Svenska
Gamereactor
nyheter
Code Name: STEAM

Nintendo utannonserar Code Name: S.T.E.A.M till 3DS

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nintendo utannonserade nyligen en alldeles ny titel till deras bärbara 3DS till vilket man utlovar en färsk tolkning på traditionella strategiska strider i ett alternativt, steampunk-influerat London där du i rollen som Captain Fleming ska leda din attackgrupp, S.T.E.A.M, en grupp elitkrigare grundad av självaste Abraham Lincoln.

Striderna utspelas ur en tredjepersonsvy och tar designmässigt inspiration från steampunk samt en påtaglig släng av västerländsk serietidningsestetik. Bakom utvecklingen ligger Intelligent Systems, vilka bland annat även stått bakom Advanced Wars- samt Fire Emblem-serierna.

Hitoshi Yagami är producent för projektet och var tidigare en stor beundrare av Intelligent Systems strategi-spel, varför han anslöt sig till företaget för ungefär åtta år sedan. På hans CV ser vi spel såsom Xenoblade Chronicles, Style Savvy och så tidigare nämnda Fire Emblem. Creative Director är Paul Patraschu och Art Director är Takako Sakai.

Enligt Siliconera har Hitoshi Yagami främst frågat sig varför inte strategi-genren har en större skara följare, varpå han kommit fram till att det kan ligga i den traditionella isometriska eller kraftigt utzoomade vy som används när det vankas trupphantering, vilket han menar gör att spelaren känner sig än mer distanserad från striden och dess villkor.

För att råda bot på detta plockar man i Code Name: S.T.E.A.M kameran ned på samma höjd som soldaterna man kommenderar, närmare bestämt bakom deras axlar. Dessutom passar man på att plocka bort kartan under spelomgångarna för att istället låta spelaren utforska spelplanen. Varje rundas längd avgörs av den mängd ånga din kommenderade enhet har att tillgå, och du kan själv avgöra hur mycket av det som ska gå till rörelser, attacker eller andra färdigheter.

Man har även siktat på att strömlinjeforma sättet som dina enheter utvecklas. Där det traditionella receptet bygger på bollande av siffror och ständig jag efter erfarenhetspoäng ligger här större tonvikt vid att kombinera dina enheters förmågor och attacker för att på så sätt effektivera deras duglighet i strid. Vartefter du tar dig igenom spelet kommer du att stöta på nya karaktärer att värva, och behovet av att nöta dig till en högre nivå för att klara av en knivig strid är i princip tillintetgjort. Inget allsmäktigt vapen i slutet av regnbågen finns heller att tillgå, så det gäller att kombinera enheter och planera om du ska lämna striden som vinnare.

Permanent bortgångna enheter och multipla svårighetsgrader á la Fire Emblem är även det ett minne blott, vilket kan ha att göra med den uttalade ambitionen att strömlinjeforma upplägget en aning.

Code Name: S.T.E.A.M planeras släppas till Nintendo 3DS någon gång under 2015.

Code Name: STEAM
Hårda typer med ångdrivna puffror får vi förhoppningsvis lära känna någon gång under nästkommande år.

Relaterade texter



Loading next content