Monster Energy Supercross - The Official Videogame 6

Det finns gott om grus här, och tvåtaktsmaskiner som ryker och väsnas. Allt det där gillar Gamereactors sportnisse Johan "Valle" Vahlström, men gillar han årets upplaga av Monster Supercross?

Det här behöver verkligen inte vara en årlig release. Det går ju visserligen att säga om nästintill alla sportspel, men problemet med Monster Energy Supercross - The Official Videogame-serien är att om du har spelat ett har du spelat alla. Det sjätte spelet i serien skiljer sig inte speciellt mycket från de tidigare spelen förutom några mindre tillägg och uppdaterade team och supercrossåkare. Men samtidigt är spelet precis det som det är utvecklat för, nämligen en kompetent upplevelse av sporten, inget mer, inget mindre.

Problemet med Monster Energy Supercross 6 är att, vilket så klart inte är utvecklarnas fel, det fortfarande är samma arenor med flesta av samma crossar och åkare. Det är ju ett licenserat spel, så det går inte att göra så mycket åt, men det är den där känslan av déjà vu som tränger sig på. Har jag spelat det här förr? Och ja, om du spelat den här serien förr har du i princip spelat detta spel också. Det lilla nya som finns här är verkligen inget som ger en ny spelupplevelse. Det vi bjuds på är ett en-mot-en-läge, som går att spela i lokalt co-op (om du känner för det kan dessutom du utmana upp till tolv spelare online i vanliga race), där ni tävlar i ett så kallat rytmrace. Det är en raksträcka med en massa hopp och kullar och det gäller att hitta den där rätta rytmen i hoppen. Landar du fel hamnar du efter. Ett spelläge som är kul i några minuter då det bara finns två olika banor att köra på. Spelläget som kanske kommer bjuda på flest antal speltimmar, karriärläget, har också en liten nyhet. Det är att du nu har din alldeles egna tränare i "The King of Supercross", sjufaldige mästaren Jeremy McGrath. Han ger några tips under säsongen och finns i spelets "öppna värld" för att ge dig utmaningar.

Milestones årliga crossupplevelse är här.

Den här öppna världen är väl egentligen inte helt öppen, men det är ett koncept som funnits i några år nu och ger en bana att bara åka runt och göra lita vad du vill. De brukar ändras från år till år och denna gång finns det bland annat en flygplats, en arena och ett stenbrott. En till sak som är kul i några minuter då dessa områden på kartan inte är speciellt stora. Ett till område ska vara inspirerat av det verkliga FanFest och är ett område med olika utmaningar och träningar. Karriärläget är annars precis vad det varit under flera år där vi börjar i "Futures"-serien vilket är en kort serie där det gäller att visa vad du går för, troligtvis inför scouter från större team. Imponera där och det är vidare till 250SX-mästerskapet där du kan välja bland några olika team att köra för. Dessa ger också olika kontraktsbonusar med extra pengar för placeringar och annat. Pengarna går sedan att spendera på olika kosmetiska saker som hjälmar och dräkter. Det är en imponerande mängd utrustning som går att köpa från flera olika stora märken. Målet därefter är så klart att ta sig till mästerskapet där de stora killarna, och flickorna, tävlar, 450SX. Det går att köra race efter race efter race om du så känner för det, men om du hellre vill ha en större upplevelse kan du välja att också köra olika kval och längre race.

Ett co-op-läge som bara är en lång raksträcka med massa hopp har lagts till.

Mellan varje race går det att göra lite annat smått och gott som att uppgradera ditt egenskapsträd för tajtare kurvtagning eller mindre skaderisk. Skador händer nämligen om du faller för mycket och efter några lopp var min åkare ett levande benbrott. Whiplash, sprucket revben, blåslagna armar och en sträckt rygg. Samtidigt. Skadorna har sedan givetvis en påverkar på hur din crossåkare presterar, med försämrade kurvtagningar och annat. Hur läker du då dessa skador? Genom att träna hårt, enligt spelet. En av de andra sakerna du kan göra mellan loppen är nämligen att träna, vilket är några utmaningar som ska klaras. Ju bättre du presterar desto större boost.

Den "öppna världen" är tillbaka där du kan slappna av och göra lite vad du vill.

Spelet ska ha "uppdaterad AI och fysik", vilket jag väl lär säga inte märks så mycket. Det sker fortfarande förbaskat roliga och ibland frustrerande omkullåkningar för minsta lilla sak där åkaren flyger all världens väg med sin trasdockefysik. Monster Energy Supercross är en sån där serie som, precis som de flesta motorcykelspel, är lätt att spela, men svår att bemästra. Varje hopp måste balanseras där vänster styrspak styr crossen och höger styrspak styr åkaren. Det gäller att ha vikten rätt, annars drattar du på rumpan. Samma sak gäller i svängarna. Ett hårt tryck för mycket på styrspaken och du far iväg i en riktning du inte vill åka. Monster Energy Supercross 6 gör verkligen inget för att imponera på den stora massan, men crossåkningen är precis vad man kan förvänta sig och är inget att klaga på.

Monster Energy Supercross är ingen perfekt upplevelse, men tillräckligt bra för fans av sporten.

Monster Energy Supercross - The Official Videogame 6 bjuder inte på någonting vi inte sett förut. Faktum är att vi sett nästintill allt tidigare år. Några små, rätt obetydliga, förändringar gör inte att spelet känns fräscht. Har du spelat tidigare spel i serien finns nästan ingen anledning att införskaffa årets version. Om du däremot letar efter en nytt spel i sporten finns det här en solid crossupplevelse.

6 / 10
+
Nu full cross-play, massor av kosmetiska saker som hjälmar, hyfsat djupt karriärläge