Spider-Man var på god väg att bli Xbox-exklusivt när Marvel Games var ute och letade affärspartners på 2010-talet. Detta avslöjar Vice VD på Marvel Games, Jay Ong i boken "The Ultimate History of Video Games, Volume 2: Nintendo, Sony, Microsoft, and the Billion-Dollar Battle to Shape Modern Gaming." Som bekant blev det ju inte så utan i stället landade den dealen hos Sony. Han berättar i detalj hur Activisions Amazing Spider-Man hade gjort Marvel Games missnöjda med den övergripande kvaliteten, och båda företagen kom överens om att avsluta licensavtalet 2014. Activision frågade då vad Marvel skulle göra när rättigheterna återlämnades, varpå Ong svarade att han skulle hitta ett "bättre hem" för superhjältarna. Lycka till med att hitta din enhörning blev den något syrliga repliken.
Men han visste redan var den fanns, nämligen hos Microsoft och det var också dit han styrde sina steg för att lägga ett kontraktsförslag på bordet. Döm om hans förvåning när de tackade nej då de var mer fokuserade på att utveckla sina egna IP:n. Han gjorde då vad varje affärsman skulle gjort och gick till värsta konkurrenten och Sony nappade direkt. De hade till och med redan en utvecklare i åtanke, någon som skulle kunna göra det nya IP:t rättvisa i form av en AAA-upplevelse.
Det var förstås Insomniac Games och ett par år efter att kontraktet med Marvel Games skrevs så lanserades Spider-Man och fick motta folkets jubel. Det sålde över 20 miljoner exemplar och överöstes av toppbetyg. Efter succén kom också spin-offen med Miles Morales som har sålt ytterligare 6,5 miljoner exemplar sedan releasen 2020.
Ett Spider-Man 2 utannonserades under PlayStation Showcase i september förra året och Insomniac jobbar för tillfället på ett Wolverine-spel som sägs skall vara mörkare och mer vuxet i tonen.