Manhunt

Skrivet av: AG Jati   2022-03-14

Ett av de mest "kontroversiella" spelen någonsin

Spel och kritik har gott hand i hand i många årtionde. Vissa kanske har minnen av hur man som barn spelade de "förbjudna" spelen ens föräldrar inte ville se röken. Åh visst kom man ihåg möjligheten att skjuta loss kroppsdelar i ett 007-spel till exempel? Fanns även en tid där jubelidioter gick runt och gjorde föreläsningar om hur Pokemon "lockar till sig barn att fånga demon i sina bollar", vilket resulterade till att man istället fick se Beyblade istället.

Jag har ingen som helst historia med följande spel men vad jag vet så är det en av de hundratals media som inte accepteras av en känslig tysk regering, eller liknande. Något fruktansvärt sker i omvärlden och såklart vill man lägga skulden på en oskyldig CD. Långt ifrån första gången det hade skett, även under det tidiga 2000-talets gång. Så ja, bara att poppa dit skivan och se om jag i slutändan hugger ihjäl folk...vilket såklart inte kommer hända.

Följande företag bakom spelet är ju kända för att annars göra lir med lika stor portion humor som sadism. Sistnämnda tar över det resterande av spelets ton. Redan från första filmsekvensen vet man hur spelets ton ska bli. Det är en mörk natt, hårda toner av industriell musik spelas och den någorlunda grötiga vhs skärmen. Manhunt är utan tvekan ett riktigt brutalt spel.

Utan att avslöja allt för mycket av handlingen har våran karaktär fått en "andra chans" och måste begå en tjog med dödssynden för att vinna sin frihet. Det inkluderar bland annat att slå ihjäl skallen av brottslingar, halshugga galna kultmedlemmar...eller varför inte bara skjuta sönder kroppsdelar med en hagelbrakare? När det handlar om avrättningar glänser verkligen spelet och det blir aldrig gammalt att få till en perfekt "röd".

Precis som alla smygarspel är du mer eller mindre totalt hjälplös då du blir upptäckt. Att gå man mot man med en annan fiende kanske funkar till en viss början men senare i spelet lönar det sig mer att få till fläckfria avrättningar. Sparsystemet känns ibland litegrann för förlåtande för ett sådant här spel. Hade man varit tvungen att gå igenom en hel nivå utan att spara så hade det fungerat bättre för spelets realism. Särskilt med tanke på hur korta vissa banor är.

Varje spel som vi alla vet åldras och ett ökänt spel som Manhunt lider av sina brister. Det här var ett spel som släpptes bara två år efter "Grand Theft Auto III" så kontrollen kändes nog lite gammalmodiga för vissa kritiker. Särskilt med tanke på att en del kommandon delar knappar vilket kan bli lite irriterande. Såsom då man vill ta upp ett lik men råkar komma åt ett annat kommando. Det hade varit betydligt smidigare om man gjorde ett bättre knappsystem.

Manhunt är ett mycket fascinerat spel och bär på mycket historia. Tål ni lite saditiskt våld kan jag lugnt rekommendera detta. Körs bäst nattetid.

Samlat betyg: 7.7/10
1