Ratchet & Clank: Rift Apart

Skrivet av: AG Jati   2021-06-24

Sadistiska despoter, lönnmördare till robotar och lustiga lurviga filurer. Ratchet & Clank är tillbaka, bättre än någonsin!

Det känns en smula osannolikt, men det är närapå fem år sen ett äventyr med duon släpptes till nu förgående konsolgeneration. Vilket i fansens bok kan också kännas som fem evigheter senare. Precis som ett italiensk landslag är Insomniac bäst när det gäller. Trots allt har denna kritikerrosade serie varit med oss i blott två generationer så det är ju förståeligt att ett fan vill se en nystart för serie. Med hjärta för dåtiden och framtiden är Rift Apart ett mästerligt sådant, och förmodligen en framtida klassiker!

Gråhåren kanske börjas synas på våran älskade hundkatt...eller eventuellt katthund? Men inte ens det gör att universums alla avskum vill orsaka förgörelse för oskyldiga individer. I samband med ett jubileumsfirande för Ratchet och Clanks ikoniska vänskap måste en ond doktor såklart förstöra friden. Man hinner knappt blinka innan kaoset bryter ut och dimensioner börjar falla från höger till vänster. Pensionen får vänta för våra hjältar som ännu gång dyker in ett äventyr.

Men innan vi återses med allas favorit hårboll så blir vi introducerade till Rivet...som redan blivit ett offer för konstnärer världen över. Trots sitt skandalomsusande rykte är detta en brud med klös i. Med sin hammare är det ett ypperligt alternativ till Ratchets pålitliga skiftnyckel. När vi inte skickar småputtar till Niagala så har vi en ypperlig arsenal som lönar sig mot väldigt aggressiva fiender. Det mycket hyllade upPgraderingssystemet är tillbaka och gör våra små puffror till brutala mördarmaskiner.

Precis som sina förgångare har vi återigen ett flitigt designat svårighetssystem som inte bara ökar antalet fiender, utan även deras attacker. Insomniac har(tack och lov) lyssnat på kritiken och gett ett betydligt mer utmanade spel. Trots det magra utbudet på fiender är dessa nog några av de mest smartare på senare tid. Den väldigt "nervösa" kameravinkeln gör varje strid till en häftig upplevelse. Även om det bara är en hungrig rymdvarelse som försöker nafsa efter oss.

När vi pratar om strålande resultat...planeterna. Rift Apart må inte vinna pris i antalet prylar eller annat onödigt fjimsfjams, kvalitet framför kvantitet. Istället för korta och små banor bjuds på väldigt tjusiga och välfyllda öppna världar. I min allra första runda blev jag väldigt förbluffad av hur mycket innehåll och yta varenda planet har, så pass att jag spenderade flera timmar på varenda en. Som krydda på moset har dessutom varje planet många minispel och minidimensioner man kan utforska.

Söker man efter en lir som verkligen bevisar vilken fantastisk maskin Playstation 5, är Rift Apart ett måste. Humor och drama av högsta klass, en sjukt underhållande vapenarsenal samt fullkomligt strålande musik och grafik av den högsta klassen. Insomniac har gjort det igen!

Samlat betyg: 10/10
1
2