
Lionhead blev kända tack vare Black & White-serien och fick sitt riktiga genombrott efter lanseringen av Fable, som ledde till ytterligare två mycket populära spel och till att skaparen Peter Molyneux befordrades till europeisk creative director för Microsoft Game Studios. Men när Kinect lanserades fick Lionhead i uppdrag att göra Kinect-titeln Fable: The Journey, vilket floppade hårt.
Efter det försökte de utveckla det asymmetriska multiplayer-spelet Fable Legends, som dock aldrig hann släppas innan studion stängdes för gott, i vad som allmänt ses som ett av Microsofts sämsta beslut. Och det verkar som om Microsoft känner likadant. I Xbox-dokumentärserien Power On förklarar Shannon Loftis från Xbox-teamet följande utan att försöka sockra budskapet:
"One of the biggest missteps that we learned from in the past was Lionhead. We had already published Fable 1, and it was a hit... People wanted more, and so we bought Lionhead. Those were good years. But after Fable 2, Kinect came along and the Fable-Kinect marriage just never really took. And then Fable: The Journey was a passion project for a lot of people, but I think it deviated pretty significantly from the pillars of what made Fable 1 and 2 so popular."
En annan Xbox-chef, Sarah Bond, säger att Microsoft har försökt lära sig av Lionheads nedläggning:
"We acquired Lionhead in 2006, and shut it down in 2016. A couple of years later we reflected back on that experience. What did we learn, and how do we not repeat our same mistakes?"
Lyckligtvis kan något gott ha kommit ur historien trots allt. Idag är ett nytt Fable-spel under utveckling hos Playground Games med några före detta Lionhead-utvecklare inblandade. Xbox-bossen själv, Phil Spencer, säger att följande var den lärdom de fick ur denna sorgliga historia:
"You acquire a studio for what they're great at now, and your job is to help them accelerate how they do what they do, not them accelerate what you do."
I grund och botten är Microsoft väl medvetna om att de inte hanterade detta på rätt sätt och önskar tydligen att det skulle ha slutat annorlunda. Eller som Loftis uttrycker det:
"I wish Lionhead were still a viable studio."
Tack IGN