
Build a Rocket Boy, tidigare Grand Theft Auto-producentens nya studio som ligger bakom plattformen Everywhere och spelet Mindseye, har på kort tid gått från "intressant uppstickare" till totalt fiasko. I kölvattnet av den katastrofala lanseringen av spelet, vilket sågats brett av en nästan helt enig press, har man nu varslat lite mer än 100 personer. Något som alltså motsvarar en tredjedel av det brittiska teamet.
Så vad hände egentligen? Spelet var bekant proppfullt av buggar, kraschar och optimeringsproblem - så pass illa att Sony till och med erbjöd återbetalningar, något de annars sällan gör. Intresset från spelare har därtill varit nästan obefintligt och bland dem som köpt och lirat det så har klagomålen stått som spön i backen.
Build a Rocket Boy säger sig försöka rädda situationen och hävdar att de är bedrövade över hur illa mottaget det blivit. Man har redan släppt hotfixes för minnesläckor, optimering och buggar, och visat upp en roadmap med fler patchar planerade under månaden.
Det må låta lovande, men läget är ändå kritiskt. Det kollosala lanseringsfiaskot kombinerat med massuppsägningar gör det osäkert om studion ens överlever - eller om "Everywhere"-plattformen som spelet skulle attrahera utvecklare till blir något mer än ett framtidshopp.
Tror du att Build a Rocket Boy överlever situationen?