BLOD! HAT! DÖD!
Kratos är argare än argast, argare än jättearg, argare än Jesper. Spartanen är sådär tokarg att det inte finns någon som undanflyr hans vildsinta slakt. Med svärd fastkedjade runt armarna och muskler som skulle få Schwarzenegger att bli grön av avund beger han sig ut. Han har ett uppdrag. Krigsguden Ares förlorat förståndet och håller just nu på att förstöra Athen och alla dess invånare. De resterande allsmäktiga vid Olympus valde ut Kratos, Ares forne tjänare, att ta hand om denne galne gud. Välkommen till God of War.
Här axlar du rollen som den starkaste dödliga på jorden. Ditt uppdrag är att döda en Gud, vilket minst sagt kommer att bli svårt. Inte nog med att du behöver ta död på en allsmäktig odödlig, utan du behöver också slakta horder av dennes fiender.
Man kan beskriva God of War endast med några ord. Snyggt, våldsamt och blodigt - allt kopplat till striderna. Animationerna i spelet är makalöst bra, med tanke på att det är gamle Playstation 2 vi spelar på. I stort sett varenda fiende går att döda på ett unikt sätt och med alla kombinationer som finns blir aldrig varje strid sig lik. Med kaos-svärden styckar, filéar och stympar Kratos sina fiender så att blodet sprutar över hela slagfältet. Allting ser väldigt realistiskt ut, och man ser i stort sett aldrig Kratos göra någonting som inte ser rätt ut. Han rör sig hela tiden som man förväntar av honom.
Vid första anblicken kan detta spel se ut som ett hjärndött actionspel, och om det faktiskt vore fallet så skulle det inte alls vara lika bra som det är. En historia vilar bakom det hela, och under spelets gång får man veta varför Kratos gör det han gör, anledningen till hans ilska. Detta berättas med riktigt snygga mellansekvenser, och makalöst bra röstskådespeleri. Handlingen tillsammans med slagsmålen är verkligen behållningen i God of War.
Men allt är inte frid och fröjd. På ynka åtta timmar har man klarat av spelet, och även om man belönas med riktigt mycket extramaterial, i form av t.ex. behind-the-scenes, så känns det helt enkelt inte lika bra. Jag skulle gärna sett att spelet var åtminstone två timmar längre. Sedan finns det endast ett fåtal vapen och magier. Dessa kan man uppgradera efter behag, men det skulle vara betydligt roligare om det fanns större valmöjligheter. Då skulle man faktiskt behöva vara taktisk när man uppgraderar sina vapen eller magier, och välja med omsorg vilka som passar en själv bäst. Som det ser ut nu så kan man uppgradera allting man har användning av innan spelet är slut, vilket inte känns sådär jätteroligt. Återspelningsvärdet skulle även öka markant, då man vill testa alla möjliga vapen.
God of War är ett riktigt bra spel, men har vissa småfel och andra större missar. Dock är det nästan ingenting som förstör upplevelsen, och spelet är verkligen så bra som det ser ut. Nu efter att ha spelat klart detta kan jag knappt vänta tills jag får hugga tänderna i uppföljaren, som ska vara ännu bättre.