Inledningsvis
Hellgate är ett ganska häftigt spel till en början. Du väljer traditionellt ansikte, hår, kropp, kön, namn och klass. Därefter kommer du in i spelet och börjar slakta monster. Som de flesta spel är allt vansinnigt lätt och du "one-shottar" allt som rör sig. Du får ditt första uppdrag och tar dig till din första "stad". Städer i Hellgate består av tunnelbanestationer. Väl nere får du ditt huvudquest och kan välja att göra sidoquests. Fortsättningsvis kommer du slåss mot olika monster med olika egenskaper genom hela spelet och följa en historia och göra sidoquest om du vill. För att avancera din karaktär använder du vapen och rustning som har olika egenskaper. Du kan uppgradera dessa vapen och rustningen. Vapen och annat du inte vill ha kan du välja att förstöra, sälja eller bryta ner i mindre delar, dessa delar använder du för att uppgradera din saker. På detta sätt är all "loot" du får värdefull.
Karaktären
Du har 6 olika klasser att välja på: Marksman, Engineer, Blademaster, Guardian, Evoker och Summoner. De har alla olika skickligheter men vissa delar på samma skickligheter. När din karaktär går upp i level (totalt 50 levels) får den 1 skillpont och 5 statpoints. Skillpoints använder du till att lära dig nya skickligheter för att tex göra nya attacker. Statspoints lägger du på 4 attribut: Accuracy, Strenght, Stamina och Willpower. Alla klasser behöver olika av varje men generellt sätt är det: Acc - bättre crits, ranged vapen; Str - slå hårdare, ha tyngre rustning; Stamina - Mer liv, tyngre rustning; Willpower - Mer power (samma som mana) och snabbare power-regeneration.
Sätter du några skillponits eller statpoints fel får du helt enkelt skylla dig själv och göra om gubben. Det komiska är att du har väldigt många val på att ställa in hur ditt ansikte ska se ut, sen efter level 5-6 kommer du springa runt resten av spelet med en hjälm som döljer hela huvudet, undantagsvis för Evokers och Summoners.
+ Alla klasser klarar sig själv och har sina egna styrkor
- Värdelöst att du inte kan lära om dig dina skills. Inte roligt att spela om klasser 5 gånger för att hitta en bra build.
Quests
Du har en mainquest som är ganska tråkig, du träffar lite nya ansikten och de fortsätter handlingen mot den största onskan. Sidquesten har inte mycket med huvudquesten och göra och du kan skippa dessa. Mer eller mindre alla belöningar från quests är värdelösa och du kommer att fundera på varför du egentligen hjälper alla. Questen består oftast av att du ska döda ett monster X antal gånger eller hitta ett svårare monster att döda. Ibland ska du samla drops från ett visst monster. Men tycker du att questen i WoW är tråkiga kommer du verkligen hata Hellgates quest. Quest-texten är också mest förvirrande och det är lättare att inte läsa texten och följa markeringarna i loggen.
- Tråkiga quests, ingen utmaning och förvirrande
Miljöer
Du rör dig både under jord och ovan. Miljöerna är skiftande ungefär som i Diablo 2. Det är olika teman, tex tunnlar. Det är samma grafik på tunnlarna men kartan är aldrig den andra lik. Detta för de tråkiga questen lite roligare och du vet aldrig riktigt var det finns monster eller hur du ska röra dig. Det är snygg grafik och väldigt många detaljer du märker långt senare. Bland annat finns det väldigt många referenser till annat lite överallt. Det finns t.ex. filmaffischer till gamla filmer. De har lagt ner mycket jobb på att kopiera Londons tunnelbanor. De som har varit på Piccadilly Cirkus kommer le när de kommer dit i spelet. Tom Piccadilly Bookstore finns med (vilken nu är en ruin). Men statyn av Amos är där och istället för allt folk är det fullt av monster. Dock saknas rörligheten som finns tex i Oblivion. Det finns fasttravel mellan stationerna och teleport från slagfältet till stationerna som i Diablo 2. Du kan alltså vara lugnt om du inte har health potions.
+Snyggt gjort och väldigt flexibelt
-One way. Du följer mer eller mindre en utstakad väg mot ett färdigt mål.
Monster
Monstren är ganska varierande, det finns flygande och markgående. De är melee och casters och vissa monster är summoners. Det är ganska roligt att se en stor zombie summona 10 mindre zombies och sen slakta dem. Monstren kommer tillfälligt även som svårare versioner med större chans för loot. Det finns några bossar som är relativt lätta och ibland är faktiskt monstren till bossen svårare. I vissa fall kan du lura AI och pulla monster 1 och 1, men tex caster och annat står gärna inte kvar om du kommer nära.
+Snygga monster och ganska ok AI
Items
Vapen och rustning är snyggt gjorde och du kan lätt välja tex en hjälm och få resten av din uttrustning att passa ihop. Du slipper alltså se ut som en clown och kan se rätt häftig ut väldigt tidigt. Vapnen är ganska begränsade i utseende men ser häftiga ut. Vapen och rustning ger stats som vanligt men det som är nytt är att de även kräver stats. Säg att du har 100 stamina, då kan du bara ha rustning som kräver max 100 stamina. Detta gör att du måste tänka efter noga att din klass kan hantera alla nya saker den kommer att få. Du förlorar dock inte hp om du använder något som kräver hp. Detta system gör dock att du bygger din karaktär efter en viss typ av rustning. Självklart finns det restriktioner och alla klasser kan inte ha alla saker. Men inom varje 2 klasspar (tex summoner och evoker) finns det tre olika sorter. Det som hjälper summoner mer, det som hjälper evoker mest och en där mitt i mellan.
+Snygga vapen och rustning, mycket bra system där de kräver stats för att använda.
-Jobbigt om du hittar ett jättebra vapen och du kan inte använda det på flera levels för att du har för lite stamina.
Socialt
Spelet är rent ut sagt klumpigt gjort för de sociala delarna. Du har chats (lfg, trade, chat, newbie) där det finns begränsat med uttrymme i varje chat. Det innebär att bara ett tiotal personer ser vad du skriver och chats som oftast helt döda, bortsett från allt spam från Goldsellers. Det finns heller ingen indelning på level i chatten och när du väl ser någonn text i chatten är det mest frågor från nya spelare. Stationerna funkar likadant, varje gång du kommer du till en station hamnar du i en instans av stationen och ser bara ett tiotal spelare samtidigt. Det är svårt att hitta folk för hjälp, att få en grupp är verkligen knöligt och det är oftast lättare att springa runt själv. Det finns guilds men allt du får av detta är en guildchat och det är bara en enda person som kan invita till denna guild. Friends kan du bara lägga till när du är online, om du spelade med någon och ville spela igen måste du passa på innan han krashar eller hinner logga. Du kan aldrig se vart någon annan är eller om de är online, det finns ingen fungerande "/who". Chatten är stor och klumpig och mest bara i vägen.
+Lätt att hoppa in i någons quest och bara köra. Party portals fungerar tvärt emot Diablo 2. Nu kan du göra portal till dem när du vill. Även när ni är brevid varandra.
-Chatten förhindrar verkligen att du börjar spela med andra.
UI
Verkligen ett dåligt UI. Du kan inte förändra UI på något sätt. T.ex. skulle jag gärna ha flyttat chatten och ändrat textstorlek. Jag hade också gärna flyttat på texten för info om monster. Den ligger högst upp medan allt annat ligger längst ner. Debuffs på monster är otroligt fullt och många gånger ser du inte ens alla debuffs.
-Klumpig ful och stel.
Helhetsuttryck
Spelet påminner mycket om Diablo 2 i många avseenden. Bara det att i patch 0.7 kommer en form av Horadic Cube, Istället för Wirt finns Wart som har ett träben. Du har uniques som är bättre kvalite och du kan sätta saker i vapensockets. Det finns hardcore mode för de som betalar månadsavgift på ett spel som annars är gratis. Det finns även ett elite mode där allt är dubbelt så svårt och personligen tyckte jag att utan elite var spelet allt för enkelt. Du har varierande röster på NPC vilket tyvärr bara är kommentarer när du aktiverar dem.
Spelet utvecklas ganska fort med nya patcher men det känns som att mycket av det de patchar nu borde ha varit med från början. T.ex finns det ingen auction house eller mailbox, du vinner knappt nåt på att betala för spelet och det var väldigt många buggar som nu börjar försvinna. Men t.ex. kunde du inte se ditt party när ni zonade, vilket de dock har fixat nu.