Svenska
Gamereactor
recensioner
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Det har gått tio år sedan vi sist såg Samus i sitt rätta element. Äntligen är det snart dags för hennes Nintendo 3DS-debut! Men innan dess får du läsa Olivers recension...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag känner det igen. Känslan av isolering, som lägger sig över mig som ett tjockt täcke och förnimmelsen av att ett nytt storslaget äventyr precis har fått sin tystlåtna början. Det känns som att komma hem efter att ha fumlat i mörkret i evigheter.

Metroid är en av mina favoritserier någonsin. Jag har varit upp över öronen förälskad i Samus värld och äventyr sedan den 21 mars år 2003 när jag för första gången klev i hennes rymdstövlar i Metroid Prime, och sedan dess har jag tagit mig an tidigare delar av serien som en hungrig tiger. Men det har inte varit lätt att vara ett Metroid-fan under de senaste tio åren. Team Ninjas Metroid: Other M krossade mitt hjärta med förenklat dum spelbarhet, artificiellt implementerad utforskning och århundradets tråkigaste och mest korkade story. Metroid Prime: Federation Force har jag vägrat att röra.

Metroid: Samus Returns
Detta är ett kärt återseende, för att uttrycka det milt.

Men sen hände E3 2017. Det har gått ett decennium sedan vi fick ett bra Metroid-spel i Metroid Prime 3: Corruption till Wii och fansen hade börjat ge upp hoppet. "Varför hatar ni oss, Nintendo?" skrek de förtvivlat med sina virtuella forumröster. Du tar miste, mitt barn", svarade Nintendo ungefär som om de vaknat upp från en lång dvala. "Vi älskar dig fortfarande och vi kommer nu belöna dig för ditt tålamod och din lojalitet."

Detta är en annons:

Som från ingenstans utannonserade de inte ett, utan två Metroid-spel. Metroid Prime 4 till Switch och Metroid: Samus Returns, en remake av det andra spelet i ordningen (som släpptes till Game Boy år 1992 i Europa), till Nintendo 3DS. Jublen visste inga gränser. Fansen har varit uppdelade i sakfrågan om huruvida de hoppas på att nästa Metroid-spel skulle vara ett 2D-äventyr eller en ny Prime-titel spelad ur första person - och de fick löftet om båda på samma dag. Metroid: Samus Returns släpps om bara några ynka dagar och jag har tillbringat den senaste veckan i spelets sällskap. Och medan det inte är seriens nya höjdpunkt så har det varit väntan värd.

Metroid: Samus Returns
Stillbilder gör inte spelets grafik rättvisa. Det ska spelas i rörelse, med 3D-effekten påslagen.

Premissen med Metroid II: Return of Samus var enkel. Prisjägaren Samus Aran, som efter att ha besegrat moderhjärnan och rymdpiraterna på Zebes, beger sig till metroidernas hemplanet SR388 för att förinta dem en gång för alla. Samma gäller för remaken. Här får vi dock en liten resumé av tidigare händelser och en överblick på vad som behöver göras samt varför i form av en serie av läckra, till synes handritade stillbilder med text.

Grafiken har utvecklarna Mercury Steam givetvis byggt från grunden och SR388:s miljöer har aldrig känts mer levande. För att vara ett spel på en gammal konsol som 3DS är det rätt snyggt, även om det såklart är svårt att komma ifrån att hårdvaran som sagt är gammal. 3D-effekten som maskinen tillför erbjuder dock ett behagligt djup i miljöernas bakgrund. Det får världen att kännas lite större och mer omfattande än den faktiskt är och man kan ibland, bland annat, se stora monstermaskar göra tunnlar i skärmens djup.

Detta är en annons:

Samus Returns markerar också första gången i seriens tvådimensionella historia som spelaren kan sikta sin armkanon helt fritt i 360 grader. Förut har det begränsats till åtta riktningar, så det känns härligt befriande. Samus rör sig precis lika smidigt som förut med silkeslena, läckra animationer och ett kontrollschema som sitter som en smäck.

Metroid: Samus Returns
Bossfiender är svårare att parera, då de sällan gör attacker som går att kontra. Men när de väl gör det och spelaren lyckas tajma sitt slag belönas denne med en häftig animation.

Den legendariska Metroid-atmosfären är intakt i Metroid: Samus Returns. Musiken är, som brukligt, suverän. Originalet hade inte mycket musik, och det som fanns där var inte mycket att hänga i granen så att det finns gott om härliga teman här är en välbehövd förändring. Det låter väldigt mycket som Metroid Prime-soundtracket och i vissa fall låter det som att de rent av kopierat vissa teman därifrån.

På tal om nyheter kan Samus nu parera fiender som angriper henne med en redig uppercut-smäll, något som enkelt görs med ett tryck på X-knappen. Tajmas det rätt lämnas fienden öppen för en kontring som dödar på ett litet ögonblick. Detta är lite av en "game changer" för serien. Traditionellt sett har spelaren alltid uppmanats att hålla sig på hälsosamt avstånd från fienderna då vi aldrig haft någon ordentlig närstridsattack. Men här föredrar jag att hålla mig nära, väntandes på ett angrepp som jag sen kan vända till min fördel. Det är en grymt tillfredsställande manöver att göra.

En annan spelmässig nyhet är så kallade "Aeion"-förmågor. I och med att de är nya vill jag inte avslöja alla men den första av dessa (som även demonstrerades på E3) är ett skanningsverktyg som låter dig avslöja delar av kartan och markerar ut block som kan förstöras med bomber, raketer eller andra vapen. För de hårdaste av de hårda elitisterna kan detta låta osexigt men då jag aldrig gillat att finkamma varenda milimeter av spelytan med bomber i jakt på hemligheter kom denna grunka väl till pass.

Metroid: Samus Returns
Den 15 september är det dags för Samus att göra sin återkomst.

Det tog mig tio timmar, fyrtioen minuter och femtiotre sekunder att komma till eftertexterna och det med en slutgiltig kompletteringssats på 56,7%. Det känns som en alldeles lagom speltid för en titel av den här typen och jag suktade inte efter mer, precis som jag inte hann tröttna på spelet. Jag var mätt och belåten.

Jag har redan indirekt nämnt att det finns en karta den här gången, vilket lär komma som en lättnad för alla som spelade originalet där det lätt hände att man gick vilse. Detta är Metroid II med alla de moderna bekvämligheter vi har vant oss vid, vilket är precis vad jag söker i en remake. Mercury Steam har gjort mycket intressant med de miljöbaserade pussel som har blivit ett sorts signum för serien så spelet håller dig hela tiden skärpt och uppmärksam.

Det finns få överraskningar i utbudet av uppgraderingar som finns; här hittar du de vanliga superraketerna, skruvattacken, spindelbollen, änterhaken, is-strålen, kraftbomberna och dräkter för att motstå extrema temperaturer - för att nämna några. Men resan från att vara ynklig och sårbar till att göra fullständig slarvsylta av allt på skärmen som en levande naturkatastrof är fortfarande så löjligt tillfredsställande att det inte gör mig något.

Metroid: Samus Returns
Bossfajterna blir snabbt tjatiga, eftersom att det finns så många av samma strider.

Alla som spelat fantastiska spel som Super Metroid, Metroid Fusion eller Metroid Zero Mission kan gotta sig i vetskapen om att de kommer hitta massor av glädje i Metroid: Samus Returns - och alla som inte gjort det bör åtminstone ge detta en chans då det är ett mycket bra spel som kan stå på egna ben. I sin genre finns det inte mycket som i min värld kan rå på denna serie. Men det betyder inte att Samus Returns inte har sina skönhetsfläckar och problem.

Premissen i att döda fyrtio metroider resulterar i en hel radda av rätt repetitiva bosstrider. Det finns fyra olika utvecklingar av dem: Alpha, Gamma, Zeta och Omega. De två första är de vanligaste och lättaste och de kommer du möta om och om igen med väldigt små skillnader i omgivning och faror. Jag tröttnade snabbt på att skjuta sönder dessa tingestar och när man lärt sig deras attackmönster går det som på rutin. Övriga bossar är det extremt snålt av och det är synd med tanke på hur minnesvärda seriens bossar har varit genom åren.

Ljudeffekterna är också lite mjäkiga. Samus armkanon har inte samma elaka egg i hur den låter när den avfyras och jag upplever det inte som att vi kommit särskilt långt sedan Game Boy Advance-tiden på den punkten.

Metroid: Samus Returns
Samus nya uppercut är ett roligt tillskott som man aldrig riktigt tröttnar på att utnyttja.

Det sticker lite i ögonen på mig, dessutom, att några av spelets coolaste upplåsbara bonusar är låsta bakom Amiibos. Att du kan få extra hälsopaket och andra hjälpmedel samt ett bildgalleri stör mig inte nämnvärt men att Fusion-läget, ett supersvårt läge du får spela med Samus dräkt från Metroid Fusion, är undangömt tycker jag är jättetrist. Det finns visserligen ett Hard-läge att låsa upp i spelet även utan Amiibo-figurer, men att det slafsigaste alternativet kommer kosta dig extra (om du ens har turen att lyckas hitta rätt Amiibo i affären) gillas inte.

Och med risk för att låta otacksam kan jag inte låta bli att känna att jag helst hade sett detta släppas på Switch, en långt mer aktuell konsol där spelet hade kunnat få skina ordentligt i full HD. 3DS:en är som sagt en föråldrad konsol som inte riktigt kan göra estetiken rättvisa med sin lågupplösta display.

Men bortsett från detta kan jag ärligt säga att jag verkligen njöt av min tid med Metroid: Samus Returns, gammal hårdvara be damned - som man säger. Det är trots brister ett fullgott, väl sammansatt Metroid-spel. Det är inte varje dag ett nytt sådant släpps och jag är extatisk inför seriens framtid. Tack, Nintendo, för att ni återupplivade min favorithjältinna.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Snortajt spelkontroll, följsamt animerat, snygg 3D-effekt, härligt atmosfärisk musik, god spellängd, smart bandesign
-
Återupprepning av bossfiender, klena ljudeffekter, Amiibo-låst svårighetsgrad
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Metroid: Samus ReturnsScore

Metroid: Samus Returns

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Det har gått tio år sedan vi sist såg Samus i sitt rätta element. Äntligen är det snart dags för hennes Nintendo 3DS-debut! Men innan dess får du läsa Olivers recension...



Loading next content