta. Ett av de populäraste exempel vi har att tillgå är det svenskutvecklade Minecraft. Där fick vi bokstavligen bygga världen helt själva, om vi så ville.

Nu, några år senare, har den brittiska spelstudion Hello Games ännu mer storslagna planer på ett liknande tema när deras kommande No Man's Sky lovar måla upp ett helt universum i takt med att du väljer att utforska. Till skillnad från den i första stycket nämnda, svenska pixelkavalkaden står däremot inte byggnationer med överdimensionerade block i fokus när tedrickarna ger sig på ett vidsträckt universum, utan full tonvikt har lagts vid just utforskande som grundkoncept. Varje planet du besöker kan variera i storlek, vegetation, väderlek och färgschema. Detta medan varje djurart, växt, sten, moln, vattenpöl och i sin tur varje världs ekosystem successivt genereras vartefter du väljer att utforska. Spelmotorn målar upp varenda liten atom efter vaga byggnationsregler, och du är helt fri att ta dig till och besöka alla de platser du kan tänkas se.

No Man's Sky
Av den knapphändiga information vi hittills fått att döma verkar det som att vi kommer att stöta på raser med mänskligt intellekt - vissa fientligt inställda mot din närvaro, medan andra rentav kan välja att slåss vid din sida.

Att ta anspråk på det oändliga är ett rätt så ambitiöst mål, kan tyckas. Särskilt med tanke på att Hello Games endast består av fem kreativa hjärnor, vilka alla jobbar natt och dag för att färdigställa ett av de tekniskt mest imponerande titlarna på mycket länge. För att sätta det hela i perspektiv kan exempelvis utvecklingsteam för de allra mest storslagna och vidsträckta av titlar ofta bestå av närmare hundra personer, vilka alla jobbar idogt med att färdigställa produktioner på en långt mindre skala än vad Hello Games försöker åstadkomma.

Detta är en annons:

Men vad vore väl teknik om den inte vore vacker? Ettor och nollor, skulle jag personligen svara. Urbota skittråkigt, skulle de flesta andra välja att kalla det. Som tur är ser och låter No Man's Sky som allt annat än skittråkigt, vilket tyder på att det faktiskt är ett gäng riktigt kreativa, passionerade hjärnor som står bakom projektet, och inte en kvintett av dunderlogiska robotar. Lummiga, färggranna världar bebodda av de mest spektakulära varelser du överhuvudtaget kan tänka dig - och inte ens utvecklarna själva kan förutspå hur just din värld kommer att se ut.

No Man's Sky
Antalet variationer och små detaljskillnader som de procedurellt genererade miljöerna har att bjuda på är många och oberäkneliga. Varje planet du besöker kommer att vara unik, och ingen annan spelare kommer någonsin uppleva exakt samma värld som dig.

I den trailer vi fick se under Sonys presskonferens på E3 visades utöver förtidsexklusivitet till Playstation 4 bland annat hur spelaren när som helst kan hoppa in i sin rymdfarkost och flyga ut i galaxen, för att sikta in sig på närmaste stjärna och obehindrat besöka den. Vad som händer däremellan kan vi därefter endast spekulera i. Kanske attackeras du av en annan högteknologisk ras i lika högteknologiska farkoster som din? Kanske måste du istället skjuta dig genom att meteoritfält? Kanske en helt annan ras väljer att hjälpa dig på dina äventyr?

Det största problemet just nu är dessvärre det faktum att vi inte vet särskilt mycket om vad vi faktiskt ska göra i spelet, vilket i sin tur ligger som grund för mina många spekulationer. De filmsnuttar som visats upp sedan utannonseringen sent förra året har förvisso fått mig och mina kollegor att unisont tippa av våra stolar, men särskilt mycket matnyttig information har vi ännu inte fått ta del av. Gemensamt för alla rörliga bilder vi hittills fått se är att de genomgående retat oss med oförskämt vackra vyer; hastiga blickar fyllda av rymdstrider och laserpistoler; olika typer av ammunitions- och resursräknare; samt fullkomligt makalösa musik. Det räcker i sig för att få en hel spelvärld att falla på knä med händerna sträckta i luften - som i en bön om den mest fantastiska upplevelsen någonsin - men frågan är hur mycket till spel som faktiskt ligger bakom den stilsäkra, audiovisuella ytan.

Detta är en annons:
No Man's Sky
I en perfekt värld skulle hela upplevelsen i No Man's Sky bygga på utforskande med och mot andra människor. Spel såsom DayZ har redan visat att interaktion mellan spelare kan ge upphov till helt makalösa historier om rygghuggande och överlevnad, och med en sådan premiss förlagt i hela galaxer kan ett riktigt mästerverk ligga i görningen.

Med en bakgrund som skaparna av den lättsamma Playstation Network- och Xbox Live Arcade-favoriten Joe Danger var steget till ett ambitiöst, oändligt universum där omgivningarna och vår egen upptäckarglädje står för den huvudsakliga underhållningen knappast i det minsta laget. Man skulle nästintill kunna påstå att Hello Games gjort en helomvändning - att de vuxit upp en aning efter år av inkasserande på sin förra spelserie.

Vi vet i dagsläget aningen för lite om No Man's Sky och hur det spelas för att överhuvudtaget kunna avgöra om det håller som spel, eller om det bara blir det vackraste teknikdemot i mannaminne. Vi vet inte ens hur eller om någon form av nätverksspelande kommer att implementeras, eller om det är en renodlad upplevelse för ensamvargen vi har att vänta. Ur den aspekten kan jag verkligen föreställa mig vidsträckta horisonter av möjligheter med utforskande i sällskap med en vän; med en okänd best hack i häl rusar vi mot våra rymdfarkoster, genom de lummiga landskapen, och sedan beger oss till nästa outforskade planet. Det pirrar faktiskt lite i mig vid blotta tanken av att vi kanske kan stöta på andra spelare där ute i universum, vilka liksom mig och min vän bara utforskar och häpnar över de vackra landskapen.

Vi har inga faktiska bevis på att sådana funktioner kommer att finnas tillgängliga när spelet väl släpps, eller om det överhuvudtaget släpps. Det är helt klart mycket jobb för fem klipska, kreativa hjärnor. Men likväl är de bara fem med ambitionen att skapa ett oändligt universum. Lyckas Hello Games med den bedriften säger jag nog upp mig från jobbet som speltyckare, låser in mig någonstans med min dator och kommer inte ut förrän jag utforskat allt.

Det kan ta några år.

No Man's Sky
Tusentals färdiga texturer turas om att pryda naturen, faunan och dina omgivningar med ett närmast ogreppbart antal variationer i färgkombinationer och modellutföranden.

Relaterade texter

No Man's SkyScore

No Man's Sky

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

REWIND! Gamereactor backar bandet, kikar närmare på allt som skett under de gångna fyra åren och slår fast att detta idag är ett helt annat spel än vid premiären. Därmed vankas nytt betyg!

2
No Man's Sky firar sjuårsjubileum

No Man's Sky firar sjuårsjubileum

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Det är nästan otäckt så snabbt tiden rusar förbi, och på vissa sätt känns det redan som igår när Hello Games avtäckte sin polerade, första demonstration av spelet på...

0
No Man's Sky lanseras till Switch i oktober

No Man's Sky lanseras till Switch i oktober

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Man kan väl lugnt slå fast att Hello Games inte legat på latsidan under de nästan sex år som har gått sedan No Man's Sky släpptes till PC och Playstation 4. Med både...



Loading next content