Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise

Capcom växlar än en gång över till Nintendos Switch-format och levererar i samma veva ett av årets hittills bästa äventyr. Jaktsäsongen kan återigen ta sin början.

Det är onekligen stora skor som Capcom har skapat åt sig själva. Med dundersuccén Monster Hunter World, och dess mästerliga expansion Iceborne, i ryggen så har de skickliga japanerna satt en ny standard för vad vi kan förvänta oss från deras jägarserie, och med nya Monster Hunter Rise på horisonten är förväntningarna givetvis på topp. Att spelet är exklusivt till Nintendos populära hybridkonsol har visserligen sina unika nackdelar, men även om det visuellt inte når upp till Worlds livfulla miljöer så väger man upp det med nya spelsätt som tar jakterna till en ny nivå.

Monster Hunter Rise
Den nya änterhaken kommer rädda dig ur många problematiska sitsar.

Om du har spelat ett Monster Hunter-spel någon gång tidigare så kommer du snabbt känna dig bekväm i kostymen som Rise har sytt upp. Spelsättet är för det mesta sig likt från förr och detta rör sig mer om en förfining av grundkonceptet framför en totalrenovering som var fallet i World. Ditt uppdrag är fortfarande att jaga det ena groteska monstret efter det andra, och tjusningen ligger alltjämt i att bemästra din teknik och lära sig dina motståndares attackmönster för att kunna stå som segrare i slutändan. Du har dock den här gången en hel del nya verktyg i din arsenal och dessa kommer hjälpa dig rejält under såväl bataljerna som i ditt sätt att utforska världen du befinner dig i. En ny typ av änterhake har nämligen introducerats, och med denna kan du närsomhelst dra dig mot en punkt för att antingen undvika ett inkommande anfall, alternativt ta dig till nya plattformar och gömmor där värdefulla tillgångar finns att skörda. Änterhaken ackompanjeras sedan av en vargliknande stridskamrat som du kan rida på, och dessa nya komplement gör verkligen mycket för att hålla tempot uppe och ständigt få dig att känna att du är i rörelse.

Monster Hunter Rise
Bandesignen påminner en hel del om Monster Hunter Tri fast med betydligt mer höjdskillnader.

Bandesignen uppmanar dig nämligen att använda dina nya leksaker varje gång du är ute i fält, och med ett tämligen nytt fokus på vertikalitet så finns det plötsligt en ny dimension i lodrät riktning att utforska. Höga klippor och branta stup är båda hinder från det förflutna numera och även om det nya sättet att manövrera tar ett tag att vänja sig vid så är det en positivt nyhet som jag hoppas man vågar utveckla än mer i framtiden. Att kunna svinga över kullar och söka tillflykt bland höga bergsformationer gör nämligen att det annars rätt små kartorna öppnades upp på ett väldigt tillfredställande sätt, och överlag finns det många sådana här små detaljer som får Rise att kännas väldigt strömlinjeformat.

Monster Hunter Rise
Glöm aldrig bort att äta innan du ger dg ut på jakt.

En annan sådan strömlinjeformad aspekt är svårighetsgraden. Jag kan förvisso vara fel ute, men Monster Hunter Rise är i mitt tycke betydligt enklare än många av sina föregångare. Visst, det kan visserligen ha att göra med att jag utvecklats som spelare efter mina hundratals timmar i World och med minst lika många i Monster Hunter Tri innan dess, men jag tror ändå att Nintendo och Capcom medvetet gjort utmaningen lättare här. Du kan till exempel komma över små status-upphöjare på varje bana som håller jakten ut, och tillsammans med de nya rörelse-möjligheterna som änterhaken tillför straffas man inte lika hårt av ett bakslag som i äldre titlar. För blir du träffad av ett monsters framfart i Rise kan du numera alltid undvika ett hårt fall (och tillika en längre animation som annars hade lämnat dig väldigt sårbar) med att utföra en luftmanöver, och förutom att det förtar en del av utmaningen så gör det även att striderna känns snabbare med betydligt mindre pauser däremellan. Detta är givetvis inte helt fel i sig då det snabbare tempot och förhöjda smidigheten passar den bärbara naturen som finns i Nintendos Switch-konsol tämligen perfekt, men med det sagt har jag inte alls känt mig lika utmanad i Rise som jag exempelvis gjorde i World.

Monster Hunter Rise
Miljöerna kan ibland kännas lite för onaturligt tomma och livlösa.

Bärbarheten i Switch är förövrigt något vi måste prata lite extra om i fallet Monster Hunter Rise. För jag rekommenderar helt klart att man lirar detta direkt från konsolens inbyggda spelskärm då det ser betydligt bättre ut på den mindre bildrutan om man jämför med hur det blir utdraget på en större TV. För det blir lätt suddigt och fulare än vad det behöver vara när man lirar i dockat läge, och även om det inte påverkar själva spelbarheten i sig så var det synd att det grafiska inte levererade mer. Miljöerna är även de helt klart fattigare på detaljer i kontrast med World och det finns dessutom ett antal texturer som inte alls är smickrande på nära håll. Detta är inget nytt för många Switch-spel såklart, men det tåls att nämna i vilket fall.

Monster Hunter Rise
Blandningen mellan gamla och nya monster är perfekt.

Designen och den övriga presentationen får däremot höga betyg. Det är tydligt att man har valt att dra inspiration från asiatiska sagor och traditioner när man skapat såväl världen som dess monstruösa invånare, och förutom att vi får besöka gamla tempelruiner inuti glesa bambuskogar så får vi bekämpa hybridmonster där drakar blandats med tranor och apor. De nya vidundren passar verkligen perfekt in i den redan befintliga faunan och min favorit var en liten rackare vid namn Bishaten som förutom sin aplika natur bjöd på spännande motstånd då den kunde kasta förgiftad frukt och balansera på sin svans i sina försök att undvika min framåtskjutande gevärslans.

Musiken är även den riktigt bra då svävande flöjttoner blandas med medryckande stråk-partier och stämningsfull sång. Melodin inuti hubb-staden Kamura kommer som exempel sätta sig på hjärnan inom loppet av några sekunder och sången som sjungs av den lilla te-flickan som styr restaurangen kommer få dig på strålande humör innan varje jakt tar sin början.

Monster Hunter Rise
Du. Kommer. Sjunga. Med

Ett annat tillägg som förövrigt är värt att nämna är Rampage-anfallen som kommer slungas mot din by med jämna mellanrum. När detta sker så växlar man nämligen från den traditionella jägarstilen till att försvara en mur från ett flertal inkommande monster, och det är först efter ett flertal lyckade motanfall som du kan klassa dig själv som vinnare. Till din hjälp har du allt från bomber till maskingevär och kanoner, och även om det inte är det mest intressanta spelsättet så är det helt klart ett steg upp från de tråkiga och påfrestade Zorah Magdaros-mötena som plågade World i allt för stor utsträckning.

Monster Hunter Rise
Storyn är absolut inget att skriva hem om, men det är som tur var inget serien har lutat sig emot tidigare heller.

Av naturliga skäl har jag sedan inte riktig kunnat utforska online-delen fullt ut då spelet inte lanserats förrän idag, men de gånger jag kopplats samman med andra spelare har det trots allt skett relativt problemfritt. Rise gör visserligen misstaget att återigen införa en skillnad i vilka typer av uppdrag du kan göra i grupp och vilka som du enbart kan göra ensam, och jag vet inte riktigt anledningen till att man har valt att gå tillbaka till denna märkliga modell. Har du däremot inte något emot att tackla story-uppdragen på egen hand för att sedan slunga dig ut på uppkopplade äventyr finns det lite att klaga på, och att slåss mot eldsprutande drakar och ilskna grävlingar i en grupp om fyra är lika underhållande nu som det alltid varit.

Monster Hunter Rise
Switch-yxor, lansar, dubbla mini-svärd, hammare och sylvassa samurajblad. Alla klassiska vapen är på plats.

I slutändan är Monster Hunter Rise ett spel som lever upp till förväntningarna utan att för den saken skull presterar över dem. Monster Hunter World är fortfarande det bättre spelet i en direkt jämförelse, men det finns tillräckligt mycket nytänk i detta Switch-äventyr för att rättfärdiga ett köp även för de mest inbitna monsterjägarna. Titeln är inte ett essentiellt måste däremot, och har du dessutom inte fallit pladask för Capcoms grundkoncept vid det här laget är det inget som kommer ändras med detta tillägg. Är du däremot som undertecknad, en jägare som inte kan få nog av att tampas med Barroths och Rathalos på daglig basis, så är detta en så kallad No-brainer. Monster Hunter Rise kommer inte lämna dig besviken.

8 / 10
+
Snabbt tempo, nya manövreringstekniker, bra musik, grym design, god variation