MotoGP 23

MotoGP 23

Ännu ett MotoGP-år och ännu ett officiellt racingspel med relativt köttiga nyheter... Johan har gasat sig svettig

MotoGP-serien är nog den serie jag recenserar varje år som håller sig absolut stadigast när det kommer till kvalitet. Det beror på att det aldrig läggs till tillräckligt mycket nytt för att det ska blåsa någon av stolen, men samtidigt läggs det till tillräckligt för att det nya ska märkas. Resten av spelet är i princip samma varje år med liknande grafik, spellägen och annat. Är detta ett faktum även i MotoGP 23?

MotoGP 23
Årets MotoGP-spel är här.

Svaret är ja. Grafiken är densamma som förra året där motorcyklarna och åkarna ser mestadels väldigt bra ut, men där omgivningarna börjar kännas rätt föråldrade. Det känns inte som att alla platser bortom asfalten har fått lika mycket kärlek. Åkningen känns också densamma som förra året där det som vanligt är ett spel som tar sig lite tid att bemästra. Därför har det i år lagts till nya hjälpmedel för bromsning, acceleration och hantering. Detta kan vara bra för de absoluta nykomlingarna, men jag rekommenderar att slå av det omedelbart då det i längden bara kommer att skada dina kunskaper genom att lita på att motorcykeln till exempel ska bromsa av sig själv. Spelade du MotoGP 22 kommer du känna igen dig omedelbart på banan. Speciellt där AI:n, eller de datorstyrda åkarna, fortfarande kan behöva en liten polering. Om åkare kör in i varandra sätter de upp armen i luften för att fråga vad fasiken du gör. Det blir extra roligt eftersom detta händer hela tiden, mellan datorstyrda åkare också och det känns som att titta på en grupp arga italienare med alla handgester.

MotoGP 23
Dynamiskt väder och flag-to-flag är årets nyheter.

Förra årets version hade det utmärkta Nine Season 2009 som fokuserade på säsongen från samma år. Men detta var givetvis bara en gimmick för förra året som inte skulle komma tillbaka i år. Vad har vi istället fått då? Tyvärr har vi inte fått något liknande som berättar om en del av MotoGP-historien, men väl ett karriärläge med hyfsade inkluderingar. Vi startar denna gång i slutskedet av Moto3-mästerskapet och hur väl vi gör ifrån oss öppnar dörrarna till att nästa säsong köra i samma mästerskap, Moto2 eller huvudserien MotoGP. Därefter följer vanliga träningar, kval och race, men med lite rivalitet inblandat. Genom sociala medier får du nämligen meddelanden som du kan svara på med ett snällt eller argt svar. Detta kan göra andra åkare till din rival och det gäller att slå dem i nästa lopp, till exempel, men de kommer också vara mer aggressiva mot dig. Men det finns också andra utmaningar, som att köra bättre än stallets nuvarande förstaåkare och därmed ta dennes plats. Det är nämligen också den åkare som är nummer ett i stallet som får bestämma över motorcykelns utveckling. Var kvar som andreförare och du kommer behöva åka på motorcyklar som någon annan har valt ut åt dig. Varje säsong har sedan så kallade vändpunkter vilket ger dig olika möjligheter som att skriva på ett nytt kontrakt med ditt team eller hitta ett nytt eller kanske flytta upp eller ner i klasserna. Dessutom är vissa åkare bättre på vissa banor. På Sachsenring till exempel kommer Marc Marquez vara extra svår att slå. Det är små saker som gör att karriärläget håller sig intressant, jämfört med att bara köra lopp efter lopp.

MotoGP 23
Karriärläget har nu ett rivalsystem.

Vill du bara köra just lopp efter lopp går det utmärkt att göra det både mot datorn och mot andra. Det finns lokal co-op för två spelare i split screen och online med upp till tolv spelare. Detta går också att göra via cross-play oavsett konsol eller om det är den nuvarande eller förra generationen. Tyvärr är cross-play inte tillgängligt på PC. Varken split screen eller online multiplayer är tillgängligt på Switch-versionen. Där går det däremot att spela åtta personer på en lokal multiplayer.

Något som många har efterfrågat väldigt länge är dynamiskt väder. Nu är det äntligen här. Det kan nu gå från torrt till blött och vice versa. Systemet är också bra implementerat där banan blir blötare och blötare och pölar bildas på delar av banan där förare inte åker. Det märks också en stor skillnad på att köra på torrt och riktigt blött underlag där det senare kan kännas som att vara en femåring i en vattenrutschkana. Ingen kontroll och det är bara att åka hit och dit i vattnet. Att åka omkull är många gånger vanligare när det blir blött, precis som det ska vara. Med detta kommer också det så kallade flag-to-flag. Detta, som också finns i verkligheten, betyder att det under loppets gång kan komma upp en vit flagga om vädret ändras. Detta gör att du kan åka in i depå och byta till en annan motorcykel, förhoppningsvis med däck anpassade för underlaget. Detta är igen inte tillgängligt på Switch.

MotoGP 23
Klara, färdiga, full fart framåt!

MotoGP 23 fortsätter att hålla serien på en stadig och bra kvalitet. Det nya dynamiska vädersystemet och karriärläget ger bra förbättringar från förra året, men det känns ändå som att det finns fler steg att ta. Fansen kommer ändå bli nöjda att alla officiella åkare och banor från årets tävling finns tillgängliga och på det stora hela är det ett bra spel för alla MotoGP-entusiaster där ute.

7 / 10
+
Nytt dynamiskt väder och flag-to-flag, intressant karriärläge, nya hjälpmedel för nybörjare