Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Moza Racing Mbooster Active Pedal

Moza Racing mosar (som sagt) vidare och släpper nu sin hett efterlängtade aktiva pedal med force feedback-motor och hiskelig prislapp...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

10 000 kronor för en enda pedal. Vad är nu detta för vansinne? Jämfört med framförallt finska Simucubes Active Pedal är det ett regelrätt fynd såklart (den kostar 25 000 kronor per pedal) men detta är också ett supernischat segment inom simracing som tycks ha ballat ur en smula, om du frågar mig. Men jag ska inte gå händelserna i förväg här utan istället backa bandet lite, eller bilen.

HQ

Moza Racing Mbooster Active Pedal har varit på gång i över ett år nu, visades först upp under Sim Racign Expo 2024 i Tyskland och väckte där stor uppmärksamhet eftersom de likt Simucubes snordyra förlaga kan emulera ABS på ett sätt som en passiv pedal naturligtvis inte kan. Detta eftersom Mbooster huserar en nio newtonmeter stark servomotor av industristandard fäst till en slags kulskruvsdesign som gör att pedalarmen skjuts in och ut ur elmotorn och därmed erbjuder vibrationer, gensvar på såväl gaspådrag som ABS-aktivering och allt där i mellan. Mbooster kan snabbt och enkelt ställas in som en gaspedal eller en bromspedal och för den som har extra mycket pluring på fickan finns det även en kopplingsprofil som via en rullist går att aktivera. Det går såklart att köpa en uppsättning med tre aktiva pedaler plus pedalplattan i sig från Moza vilket går lös på hiskeliga 30 000 kronor och tynger ned din simrigg med strax över 30 kilo.

Moza Racing Mbooster Active Pedal
30 000 kronor kostar en trippeluppsättning med pedalplatta. För mig blir detta lite som med Simucubes 25 000-kronorspedal där alla simracing-Youtubers och streamers hakade på en PR-trend och bara upprepade varandras slutsatser istället för att verkligen dissekera pedalkänslan och jämföra den med riktiga tävlingsbilar. Detsamma skedde med Asetek Invicta Pedals som hade tio millimeter travel och alldeles, alldeles för stum bromskänsla för att ge någon slags vettig simracingkänsla.

Ordentliga grejor, såklart. Moza har verkligen inte sparat på krutet här utan byggt en otroligt gedigen pjäs till pedal som pallar upp till 200 kilo (!) i bromstryck och kan trycka tillbaka samt vibrera tillräckligt hårt för att det ska bli oangenämt för den som kör. Jag gillar formfaktorn mer här än i Simucubes aktiva pedal och Mozas version känns mjukare, mindre kuggig, eller åtminstone mer steglös sett till själva bromskänslan (för det är för bromsen som denna typ av vibrationsfeedback är som viktigast).

Mbooster styrs naturligtvis via Mozas egen mjukvara Pit House som idag är alldeles lysande (generellt sett) med trevligt, lättbegripligt, överskådligt gränssnitt, smart användningar av tydliga ikoner och mängder av riktigt bra inställningsmöjligheter med pedagogiskt finurliga snabbförklaringar på allt som går att utföra, där. Pit House är helt enkelt strålande och den nya inställningssidan för Mbooster är verkligen inget undantag. Här kan du ställa in huruvida du vill att din aktiva pedal ska fungera som en gas, en broms eller koppling - du kan på ett musklick aktivera förinställda profiler som på bästa sätt imiterar en Formel 1-bil, en GTWC-bil samt en WRC-kärra och du kan även välja kurva för bromsens motstånd, initialt bromstryck och bestämma om du ska ha broms-fade emulerat, eller inte. Gällande FFB-funktionerna är de också enkelt och smidigt upplagda och beroende på vilket spel du startar kan du aktiva lite olika funktioner såsom wheel spin, brake lock, ABS och även lyfta in simulerat motorvarv i såväl gasen som bromsen, om du vill det.

Detta är en annons:

Precis som i fallet med Simucube Active Pedal och som jag nämnde i mitt första stycke överst i denna recension anser jag att det här med aktiva pedaler ballat ur en smula och jag tänkte nu berätta varför. Att någon slags force feedback i våra simracingpedaler skulle bli en framtida trendgrej förutsåg vi på Gamereactor redan 2021 och vi har sedan dess använt oss av enklare rumblemotorer monterade på baksidan av vår fotplattor (som styrs via Simhub). Dessa motorer och dess funktionalitet har inneburit massor för känslan av att köra en riktig bil i vår Racingrigg och vi har dem idag inställda på ett vibrera enligt motorvarv, när vi låser upp hjulen, spinner med alla fyra och när ABS kickar in i framförallt Assetto Corsa Competizione.

Detta är något som alla som älskar simracing måste testa. Det ger så mycket inlevelse med så små medel, för mängden vibrationer som vi aktiverar bakom våra fotplattor är ärligt talat väldigt, väldigt liten. Här på Gamereractor kör vi alla simracing i strumplästen vilket innebär att motorerna endast behöver generera små mängder vibrationer för att det ska kännas väldigt tydligt i fötterna. Att då bygga tio kilo tunga singelpedaler med 9nm starka servomotorer i varje pedal för att emulera 200 kilos bromstryck känns för mig lite som att dyka upp till luftgevärsklubben med en Haubits. Det blir overkill så att det nästan blir larvigt och även om FFB i fötterna är klockrent, ställer jag mig fortsatt tveksam till dessa hel-aktiva pedaler som de känns idag.

Moza Racing Mbooster Active Pedal
Varje pedal är fullständigt gigantisk, väger tio kilo och kräver en förlängning av Mozas CRP2-pedalplatta.

Problemet med Simucubes 25 000-kronorspedal som även existerar (även om det ter sig på olika sätt) i Mozas variant är att det känns så tydligt att jag trycker ned ett stag in i en servomotor, som sen ska skjutas tillbaka mot min fot. I Moza-pedalen känns även kulskruven av vilket gör att det aldrig riktigt känns som en broms i en tävlingsbil, oavsett inställningar. Denna kritik framförde jag även mot Simucube Active Pedal och står fast vid, och det krävs enligt mig bara en minut i en banbil för att inse att den "aktiva" delen i dessa aktiva pedaler gör att bromskänslan i sig, frånkopplad force feedback-portionen - känns mer passiv än någonsin. Det finns en liten fördröjning på någon ynka tiondel där staget som trycks in i motorn ska ut igen vilket känns artificiellt och onaturligt i både denna pedal samt Simucubes och jag skulle nog mest vilja jämföra det med känslan när man har luft i bromssystemet på sin sportkärra. Detta går heller inte att trimma bort via set-ups i Pit House då det handlar om den grundläggande konstruktionen.

Detta är en annons:
Moza Racing Mbooster Active Pedal
Fotplattorna är supersnygga, tydligt inspirerade av Simucubes varianter men dessa aktiva pedaler är lite som att komma till luftgevärsklubben med en Haubits.

Två stycken Mbooster Active Pedals plus basplatta kommer att kosta dig närmare 22 000 kronor och prestandan som dessa erbjuder och känslan de framkallar kan du få på ett enklare och mindre kostsamt i en bromspedal som känns mer som en riktig broms ur en riktig tävlingsbil, om du frågar mig. Heusinkveld Ultimate Plus (två pedaler kostar 13 000 kronor) förblir simracingvärldens bästa pedaler och om du kompletterar dessa med "pedal rumble kit" från brittiska Sim 3D (1300 kronor inklusive frakt) har du en lösning som ger samma typ av vibrationsbaserad feedback och pedaler som på det stora hela känns mer naturliga och framförallt mer "direkta". Nu kan ju detta komma att förändras när det släpps racingspel där telemetrin tillåter för full simulering av äkta ABS vilket Moza då kan tolka på ett annat sätt än idag, men fram tills dess har jag svårt att rekommendera Mbooster framför alternativet ovan. Väldigt svårt.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Otrolig byggkvalitet, gedigen och snortung, läcker design, riktigt bra mjukvara
-
Snordyr, väldigt tung, kulkskruv-designen inuti motorn gör att den aldrig upplevs helt naturlig sett till bromskänsla
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content