Svenska
MEDLEMSRECENSION

God of War (2005)

Skrivet av: ChrizZz   2008-11-04

Blod, monster, eld, muskulösa krigare och störtande av krigsgudar... Nej, det är inte en vanlig söndagseftermiddag för undertecknad. Men när Santa Monica Studios bjuder till actionfest så är det helt enkelt ingen som avböjer.

Efter tre år av slit, bråk, skrotade idéer och strävan efter perfektion släppte äntligen Santa Monica Studios sitt megaprojekt God of War i soliga juni 2005. Förväntningarna var höga, speciellt efter hypen under E3 2004 och de makalöst höga betygen från en enad amerikansk spelkår. När luckan åkte in med spelet i sitt grepp och skivan snurrade igång exploderade jag nästan av iver. Så som man alltid gör när man för första gången ska spela ett spel som höjts till skyarna.

God of War handlar om Kratos, en två meter lång, extremt muskulös Spartansk soldat som går med på att göra gudarna en tjänst genom att stoppa Ares från att rasera Aten och på samma gång ta hämnd på nämnda krigsgud. Som belöning för detta kommer då Olympens gudar befria Kratos från de mardrömmar som jagar honom om hans tidigare brutala liv. Kratos är dock inte någon hjälte på något sätt, utan ett svin som nästan lika gärna hade kunnat vara slutboss i valfritt actionspel. Trots detta känner man sympati med honom, och bryr sig om hur Kratos öde utvecklas i spelet. Handlingen leker på ett stilfullt sätt med den grekiska mytologin, som gör att storyn känns förvånansvärt trovärdig och väldigt intressant, vilket gör den till en de allra bästa aspekterna av spelet.

Skulle jag beskriva God of War med ett ord så skulle det vara mäktigt. Fick jag välja ett till så skulle det vara blodigt. Den sjukt pampiga musiken tillsammans med de monumentala omgivningarna skapar ruggigt storslagna scener. Var också beredd på att få se en hel massa blod i spelet, då både Kratos och monstren blöder hela hinkar med blod, något som skruvas upp ytterligare i mellansekvenserna.

Det första man märker när spelet snurrar igång är den otroligt snygga grafiken. God of War är tillsammans med Metal Gear Solid 3 och Black (samt God of War II förstås) det klart snyggaste Playstation 2- spelet och bjuder på fantastiska detaljer, grymma effekter och helt enkelt en smått ofattbart vacker yta. Trots detta är skärmuppdateringen silkeslen. Lägg dessutom till att det under spelets gång i det närmaste inte förekommer några laddningstider alls. Ruskigt imponerande! Ljudbilden är även den enastående. Fantastiskt storslagen musik som nästan får Sagan om Ringen- soundtracket att skämmas, blandas med otroliga ljudeffekter och grymt röstskådespeleri. Ljudet i mellansekvenserna är dock ett av spelets få problem, som ibland är för lågt mixat (vilket gäller väldigt många spel enligt mig) och att karaktärsmodellerna i några dessa även är aningen ruffiga.

Stridssystemet är både enkelt och djupt på samma gång. Animationerna är supersmidiga, och det känns nästan som en sorts blodig variant av "Let´s Dance" när Kratos med sitt glödande "chainblades" far över skärmen. Hans danspartners är dock inte några fagra damer i långklänning, utan mytologiska monster (stackars Kratos). Visst, striderna i God of War kanske inte är lika djupa och allmänt perfekt genomförda som i Devil May Cry 3, men de är ändå bra. Man får också under spelet tillgång till flertalet magier av de generösa gudarna, som man definitivt behöver i vissa av spelets större strider. Att magierna dessutom är häftiga och väldigt enkla att använda gör ju förstås inget heller. Både magierna och vapnen går att uppgradera ju längre man kommer vilket gör dem kraftfullare, och att man kan utföra fler och starkare kombinationer. Att göra långa svepande "combos" blir snabbt en livsnödvändighet i spelet.

På alla fiender kan man, efter att bjudit på rejält med stryk, utföra en speciell avslutning som gör då slut på fienden med rent övervåld i samma stil som i Mortal Kombat spelen. För att genomföra dessa avslutningar måste man ofta klara ett kortare "quick time event". Avslutningarna är unika för varje typ av fiende i spelet, vilket gör att man aldrig tröttnar på dem. Att skära upp en Cyklop eller slita huvudet av en Medusa så blodet sprutar är helt enkelt något man vill uppleva många gånger.

Det vanliga spelandet bryts ibland upp av pussel, som även de fungerar riktigt bra. Ofta går de ut på att flytta block och att dra i spakar. Svårighetsgraden är sällan lika hög som i resten av spelet, men byter upp tempot på ett bra sätt och är tillfredsställande att klara. Det finns också tillfällen då Kratos klättrar på väggar eller håller i sig i rep, då monsterslaktandet förändras, och blir ännu våldsammare. Just dessa sekvenser är riktigt roliga, och definitivt höjdpunkter i spelet. Glömde jag föresten att nämna allt supertrevligt extramaterial man låser upp? Eller hur ofattbart häftiga alla spelets bossar är (inte minst den numer klassiska Hydran)? Eller den bästa automatiska spelkameran i ett tredimensionellt spel någonsin? Självklart inte!

Att spelets fightingsystem får stryk av värsta konkurrenten i genren, spelets ljud och grafikproblem i vissa mellansekvenser, samt ett moment alldeles i slutet av spelet som faktiskt känns väldigt obalanserat och helt enkelt för svårt, gör att God of War just missar att nå upp till den gyllene tian. Något som Santa Monica Studios dock såg till att åtgärda i uppföljaren bara två år senare. Nåväl, sammanfattningsvis så är God of War ett fantastiskt spel och redan är en modern klassiker. Det är ett absolut måste för alla actionälskare, och de som inte gillat blodiga och storslagna actionspel förut kommer garanterat göra det efter det här.

Medlemsrecensioner23
Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10