Black Week innebär som bekant mängder av erbjudanden och prylar till nedsatta priser men allt är förstås inte guld och gröna skogar. Ibland blir man som konsument blåst på en till synes fantastisk deal som i själva verket inte alls är så bra som den utger sig för att vara. I vissa fall kan det bero på falsk prissättning, där priset verkar lägre än vad det egentligen är. Vid andra tillfällen får man inte ens produkten man har beställt utan i stället ett presentkort. Det råder dock inga tvivel om man kan göra otroligt bra klipp om man gör sin research. TV-apparater som är nedsatta med flera tusen kronor är ett populärt val men även storsäljande produkter, endast marginellt nedsatta men som man har gått och suktat efter tag brukar öka i försäljning under denna konsumtionsvecka.
Så har det varit för Nintendo som i Europa slog sitt försäljningsrekord för Switch under Black Week. Det var framför allt paketlösningar, det vill säga konsol och tillbehör och/eller spel som lockade konsumenter runt om i Europa att öppna plånboken och bäst av alla varianter har bundlingen med Mario Kart 8 Deluxe och en tre månaders Nintendo Switch Online-prenumeration gått. Detta innebär att Mario Kart 8 Deluxe nu kört om Mario Kart Wii som bäst säljande titel i serien med sina 39 miljoner sålda exemplar. Det talas nu om att spelet till och med är det mest sålda racing-spelet någonsin och det toppar förstås också försäljningslistan till konsolen, tätt följt av Animal Crossing: New Horizons.
Samtidigt som Switchen har skördat framgångar har även nyligen släppta titlarna, Pokémon Brilliant Diamond och Pokémon Shining Pearl sålt över 6 miljoner exemplar första veckan. Det går bra nu Nintendo!