För den yngre publiken så säger namnet Metal Slug förmodligen inte speciellt mycket, men för de gamla rävarna som var med när det begav sig år 1996 så klingar titeln troligen synonymt med snygg pixelgrafik och ljuvliga actionsekvenser. Nu är serien äntligen tillbaka efter flera år av frånvaro, men där tidigare delar har fokuserat på fingerfärdighet och "Run & Gun-moment" så erbjuder Metal Slug Tactics en mer systematiskt och taktiskt spelbarhet där hjärnan får jobba mer än reflexerna.
Bytet av genre har öppnat för en rad olika intressanta tillägg, men det har inte skett på bekostnad av ursprungsmaterialet. Här klaffar nämligen det mesta, och det känns verkligen som ett Metal Slug-äventyr ut i fingerspetsarna även om spelsättet har förändrats. För just hoppet från renodlad action till strategi borde ju såklart innebära att tempot går ner avsevärt, men utvecklaren Leikir Studio har hittat ett sätt att erbjuda snabbhet i form av ständig aktivitet och rörelse. Du belönas nämligen konstant av att flytta dina soldater ute på slagfältet, och att endast stå och försvara en position leder i motsats oftast till utsatthet och dåligt försvar. För genom att röra sig långt från gång till gång tjänar man in olika poäng, och dessa gör det lättare att ducka inkommande anfall samtidigt som man kan utföra speciella attacker som gynnar ens framfart rejält.
Systemet är spännande och nytänkande jämfört med många andra liknande titlar, och hela upplevelsen är uppbyggd för att hålla tempot uppe och tillåta en att vara aggressiv. För du är alltid i ett numerärt underläge när det vankas krigsföring mot rebeller, monster och infödingar, och som mest har du tre kombattanter att kontrollera i kontrast mot en hord av inkommande fiender på andra sidan. Dina kämpar kan dock använda sig av varandra genom något som kallas "Sync" och det är via detta system som man snabbt kan göra enorm skada mot den anstormande fiendelinjen. För om du utför en attack samtidigt som någon (eller båda) av dina andra soldater är inom skjutavstånd så kommer de ge understöd, och det är genom att placera sina kämpar på ett sätt där de ständigt kan ackompanjera varandras anfall som man kommer över nyckeln till framgång.
Att kalla Metal Slug Tactics för ett renodlat strategispel är dock en sanning med modifikationer. Förutom den taktiska aspekten finns det nämligen en hel del roguelike-element som är tänkt att hålla liv i spelet längre och premiera fler genomspelningar. När man börjar en så kallad "Run", får man nämligen välja vilka uppdrag man vill göra inom ett visst område, och det är här man kan belönas med erfarenhetspoäng som gör ens karaktärer starkare. Dessa styrkor håller dock bara i sig under just den rundan, och det gäller att utveckla sina kämpar samtidigt som man samlar på sig pengar för att köpa bättre utrustning och vapen så man kan ta sig längre. Du måste även ta i beaktning att du kan behöva mer ammunition under resans gång, och du måste således planera din framfart därefter. För varje hjälte har ett specialvapen till sitt befogande (hagebrakare, maskingevär, granatkastare etc.) och dessa kan bara användas om man har tillräckligt med tillgångar, och att ta en omväg för att fylla på sina förråd kan ibland vara den bästa taktiken om man vill nyttja sina starkaste skjutdon.
Med Rougelike-spel brukar det sedan i regel finnas många slumpmässiga parametrar som kastas om från gång till gång, men i Metal Slug Tactics kan du få spela om samma uppdrag med samma förutsättningar ändlöst med gånger. För min egen del så ser jag fördelar med detta sätt, likväl som nackdelar. För jag lär mig som exempel hur jag ska handskas med olika banor och jag känner hur man blir smartare från runda till runda, men den där oförutsedda ingrediensen lyser i samma veva med sin frånvaro vilket gör att spelet kanske inte kommer kännas fräscht efter flertalet timmar ute i fält.
Sett till presentationen så levererar däremot Tactics upp till sin följetongs namn. Här vankas det underbar pixelgrafik full av charm och personlighet, och allt från karaktärer till föremål och miljöer känns noggrant handgjorda och fyllda med detaljer att spana in. Även musiken levererar klart godkänd kvalitet, och trots att de där riktiga rockdängorna inte riktigt finns med i spellistan så fann jag mig själv med att såväl gunga på huvudet som att vifta på fötterna i takt med att jag delade ut nya kommandon till mina trupper.
Allt som som Metal Slug Tactics har att erbjuda håller förövrigt en hög klass, och det är väldigt svårt att peka ut svagheter då det mesta andas kvalitet och klass. Komponenterna i sig må visserligen inte nå hela vägen till den absoluta toppen av betygsstegen, men att detta är en titeln som är byggd med omsorg till ursprungsmaterialet likväl med en vilja att sticka ut över mängden är uppenbart från första till sista stund.
För i slutändan är Metal Slug Tactics ett underbart litet sidospår på en annars väldigt obskyr spelserie. Med sitt höga tempo och sitt säregna spelsystem så erbjuder man något nytt till genrens veteraner samtidigt som man öppnar upp för nybörjare att hitta något att tycka om. Upplevelsen är utmanande samtidigt som den är inbjudande, och det händer ofta att man bara vill spela en runda till, om så bara för att se de snygga animationerna eller höra den trevliga musiken. Gillar du serien sedan tidigare är detta ett givet köp, men är du ny i ledet så rekommenderar jag fortfarande att du ger detta ett ärligt försök (det ingår ju faktiskt med Game Pass). Det är inget mästerverk på något sätt, men Metal Slug Tactics är förbannat skoj att lira - och det är inget dåligt betyg.