Jag och mina 3 kompanjoner går ut från the safe house, alla beväpnade till tänderna.
Allt är helt tyst, men längst borta i korridoren ser jag en ensam människa.
I bästa halo-anda springer jag fram mot henne och sätter en omgång pumphagel i ryggen på henne.
Sedan hör jag ett skrik bakom mig, jag vänder mig om.
Det sista jag ser är hur en huvklädd skepnad kastar sig mot mig.
Left 4 dead lovade oss en co-op upplevese som inte skulle likna någon annan.
4 personer skulle få kämpa sig igenom banor fyllda med zombies, och banorna skulle tack vare valves nya AI motor förändras i varje genomspelning för att det alltid skulle vara en unik spelupplevelse.
Och inte nog med det! Ett unikt multiplayer mode skulle vi även få.
Men fick vi allt detta? Det kan man diskutera.
När jag och mina kompisar först startade Left 4 Dead tyckte vi det var det coolaste i världen. Hur coolt är det inte att sitta 4 kompisar och skjuta zombies tillsammans?
Tyvärr så var glädjen kortvarig, när den första upphetsningen försvunnit kunde vi inte låta bli att märka spelets alla brister.
Till att börja med är grafiken daterad. Det är första gången på länge jag spelar jag igenom ett spel utan att en enda gång bli det minsta imponerad över grafiken.
Sedan lämnar banorna mycket att önska.
Det är kanske spelets bristande storys fel (gå från punkt A till punkt 8), men banorna är totalusla.
Det finns mer eller mindre bara en snitslad stig att följa, och ett par platser där alla zombies gömmer sig. (exempel, du följer en stig, bredvid stigen finns 10 meter skog där det finns en massa zombies som kommer springa mot dig)
Något annat som gjort mig ganska besviken är allt prat om hur unik varje genomspelning skulle bli, alla fiender skulle stå på olika platser och anfalla dig på olika sätt.
Men när det väl kommer till kritan, vad är skillnaden?
Fienderna står 10 meter till höger om ställer jag hittade dem på genomspelningen innan.
Vem tänker på ifall fienderna står på lite olika platser och i lite olika mängder?
Visst, det är absolut inget fel med detta, alla spel borde ha det.
Men det är knappast en ny unik upplevelse varenda gång man spelar igenom det.
Jag skulle kunna fortsätta i flera sidor om hur obalanserade vissa delar i spelet är, hur korkad kompis AIn är och hur "absolut" icke existerande storyn är i spelet, men jag vill inte spy ut mer galla på vad som hade kunnat bli årets bästa spel.
Så därför går vi vidare till det som är bäst i spelet. Multiplayer!
Här höll valve sitt löfte.
2 lag får turas om att styra "speciall infected" (extra starka zombies med olika speciella egenskaper) och människor.
Som människa gäller det att överleva så länge som möjligt (eller hela banan... Om du lyckas) och som zombie bara att ta ihjäl dem, vilket kräver en hel del skicklighet.
Det ända minuset med detta är att det blir väldigt svårt att spela om man är ganska få som spelar (kompisarnas AI är inte den bästa när man behöver bli räddad) och när man praktiskt taget dör av ett skott (som zombie) är det inte det lättaste att ta livet av 4 förbannade människor med stora vapen.
Så, Left 4 Dead är ett riktigt kul spel att spela med kompisarna på lanet ett par gånger.
Men om man inte räknar med multiplayern (som är riktigt bra) är det ett klart medelmåttigt spel.
Betyg : 6/10