hårdvarurecensioner

Nacon Pro Compact

Vi har testat budgetlösningen Nacon Pro Compact för att se om den är ett bra alternativ för Xbox- och PC-spelare med lite mindre plånbok.

Det är inte svårt att hitta ett alternativ till den vanliga Xbox-kontrollen idag då markanden fullkomligt översvämmar av diverse dosor i olika prisklasser. Det är dock svårare att bena ut vilket speldon man bör införskaffa och vi har av den anledning testat Nacons Pro kontroller som erbjuder hög funktionalitet utan att kosta skjortan i processen.

För min egen del så använder jag främst Razers Wolverine V2 när det vankas Xbox-lirande, och den lite mer bastanta designen, blandat med grymt grepp och faktumet att den har sladd har gjort att jag föredrar den framför Microsoft egna styrdon. Prislappen för Wolverine ligger dock strax över tusenlappen, och är man ute efter ett mer budgetvänligt alternativ kan ovannämnda Nacon absolut vara värt att kolla närmare på.

Nacon Pro Compact Controller
Liten och läcker.

Designen är tämligen liten jämfört med såväl Xbox-kontrollen som Wolverine-ditot, och har du väldigt stora labbar likt chefredaktör Hegevall så är detta förmodligen ingen perfekt matchning. Har du dock som mig lite mindre nypor så funkar Pro Compact kanon, och den lätta vikten ger därtill en känsla av smidighet kontra andra tyngre pjäser. Byggkvalitet håller sedan god standard, och även om den absolut kan uppfattas som lite plastig på sina håll, så erbjuder den ändå ett bra grepp och rejäla knappar. Det enda jag kan klaga på är egentligen styrkorset som känns lite mindre responsiv kontra sina konkurrenter, men den lider samtidigt inte av något distinkt "klick-ljud" vilket jag vet några har funnit irriterade med såväl Xbox-kontrollen och Wolverine V2.

Nacon Pro Compact Controller
Den flätade sladden må vara lite klumpig, men den är lång med sina tre meter.

Styrspakarna är sedan, precis som resten av kontrollen, av den lite mindre karaktären, men med sina tämligen välformade toppar (med en djup fåra på spakarna vilket håller tummarna på plats) så har det aldrig varit svårt att bibehålla kontrollen under längre och hektiska spelsessioner. Sladden som håller håller dosan kopplad är förövrigt av den lite styvare flätade modellen, och i relation till Wolverine-svansen så märks det att det är lite mer budgetvarning även om den mäter hela tre meter i längd. Den känns helt enkelt desto mer osmidig i sina rörelser kontra andra alternativ och det ger tyvärr ett lätt krokigt och otymplig intryck som går i stick i stäv med kontrollens annars övergripande smidighet.

Nacon Pro Compact Controller
Till vänster är den normala Xbox-kontrollen, i mitten hittar vi Nacon Pro Compact och längst till höger finns bjässen Wolverine V2.

Är du sådan som tycker om att skräddarsy din kontroll till det yttersta så erbjuder Pro Compact möjligheten att ändra vad de olika knappar och spakarna gör. Vill du att A ska vara B eller att springfunktionen i den vänstra styrspaken ska vara bunden till den högra axelknappen istället så är det enkelt att ändra om detta. Det ska dessutom finnas olika profiler som är anpassade efter vilken typ av spel man lirar, men för egen del kunde jag inte riktigt känna någon direkt skillnad mellan FPS-varianten och sport-funktionen, vilket gjorde att det mest kändes som försäljningssnack för att få sin kontroll att låta mer avancerad än den egentligen är.

Nacon Pro Compact Controller
Hade Petter hållit i kontrollen med sina dasslocks-labbar så hade ni bara kunnat skymta B-knappen.

Efter en snabb sökning på Prisjakt så visar det sig sedan att Nacon Pro Compact går lös för runt 450kr och är du inte sugen att lägga mer kosing än så för en bra Xbox-kontroll som är liten och lätt (samt inte kräver batterier) så är detta en bra lösning för en billig peng. Spelar du dock mycket och ofta samtidigt som du är mer kräsen så tycker jag fortfarande att Wolverine V2 är det klart bättre alternativet. Visst, det kostar lite extra men då får du också mer premium-känsla och ett mer gediget bygge överlag.

7 / 10
+
Billig, lätt, smidig, enkel att använda, ligger skönt i händerna