Mighty Doom

Mighty Doom

Bethesda bjuder på en riktigt hopplös så kallad "cashgrab" i form av ett Doom-spel till Android samt Iphone, som Petter Hegevall verkligen avskyr...

Det känns lite som att någon bajsat i båten. Någon har tagit all den "good will" som Doom (2016) samt uppföljaren Doom Eternal fört med sig bland hardcore-fansen, och bara slängt ned förtroendet i en brunn. Eller så förstorar jag detta, likt en dramadrottning. Kanske är det så att ingen bryr sig märkbart, och de som gör det kanske gillar Doom till våra mobiltelefoner. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men jag vet vad jag tycker om Mighty Doom efter att ha genomlidit fyra timmar av denna snorgröna, pannkaksplatta, giriga gegga.

För detta är genomgående uselt.

Vad Bethesda har gjort här, är lika uppenbart som plågsamt billigt. Istället för att försöka hitta ett upplägg, ett koncept som passar för Doom som spelserie - Beslutade de sig istället för att ta den "enkla" och såklart billiga vägen och kopierade random-spelet Archero rakt av, och ersatte den bågskyttetokiga huvudpersonen i det spelet, med en karikatyraktig liten minivariant av Doom Slayer.

Mighty DoomMighty DoomMighty Doom
Bethesda och mobilstudion Alpha Dog har kopierat iOS-succén Archero rakt av. Resultatet? Helt värdelöst.

Varje nivå är en statisk spelplan som designats på höjden vilket gör att du spelar detta genom att hålla telefonen som du gör när du pratar i den. Doom Slayer kliver in från skärmens nederkant och på varje spelplan finns ett antal skydd och ett antal fiender som nästan likt ett brädspel placerats ut för att du ska kunna skjuta dem i turordning. Doom Slayer skjuter automatiskt så fort en fiende dyker upp i bild och man styr honom genom en liten ljusblå touch-joystick i mitten av bilden. Svårigheten här är att skjuta fienderna utan att bli träffad, tro det eller ej, men spelmekaniken är så grundläggande tråkig, platt, enfaldig och meningslös att man mest bara sitter och suckar.

I Archero finns det en utmaning i att skjuta pilar snarare än hagelbössa och det finns variation i det spelet som gör det till ett lyckat koncept, medan Bethesdas kopia inte lyckats med något för att kunna rädda själva spelbarheten undan betyget underkänt. Det enda som verkligen "känns" Doom är speakerrösten som säger åt dig som spelare att börja skjuta, i början vid varje nivå. Och för mig förblir Mighty Doom en gåta. Varför inte göra något som verkligen känns Doom även om upplägget ur framförallt Doom Eternal kanske inte skulle passa särskilt väl på en Iphone.

Grafiken är ful, den ser gullig ut rent estetiskt men dränks i knallrött blod så snart man börjar avfyra sin hagelbrakare och inget av designen känns som om den har något med Doom att göra. Alpha Dog Studios borde naturligtvis ha använt stora pixlar likt i Minecraft om de nu ville göra Doom "lite gulligare" snarare än denna Nickelodeon-gegga. Att Mighty Doom dessutom dränkts i grind/loot och mikrotransaktioner i överflöd gör naturligtvis att jag mer än gärna sågar det sönder och samman. Detta är en så kallad "cashgrab" rakt igenom. Fantasilöst, poänglöst, ultragirigt och obegripligt tråkigt. Bethesda borde skämmas.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+