Svenska
Gamereactor
recensioner
Metal Gear Solid: Portable Ops

Metal Gear Solid: Portable Ops

PSP har fått mycket kritik för att inte erbjuda spel som i egentlig mening är bärbara. Konami har dock fått bukt med både laddningstider och upplägg i Snakes senaste. David har pallrat sig ned till en gudsförgäten missilbas strax söder om Kuba

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Var sak har sin tid och bärbara spel har sommaren. Så är det bara. Tänk dig själv, det är juli, det är sol och det är växthuseffektstekigt i luften. Inte kan du då sitta inne och uggla i din luftkonditionerade, stationära ensamhet? Nej, just det. Du vill ut och uggla i skuggan i sällskap av en bärbar kamrat. För det är sånt man gör på sommaren. Spelar sommarspel. För mig var förra årets odiskutabla sommarspel New Super Mario Bros, även om Loco Roco kvalade in som god tvåa. En perfekt blandning av lättillgänglighet och djup gjorde Mario till min trogna följeslagare såväl på tåg som filt.

Men ett år har gott, vintern har passerat och polygonmustasch tvådeplattformar känns bara såå 2006. I år är det istället kamouflage, spionage och UMD-kassett som gäller, allt enligt Konamis väderprognos. Eller? Jag är hälsosamt skeptisk till alla dessa tredimensionella actiontitlar till Playstation 2 som speltillverkare envisas med att trycka ned i illasittande bärbar kostym. Det luktar krasst vinstintresse, lata laddningstider och fundamental avsaknad av analoga spakar (och nej, den "den svarta bröstvårtan" räknas inte som substitut).

Därav att jag spontant inte hoppade högt av ekvationen Metal Gear Solid och PSP. Jag menar stor, bombastisk smygaraction och liten, bärbar konsol? Njae. Första intrycket bekräftade också den uppfattningen. I ett yrvaket försök att utnyttja vårvärmen hade jag och PSP nämligen slagit oss ned i solen. Det är maj, det är solvarmt vårtak och jag ser inte ett piss. Spelvärldens glassigaste skärm visst, men Metal Gear Solid: Portable Ops dova färgskala i kombination med PSP:ns klarblanka yta omöjliggör all form av utomhusspelande. PSP-Världen: 0-1.

Nytt försök, denna gång inomhus, på säkert avstånd från alla solstrålar, och den svartblanka skärmen går från att visa min egen spegelbild till en läckert modellerad Naked Snake. Eller Big Boss, som de flesta envisas med att kalla honom. Metal Gear Solid: Portable Ops utspelar sig nämligen några år efter Metal Gear Solid 3: Snake Eater och fyller i vad som hände med Snake efter kalabaliken i Grosnyj Grad och hur Foxhound egentligen bildades.

Detta är en annons:

Spelmässigt har Konami gjort sitt bästa för att tänka till och anpassa sig efter formatet. Det innebär att spelvärlden är uppdelad i olika banor med tydligt utmärkta mål, istället för att sitta ihop i en enda sömlös omgivning. Tråkigt kanske du säger, men också väldigt välbehövligt. Strukturen med tydligt avgränsade småuppdrag gör nämligen att det går att få ut någonting av Portable Ops, även om du bara har en tågresa på tio minuter till ditt förfogande. I kombination med ytterst humana laddningstider måste jag applådera ett av de mest bärbara spelen i maskinens historia. Världen - PSP: 1-1.

Grundmekaniken i smygandet är detsamma och den spelarstyrda tredjepersonskameran från Subsistence är intakt, även om den förvisats till styrkorset. Det stora tillägget är att Snake tidigt i spelet bestämmer för att han "måste fånga alla!". Pokémon, kanske du tänker och då är du rätt nära. Den gamle ensamvargen har nämligen blivit lagspelare och börjar, tillsammans med sin nyfunna kompanjon Roy Campbell att omvända soldaterna på den ryska missilbasen. Du kan släpa knockade fiender tillbaka till din lastbil och på så sätt "övertala" dem att gå över till er sida. Karaktärer som du förfogar över (ett hundratal allt som allt) kan sedan placeras ut innan uppdrag, antingen för att fixa fram hemlig information, forska fram ny utrustning eller hela ditt team. Du kan även välja att ta med dem ut på uppdrag och kan då växla mellan olika karaktärer allt efter vad situationen kräver.

Lägg till ett flerspelarläge liknande det i Metal Gear Solid 3: Subsistence, ett klassiskt Kojima-doftande narrativ (om än något bantat denna gång) och den alltid lika bajsnödiga David Hayter som Snake, och du får en ytterst kompetent, bärbar smygupplevelse. Ja, PSP är faktiskt nära att trycka in ett ledningsmål på övertid. En lite stel spelkontroll och repetetiv uppdragsdesign låter dock resultatet PSP-Världen stanna på oavgjort. Portable Ops klarar sig undan med hedern klart i behåll, men skulle jag bara få välja ett smygarspel att ta med mig ut i sommar skulle det nog ändå bli det klassiska Metal Gear Solid till Game Boy Color.

Metal Gear Solid: Portable Ops
Detta är en annons:
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Snygg grafik, fint ljud, korta laddningstider, upplägget väl anpassat till formatet
-
Lite styltig spelkontroll, repetiv uppdragsdesign
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Ni som läst Gamereactor en längre tid (eller precis upptäckt oss och spenderat 12 minuter i recensionsarkivet) vet att jag älskar Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Eller förresten, älskar är fel ord. Jag skulle vilja säga att jag avgudar det, och ångrar bittert att jag inte belönade det med vårt absoluta maxbetyg. För så bra är det.

När jag nu, i bärbar form, får återvända till samma ställe, med samma hårda superspion och upplevde händelserna som följde efter det benhårda uppdraget som Snake tilldelades i Snake Eater är jag minst sagt salig. Metal Gear Solid: Portable Ops är ett briljant actionspel och Konami har gjort storverk med att anpassa sin underbara spelvärld till Sonys bärbara maskin. Grafiken är grym, atmosfären perfekt, storyn underbar och bossarna strålande. Metal Gear Solid: Portable Ops är Metal Gear när det är som bäst och vore det inte för den instabila skärmuppdateringen skulle jag nästan våga kalla detta för ett mästerverk. 9/10

Medlemsrecensioner

  • kingdom heart
    Nu i vintertider så är Psp och brasa ett hett tips. Jag har spelat metal gear solid portable ops. sorgligt nog är jag missnöjd med spelet... 7/10
  • masquerade
    MGS3, då speciellt i form av andra utgåvan Subsistence, är ett av de klart överlägest bästa spel jag någonsin haft lyckan att spela. Till alla... 3/10
  • DarkMaster90
    Naked Snake smyger sig in i min PSP och jag är väldigt imponerad. Några veckor efter release så sitter jag hemma med min nyinköpta PSP och... 9/10
  • virre
    För första gången man spelar ett spel i Metal Gear Solid-serien gör man det på bärbart, och tro det eller ej, det fungerar riktigt bra! Låt... 9/10

Relaterade texter

Metal Gear Solid: Portable Ops

Metal Gear Solid: Portable Ops

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Mikael Sundberg

Uppföljaren till Metal Gear Solid 3 bjuder på allt man väntar sig av serien, men anpassat till det bärbara formatet. Mikael har tittat närmare på ett riktigt höjdarspel



Loading next content