Star Wars: The Old Republic

Skrivet av: Nejnej   2021-09-29

Vintern 2011. Det var ju på den tiden jag var ung och orkade spela datorspel dygnet runt. Nu för tiden går jag oftast och lägger mig innan midnatt men när jag väl drar igång Star Wars: The Old Republic (SWTOR) så kan jag faktiskt sitta till i alla fall 02:00.

Jag tror det inte går att beskriva hur mycket tid jag ägnat åt att hugga ned fiender med ljussvärd, stealth:a förbi elitemobs för att jag bara vill åt den där lätta xp-boosten snabbare och hur jag suttit med mitt kaffe och gjort space battles mest för jag inte haft mycket annat för mig.

När spelet släpptes minns jag det som att varenda människa jag kände och människor i världen överhuvudtaget var extremt hypade för den kommande releasen. Jag menar, det är ju ändå Star Wars och Star Wars gör konstiga saker med en. Det är lite som en drog. Tillsammans med två kompisar begav vi oss ut i en galax långt borta. Jag som Jedi Sentinel, och dom andra två som en Smuggler med två blasters och en Jedi Consular som hellre valde att heala oss. Jag var helt fast, men dessvärre tyckte inte mina andra kompisar att det var så himla kul efter ett tag, och det verkar som dom inte var ensamma om det. Bara efter första veckan fick spelet ganska stark kritik för att vara rätt tråkigt och dåligt optimerat, och det kanske inte är så konstigt eftersom väldigt många (inklusive jag själv) jämförde SWTOR med WOW. Jag trodde aldrig det skulle bli någon wow-dödare, och brydde mig ärligt talat inte om det så pass mycket eftersom Star Wars som sagt är Star Wars, men efter bara någon månad märkte jag hur min server dog allt mer, och tillslut kunde man räkna på fingrarna på hur många spelare som hängde runt The Republic Fleet, som lättast går att jämföra med den största basen i spelet. Eftersom server transfers inte existerade i spelet, och inte verkade komma någon gång snart så la även jag av ett tag, jag ville inte behöva börja om igen.

Någonting utvecklarna ska ha en stor eloge för är hur mycket dom verkar bry sig om spelet. Väldigt många trodde SWTOR skulle dö ut och snart firar det 10 år och har fortfarande väldigt mycket spelare världen över. Expansionspaketen är bra, combat är bra och kommer under dom närmsta månaderna att utvecklas ytterligare, och deras cinematic trailers är nästan bättre än hela senaste trilogin. Dom vill att folk ska fortsätta spela, lyssnar och adderar i sin tur saker till spelet som vi spelare vill ha. Det är en av anledningarna till att jag inte spelat WOW på flera år. Ingenting nytt, ingenting spännande. Emellertid kan det vara väldigt viktigt att du tycker om Star Wars för att uppskatta SWTOR på den nivå jag själv gör. Det finns också någonting väldigt fint att fler nya spelare tas emot på ett väldigt bra sätt, och den sociala aspekten i SWTOR är precis som den alltid varit, väldigt vuxet och väldigt trevligt. Under mina år har jag varit med i flera guilder eftersom folk valt att lägga ned eller att jag inte spelat tillräckligt, men jag kan säga med säkerhet att om du någonsin vill spela ett spel där du känner dig välkommen och inte bara en pjäs i ett bordspel, men dessutom att uppskattar att kunna spela solo väldigt mycket så kommer SWTOR vara ett perfekt MMORPG för dig.

Samlat betyg: 8.4/10
1
2