Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
nyheter
Final Fantasy XIV

Färre än 25% av den amerikanska Final Fantasy VII: Rebirth-publiken är under 30 år

Det verkar som att Final Fantasy främst lockar äldre spelare, eftersom 77% av Rebirth-spelarna är minst 30 år gamla...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nyligen kunde vi berätta att Final Fantasy XIV-producenten Naoki Yoshida är lite bekymrad över att Final Fantasy inte spelas av yngre gamers länge. Det kommer så få spel att folk inte exponeras för serien på samma sätt, och dagens krav på free-to-play, live service och action gör att konceptet kan vara en aning otidsenligt.

Ett kvitto på att Yoshida faktiskt har helt rätt i sin farhåga får vi nu från Circana-analytikern Mat Piscatella (som har bättre koll än någon annan på amerikansk spelförsäljning). Han avslöjar nämligen att hela 62% av de amerikanska gamers som spelar Final Fantasy VII: Rebirth är över 35 år gamla, och drar vi ner gränsen till 30 år handlar det om 77%...

Mindre än en fjärdedel av alla Final Fantasy VII: Rebirth-spelare är alltså under 30 år. Mycket bättre än så kan krisen knappast illustreras. Remake-spelen lär visserligen sticka ut från mängden något eftersom det handlar om nyutgåvor av gamla klassiker, men även med detta sagt är det uppenbart att Square Enix har ett problem på halsen.

Vad tror du att de kan göra för att locka yngre gamers, eller är det bara att acceptera att det främst är äldre spelare som vill axla rollen som en späd yngling med hela världens ansvar på sina axlar i Final Fantasy-serien?

Final Fantasy XIV
Bara för gammfolket?

Relaterade texter



Loading next content