Brawlern MultiVersus har snabbt blivit en succé. Trots att spelet fortfarande befinner sig i Betastadiet så har det redan fem miljoner spelare och är just nu det fjärde största spelet på Steam. Över 70 000 spelare i genomsnitt och med en topp på 150 000 redan under första veckan gör att MultiVersus slår både Apex Legends och Grand Theft Auto 5 och det är endast ständiga topptrion Counter-Strike, Dota 2 och Lost Ark som kan ståta med fler spelare.
Det finns mycket att älska med MultiVersus. Oavsett om det är de coola karaktärerna, det spelarvänliga förhållningssättet till live-service eller den friska fläkten av galenskap du verkligen behöver i den här typen av lättsam titel. Men för den som verkligen bryr sig om prestanda och vill flexa musklerna i tävlingssammanhang kommer att bli glad att höra att MultiVersus leder även på den tekniska sidan, i alla fall om du råkar sitta på en Playstation 5.
Nigel Woodall, en respektabel testare med specialinriktning på "input lag" har nämligen presenterat sina resultat på sitt Twitterkonto där han i en imponerande detaljstudie har kunnat konstatera att Sonys nextgen-konsol endast har 31.47 millisekunders fördröjning. Men vad betyder det egentligen? Kort förklarat så innebär det att slaget eller sparken kommer snabbare än i något annat fightingspel, med minst två frames. Det kanske inte låter särskilt mycket och för många är det heller ingen stor grej men det kan betyda allt för den som tar sitt MultiVerse på blodigt allvar. I ett online-spel så kan dessa fördröjningar innebära skillnaden mellan segerns sötma och ett bittert nederlag. Jämför man med spel som Mortal Kombat 11, Dead or Alive 6 och Street Fighter 5 så har de mellan fyra och sex frames i input lag på samma plattform.
För Sony själva är den här typen av resultat förstås oerhört viktiga eftersom professionella spelare förlitar sig på snabba svarstider och eftersom Sony är delägare i EVO-mästerskapen vill man i slutändan att spelare ska tävla på deras konsoler.