Svenska
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHåLL

Morbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in Germany

Vi riktar uppmärksamheten mot tre kommande tyska projekt som alla har utvecklats med hjälp av Unity Engine...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Gamescom närmar sig med stormsteg och vi förbereder oss alla för att komma in i den tyska spelandan. Men eftersom det fortfarande är ett par månader kvar till den stora spelmässan tänkte vi få ett försprång genom att lyfta fram och fördjupa oss i tre spännande indiespel, skapade av små eller ensamma tyska utvecklare, som alla använder Unity som sin favoritmotor.

Även om spelen är skapade av en samling begåvade människor som känner varandra väl, kunde de inte vara mer olika. Oavsett om det handlar om ett sci-fi-hack 'n' slash rogue-lite, en zombieshooter i första person från andra världskriget eller en actionfylld dinosaurieöverlevnads-shooter, så ger de här tre titlarna lite av varje. Vi träffade deras utvecklare för att lära oss lite mer om vad som gör dessa spel unika och hur de kom till.

Morbid Metal


Vi börjar med Morbid Metal från utvecklaren Screen Juice. Det här är ett futuristiskt hack 'n' slash-actionspel som kretsar kring fyra robotprotagonister som snabbt kan bytas ut i realtid för att använda sina unika förmågor och stridsstilar på bästa sätt.

Felix Schade, spelregissör och VD för Screen Juice, förklarade tankeprocessen bakom den här designen och tillade: "Jag hade lekt med tanken på detta realtids shapeshifting core game system ett tag, men i olika genrer. Så när jag började sätta ihop dessa två började saker och ting verkligen rulla och jag kände omedelbart potentialen för en riktigt rolig kärnloop som kretsade kring shapeshifting!" Schade fortsätter: "Detta ger spelarna möjlighet att utforska ett mycket engagerande stridssystem fullt av snygga kombinationer med flera karaktärer och snabba formskiftningar. Det är som att spela Devil May Cry, men med upp till fyra karaktärer samtidigt."

Med horder av fiender att ta sig igenom och mäktiga bossar att besegra i de semi-procedurellt genererade nivåerna som spänner över en mängd olika miljöer är dessa unika stilar och förmågor avgörande för din framgång, men ibland räcker inte ens förmågorna för att ta dig framåt.

Morbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in GermanyMorbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in Germany

Detta beror på att Morbid Metal har en roguelite-design där du måste uppgradera och förbättra dina karaktärer permanent efter varje nivå. Det finns också tillfälliga förbättringar som är specifika för varje ras som går förlorade och återställs om du dör, så att du kan experimentera med olika byggnader och se vad som passar din spelstil.

Schade förklarade valet att satsa på en roguelite-design: "Det här systemet, inslaget i ett engagerande roguelite-ramverk, ger spelarna många timmars actionfylld slaktglädje och möjligheten att hålla saker och ting fräscha tack vare metaprogressionen och olika karaktärslistor som de kan bygga och utforska!"

Morbid Metal vill vara spännande och nervkittlande, och Schade beskrev precis detta genom att berätta: "Morbid Metals främsta dragningskraft ligger i dess unika stridssystem. Ja, vi har en del berättande, och ja, vi har andra system i spelet, men i slutändan handlar det om att slakta fiender med elaka robotsamurajer samtidigt som man utför snygga rörelser."

Morbid Metal släpps till PC längre fram.

HQ

Projekt Z: Beyond Order


Vi rör oss bort från hack 'n' slash-temat till 314 Arts Projekt Z: Beyond Order, vilket tar oss till andra världskriget för att uppleva en alternativ version av konflikten där de odöda härjar. Det här är ett förstapersonsskjutspel för en spelare som utspelar sig på en utforskningsbar och skrämmande ö. Målet är att överleva en dag i taget medan man reser på expeditioner för att jaga förnödenheter, nya vapen, ammunition, ritningar, material och mycket mer.

Grundaren av 314 Arts och Game Director på Projekt Z: Beyond Order, Justin Miersch, berättade lite om inspirationen bakom spelet. "Jag skulle säga att spel som Black Ops 1 (Zombies), DayZ och Left 4 Dead lade grunden för allt vi har nu. Vi älskar hur de här spelen kommunicerar rädsla, press och ensamhet. En dag frågade vi oss varför vi inte kunde kombinera några av de element som dessa spel har och vi såg oss själva med ett ganska coolt och fantastiskt koncept som vi inte kan vänta med att visa världen."

Morbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in GermanyMorbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in Germany

Idén om att forma spelarens upplevelse är en viktig punkt i Projekt Z: Beyond Order. Betoningen på att plundra, samla, bygga, uppgradera, handla och sälja samtidigt som man utför huvud- och sidomål under en expedition är avgörande för hur spelet fortsätter att engagera spelaren. Att designa och skräddarsy ett vapen efter hur man vill spela är inte bara viktigt, det är också ett av Mierschs favoritsystem i spelet.

"Vi arbetade hårt för att ge spelarna så många tillbehör till vapnen som möjligt, vilket som ni kanske vet är svårt att göra när det handlar om andra världskrigets tidslinje, men vi skapade också en fantastisk berättelse kring det för att fördjupa spelaren ännu mer."

Medan Project Z: Beyond Order är ett singleplayer-spel, men det har också ett stort fokus på kooperativa element. Du kan ta dig an hela upplevelsen ensam, eller så kan du slå dig ihop med tre vänner för att bekämpa horder av odöda, slutföra uppdrag och samla ritningar som en grupp orädda zombiedödare.

Projekt Z: Beyond Order kommer snart till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X.

HQ

Ferocious


gammaldags förstapersonsskjutspel som tar spelarna till en innehållsrik, detaljerad och brutal ö som gått förlorad i tiden. Fångad på en mystisk ö i Stilla havet efter ett skeppsbrott upptäcker du snart att denna ö inte bara är hem för hänsynslösa legosoldater, utan också blodtörstiga dinosaurier som har lyckats överleva och frodas sedan kritaperioden.

Skaparen av OMYOG, Leonard Saalfrank, konstaterade: "Ferocious är det drömspel som jag alltid har velat göra. Det kombinerar många saker som jag är väldigt passionerad kring. För det första var jag en enorm dinosaurienörd som barn och den fascinationen letade sig naturligt in i mitt arbete (och mina filmer) när jag växte upp. Peter Jacksons King Kong inspirerade mig verkligen och var en av anledningarna till att jag började intressera mig för spelutveckling."

Idén med Ferocious är att metodiskt arbeta sig igenom en kampanj där du befinner dig längst ner i näringskedjan. Genom att utforska ön och avslöja dess hemligheter börjar du förstå hur de farliga dinosaurierna och andra djur är offer för legosoldaternas ambitioner, och det är upp till dig att sätta stopp för deras projekt, antingen med huvudet före och adrenalinfyllt våld eller tyst smygande.

Morbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in GermanyMorbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in Germany

Dessa legosoldater är bara ett av många problem som du måste övervinna, eftersom dinosaurierna också är ett mycket verkligt och dödligt hot. Saalfrank förklarade hur han fick designen och idén till dessa förhistoriska reptiler på plats.

"För detta anlitade vi en fantastisk konceptkonstnär - Wietze Fopma - som skapade designen av varelserna baserat på vad vi vet idag, samtidigt som han gav dem en unik twist och blandade in egenskaper från andra djur. Till exempel fjädrar - vi vet idag att många dinosaurier hade fjädrar, så jag ville definitivt ha med det i spelet. Men vi tog oss kreativa friheter för att göra designen mer upprörande och läskig på ett sätt som aldrig gjorts tidigare, utan att för den skull förstöra något."

Han fortsatte: "När du stöter på en dinosaurie i spelet är de mycket snabba och dödliga. Så även om du kan vinna en direkt konfrontation är det riskabelt och du bör undvika att använda dig av smygteknik. Men det beror också på vilken typ av dinosaurie det är. - De har alla olika personligheter."

Världen har gott om hemligheter att upptäcka och ögonblick att förundras över tack vare den slående och omsorgsfullt utformade kartan. Saalfrank nämnde att "mycket kärlek och ansträngning har lagts på att få världen att kännas levande och skapa en tjock atmosfär. Jag vill att spelarna ska känna sig uppslukade av den värld vi bygger. Jag ser verkligen fram emot att se de första människorna vakna upp på ön och bara börja utforska den första nivån."

Ferocious kommer till PC när det lanseras längre fram.

HQ

Screen Juice, 314 Arts och OMYOG är alla baserade i Tyskland, och det är kanske inte så konstigt att de tre unika utvecklarna känner varandra. Miersch från 314 Arts träffade Saalfrank från OMYOG i Unity-montern på Game Developers Conference 2023, innan den förstnämnde presenterade den sistnämnde för Schade från Screen Juice på Gamescom några månader senare i augusti.

Miersch sa: "Jag känner att om man arbetar i indievärlden är allt mycket mer jordnära och man kan verkligen se passionen i utvecklarnas ögon, vilket är inspirerande. Jag är verkligen glad att jag känner dem båda. De har verkligen hjälpt oss med många frågor tidigare."

Saalfrank tillägger: "Vi har alla blivit vänner och hjälper varandra där vi kan. De är superpassionerade och begåvade människor och jag är glad att jag känner dem ... Men de bor ganska långt ifrån mig, så vi träffas inte så ofta, men vi håller kontakten via Discord."

Schade lade sedan till sina tankar om ämnet: "Det är verkligen fantastiskt att kunna hålla kontakten om våra resor och dela de fina stunderna men också våra svårigheter med varandra. De är verkligen fantastiska killar och jag är verkligen exalterad över deras projekt (som jag lyckligtvis får testa och spela tidigt 😉 ). Att vi alla använder Unity som motor har också gjort det möjligt för oss att dela kunskap och erfarenhet med varandra, särskilt eftersom vi alla har använt liknande teknik mycket tidigare!"

Morbid Metal, Projekt Z och Ferocious: Highlighting är tre spel som är Baked in Germany

Se till att logga in på Steam för att få se och veta mer om alla tre spelen som en del av det pågående initiativet Games Baked in Germany.



Loading next content