Även om vi är säkra på att det finns en uppsjö av anledningar till varför Horizon Forbidden West har sett ut att lämna Playstation 4 bakom sig för den kommande Burning Shores-expansionen, har Guerrilla Games nu publicerat ett nytt Playstation-blogginlägg, som berör en av de största anledningarna till varför Playstation 4 inte kommer att få tillägget efter lanseringen.
Och det är på grund av molnen som utgör Los Angeles som Aloy kommer att resa över. Vi får veta att utvecklingsteamet har skapat och använt nya tekniker för att erbjuda rikare och mer detaljerade molnsystem, och att den äldre konsolen helt enkelt inte kunde hantera den data som behövs för att rendera molnen de ville tjäna. Andrew Schneider, främsta FX-artist på Guerrilla sa:
The cloud systems that we developed for Horizon Zero Dawn and Horizon Forbidden West were fast because they didn't store clouds as 3D objects, but rather instructions on creating 3D clouds from limited 2D information. The PlayStation 5 can handle larger datasets. So, after Forbidden West wrapped, we set to work writing a voxel cloud renderer prototype that could live up to our standards for quality, and actually allow the player to fly through highly detailed cloud formations.
Bortsett från att bara se bättre ut, är molnen i Burning Shores-expansionen planerade att kunna utforskas också. Schneider säger vidare:
It was important to us to make the experience fun and joyful on its own outside of the main gameplay. The clouds are not simply immersive scenery but an explorable landscape in themselves. Among the clouds, players will be able to explore tunnels, caves, and other surprises that make for fun flying.
Horizon Forbidden West: Burning Shores kommer till Playstation 5 den 19:e april.