Midnight Fight Express

Midnight Fight Express

Jakob Dzwinel heter mannen bakom denna härliga mix av Streets of Rage, Hotline Miami samt Batman: Arkham Asylum och Hegevall har haft roligt när han bekämpat stadens värsta brottslingar...

Det finns gott om framgångsrika, omtyckta, klassiska spel som utvecklats av en enda person, som under årens lopp erhållit kultstatus. Braid är ett sådant. Limbo ett annat för att inte tala om Minecraft, My Friend Pedro, Papers Please samt Tunic. Det finns drösvis, med andra ord, och det är alltid lika imponerande att en enda människa har tid, kraft, kunskap och talang nog för att pilla ihop alla olika beståndsdelar för att få ett modernt spel att fungera, och underhålla. Midnight Fight Express är utvecklat av Jacob Dzwinel som blandat två spel som han älskar. Streets of Rage samt Batman: Arkham Asylum. Det är vad detta erbjuder och det är en finurlig mix som ofta fungerar väl.

Midnight Fight Express
Vad får man om man blandar Streets of Rage med Batman: Arkham Asylum och kryddar med lite Hotline Miami? Du får Midnight Fight Express som just nu finns tillgängligt på Gamepass.

Du axlar rollen som "Babyface", före detta maffia-kingpin som sadlat om och blivit laglydig på senare år men som rycks in i en tornado av falskspel och lögner och beslutar sig för att slå dig genom staden, nattetid, och därmed förhindra att en specifik gangsterorganisation tar över allt. Det påminner konceptuellt lika mycket om Final Fight som om Double Dragon och precis som i de spelen är de du som står mot 2000 ettriga fiender och det är dina knogar, fötter, knän och armbågar som måste föra din talan genom natten.

Jacob Dzwinel har hämtat rikliga mängder inspiration från en hel rad älskade spel och det märks tydligt och är härligt att se. Det finns hyllningar till Hotline Miami här, till John Wick samt ovan nämnda Streets of Rage och det finns karaktärer som heter saker som Kyler Turden (anspelning på Tyler Durden ur Fight Club) samt Chef Favreau (John Favreau, regissören bakom Iron Man samt Chef) och paketet som helhet är snyggt förpackat och mycket stilfullt utfört. Allt ses ur ett traditionellt isometriskt tredjepersonsperspektiv, och upplägget på fighterna påminner väldigt mycket om Batman: Arkham Asylum. Babyface är ensam och omringas hela tiden av en rad fiender och utmaningen här är att slåss kontrollerat och exakt utan att mörda knapparna, för då hinner man dö innan Babyface lyckats dela ut en enda riktigt välsmord knogsmörgås.
mix som ofta fungerar väl.

Midnight Fight Express
Attackerna är stenhårda och fightingen brutal.

Fighterna är för det mesta ganska roliga men jag retar mig lite på att fiendernas effektivitet och mängden fiender som varje "stage" innehåller inte riktigt balanserats mot hur pass snabb och effektiv Babyface kan vara. Åtminstone inte under de inledande två timmarna då det känns lite som om jag jobbar o motvind, utan tillstymmelse till vettigt eller sporrande belöningssystem. Det blir bättre senare in i äventyret dock där fler skjutvapen låses upp tillsammans med dödligare och dödligare attacker som gör att jag enklare kan nöta ned fem stycken anstormande hejdukar utan att tvingas bita mig i underarmen.

Samtliga animationer i det här spelet är baserade på motion capture-teknologi och större delen av Jacobs minimala utvecklingsbudget har lagts på att avlöna två namnstarka stuntpersoner inom spelbranschen vid namn Eric Jacobus (God of War, The Last of Us: Part II) samt Fernando Jay Huerto (Destiny 2) och deras arbete och kunskap om mängder av olika kampsportstilar har lett till en härlig variation när det kommer till spelets attacker. Jag hittar igen Judo här, Karate, Ninjutsu, Muay Thai, Taekwondo, Hapkido och många fler och de allra flesta av attackerna samt Babyface rörelsemönster är superläckert genomfört.

Midnight Fight Express
De olika miljöerna är väldigt varierade.

Attackerna i sig är dessutom riktigt välgjorda sett till hitboxar och framförallt den fysik som krävs för att ge mig som spelare tillräckligt med feedback för att det ska kännas belönande och tillfredsställande att panga någon i plytet med min vänsterfot. Slagen känns som om de verkligen träffar hårt och de mer ultravåldsamma avslutningsmanövrarna känns riktigt otäcka sett till den mängd skada de åsamkar.

Variationen är bra, också. Det finns hundratals attacker, hundratals kombinationer, 100 olika vapen samt över 40 olika banor som många av dem äger rum på spännande platser som ger en känsla av omfång och bidrar till en rik och tät atmosfär. Midnight Fight Express är roligt. En smula för svårt på fel sätt från början men ändå riktigt lyckat, inte minst om man väger in att detta utvecklats av en enda person.

7 / 10
+
Brutala attacker, strålande animationer, trevlig grafikstil, roliga referenser, mängder av variation, bra spelkontroll