Niche: A Genetics Survival Game

Niche: A Genetics Survival Game

Adam har genetiskt avlat sina groteska djur till överlevnad i märkliga Niche: A Genetics Survival Game...

Niche: A Genetics Survival Game är inte ett sprillans nytt spel. Efter en lyckad kickstarter-kampanj släpptes det på PC redan 2016 och har samlat sig en lagom skara med fans som uppskattar spelet och dess mer unika aspekter. Men nu har spelet blivit släppt på konsol och vi ska ta oss en titt på hur det står sig idag och hur denna port fungerar.

Som titeln antyder så är Niche ett överlevnadsspel, men inte i stil som många andra i denna genre med evigt samlande av resurser för dig själv eller kanske en handfull karaktärer som försöker överleva vildmarken eller någon form av katastrof. Utan istället hanterar vi vår arts överlevnad över ett spann av generationer. Från en ensam individ till kanske hela stammar av varelser som ska försöka frodas, överleva och anpassa på en resa mellan olika öar och miljöer. Hur långt kan vi ta oss och vad kan vi överkomma? Det är frågan Niche ställer.

Niche: A Genetics Survival Game
Spelet börjar med att vårt första lilla djur blir bortförd till en främmande ö.

Det är ett fascinerande koncept, och det är för vissa kanske inte helt främmande heller. Utvecklarna Stray Fawn Studio bär stolt sin inspiration av spel som Spore som också försökte ta sig an evolution och genetik om än i en annorlunda stil och genre. Men detaljer som hur genetiska arv och komponenter påverkar artens överlevnad och utseende påminner starkt om Maxis gamla titel. Men utöver det så är båda spelen extremt olika.

Niche är ett turbaserat spel, där varje dag är en liten bit liv spenderad för varje liten varelse du har i din stam. Dessa små krabater har bara några handlingar de kan göra per dag, vare sig det är att gå någonstans, plocka ett bär eller anfalla ett annat djur. Klockan tickar alltid och vi kan aldrig slappna av helt medan vi utforskar de hexagonala ytorna på de öar vi utforskar. Matförråden tryter mer för var dag och naturen har många farhågor.

Niche: A Genetics Survival GameNiche: A Genetics Survival Game
Det finns gott om genetik och arvsanlag att leka med för olika strategier och behov.

Ännu en sak som särskiljer Niche från andra spel är just det genetiska lotteriet vår art deltar i varje gång vi väljer att föröka oss. Varje individuell varelse har ett sett av genetiska arv och förmågor. En har tassar som inte bara låter oss samla på frukter som mat utan kan även gräva upp ätbara rötter. En annan kanske har fördelen med en stor fin svans som skyddar bättre mot kyla eller förmågan att knäcka tuffa nötter. Dominanta gener kan regera genom generationer och vi kan försöka selektivt föra dessa anlag vidare för fortsatt överlevnad, men också försöka välja ut särskilda gener för att introducera fler förmågor genom mutationer. Som att försöka lära vår art att flyga eller byta färg för bättre kamouflage. Dessa introducerade gener är inte garanterade att föras vidare, men det finns en chans för varje ny generation vi avlar.

Vi har inte alla genetiska urval från början heller. Utan dessa låser vi upp genom att ta in nya medlemmar med olika arvsanlag i vår stam. Om vi hittar en fredlig kompatibel varelse med nya ben vi känner att vi kan behöva för framtiden så får vi nu valet att försöka föra detta vidare. Detta kan leda till att flera medlemmar ser lite... Frankensteins monster ut, men det är intressanta att leka runt och försöka se vad vi kan skaka fram och om det faktiskt hjälper.

Niche: A Genetics Survival Game
Djuren har också luktsinnen och hörsel för att identifiera hot och hitta föda.

Dessa nya arvsanlag och varelser hittar vi på de olika öarna vi färdas över. Spelvärlden i Niche är en skärgård där varje ö kan leda till en eller flera andra och alla kan variera i utbud av djur, plantliv och klimat. Vissa har gott om mat för oss, andra är sparsmakade. Vissa har mycket regn vilket hjälper plantor växa tillbaka men ökar också risken för sjukdomar vilket kortar ner de individuella djurens livslängd. Frågan står alltid om vi ska stanna på vår nuvarande ö i hopp om att försöka klämma ut varje resurs och försöka optimera vår art, eller se vad som väntar oss på andra sidan vattnet.

Niche är på pappret ett väldigt fascinerande spel men det är också till viss del väldigt krävande. Det är på det stora hela inte så hemskt komplext egentligen med tanke på att vi inte har extremt mycket resurser att försöka hålla reda på, men varje runda kräver också väldigt mycket ordrar för större grupper av djur och det blir efter ett tag väldigt tidsödslande. Sedan så är spelet också väldigt odramatiskt designat. Dör ett av dina djur så har det bara förvandlats till ett skelett om det är inom synhåll för en av de kvarlevande med kanske ett litet meddelande på sidan vi kan öppna och läsa. Hälsoeffekter och beskrivningar var inte heller helt självklart när spelet aldrig berättade om sjukdomar eller parasiter alls, utan jag ser bara hälsan sjunka varje dag med några statusikoner.

Niche: A Genetics Survival Game
Passar du dig inte möter du den här skärmen ganska snabbt.

Sedan så kan jag känna att spelet inte är helt optimalt för konsol. Jag kan tänka mig att det känns mycket lättare att klicka runt våra varelser med en datormus istället för att markera hexagonerna med en handkontroll. Sedan så stor det också i textfälten att jag kan röra musen över generna för att se vad de gör när jag inspekterar varje medlem i stammen, men... Det är ingen mus inkopplad. Jag hade också vissa buggar där informationsrutor som djurs namn eller bara namn för handlingar försvann efter en stunds spelande. Jag märker att Niche är ett spel från ett litet och passionerat team, men arbetet på denna port känns inte alltid helt genomtänkt.

Niche: A Genetics Survival Game är som sagt ett fascinerande spel och jag har inga som helst problem att se varför det har engagerade spelare på Steam som spelar hundratals timmar. Det är ett unikt spel som erbjuder en ny spinn på överlevnadsgenren som jag garanterar att vissa kommer älska här också. Men milda tekniska och användargränssnittsrelaterade problem tillsammans med en ärligt talat väldigt gammaldags presentation som gärna hade fått vara lite mer visuellt intressant så känner jag mig själv inte helt dragen till det här spelet. Efter några timmar in kände jag mig tyvärr inte begeistrad eller fast, utan det kändes som att jag redan fått mig en bild över resten av upplevelsen. Det är ett helt okej spel som fyller sin nisch men inte mycket mer.

6 / 10
+
Intressant koncept, faktiskt utmanande, roligt att leka runt med gener