Demon's Souls

Wow! Det är ordet som följer med mig i huvudet hela vägen genom detta makalösa, brutala och stiliga spel (både på gott och ont). Jag vill börja med att säga att jag var en av de som importerade originalet till min PS3a från USA då det vid tiden inte fanns några garantier på att det skulle släppas i Europa. Detta spel hade florerat på nätet ett tag och jag om någon ville inte missa det. När jag väl satte mig ner och förväntansfullt tryckte på New Game lade jag ner min spelsession timmen därpå. Onödigt svårt tyckte jag, frustrerande och oförlåtande. Jag var helt enkelt inte van vid denna typ av bestraffning. Jag klarade spelet så småningom (efter något år) och fann till slut en viss typ av kärlek till vad som senare skulle bli en hel drös av liknande spel nämligen "Souls-born-iro" (ja, detta är mitt påhittade ord för denna genre). Nu såhär 12 år senare och alla "Souls-born-iro" spelen under bältet fick jag chansen att ta mig spelet som startade allt åter igen, Demon's Souls, med sprillans ny grafik och en del ändringar som gör livet lite enklare i denna dystopi.

För er som missade detta spel när det begav sig så är det på ytan en ganska simpel story. Du kommer till ett land täckt i dimma som orsakats av en gammal demon som vaknat från sin sömn och det är ditt jobb att få demonen att åter inta sömnläge. Men där finns så mycket djupare story element som inte förklaras rakt ut utan man får läsa sig till det i både atmosfären och på items och souls som man plockar upp. Gräver man djupare i detta finns där så mycket mer att hämta, både om de få överlevande man stöter på men även spelvärlden i sig. Detta är sånt som jag personligen tycker är spännande. Att inte få allt serverat utan man får läsa in både miljö och items för att skapa sig en ordentlig uppfattning om vad som händer och sker.

Demon's Souls fungerar på så vis att efter du valt klass, utseende och kört igenom introduktionen vaknar upp i The Nexus. Detta är en Hub-värld där man väljer en (av 5) världar för att utforska. Dessa världar skiljer sig ganska mycket från varandra då där finns allt från gamla förfallna slott till en dal av gift och avfall och i alla dessa världar finns såklart bossar. Detta är det absolut bästa med hela spelet, bossarna. Alla bossar är olika och kräver en hel del av spelaren då de flesta kan döda dig på 2 eller 3 slag (och dö, det kommer du göra, det kan jag garantera dig). Turligt nog finns där en online del i Demon's Souls som gör att du kan tillkalla hjälp om det så behövs, men där finns konsekvenser för det. Bossarna blir svårare ju fler som deltar i striden så man får överväga om det är värt det. Online delen består inte bara i att man kan tillkalla hjälp utan du kan även, var som helst, lämna en liten fin textrad på marken (av förutbestämd typ) och såklart läsa andras text. Du kan även se var andra mött sitt öde genom att agera med deras blodpöl och kanske få ett hum om vad som komma skall. Andra element som online delen bjuder på är att du kan invadera andras världar som en svar fantom för lite PvP action. Det ska dock sägas att jag inte är något större fan av PvP i detta spel, då jag är urusel, och de gångerna jag har provat har jag tyvärr upplevt en hel del lagg vilket gör min upplevelse och prestation än sämre.

Där finns en mekanik i Demon's Souls, som gamla "Souls-born-iro"-spelare nog känner igen, nämligen när du dör så återvänder du i "Soul Form". Detta resulterar i att du bara har halva din livmätare att tillgå och för att återfå din "Human Form" måste du antingen använda en item eller döda en av spelets 14 bossar. När du dör återupplivas alla fiender och du förlorar alla dina souls som du kämpat för. Dina souls kan dock hämtas om du lyckas ta dig tillbaka till olycksplatsen igen utan att åter dö. Souls är en viktig resurs i detta spel då du använder dom både för att öka din level och köpa diverse hjälpmedel så det är helt klart till din fördel att försöka återfå dom.

Så vad har egentligen hänt med denna pärla efter 12 år? Det första man såklart lägger märke till är den nya fräscha grafiken som PS5 kan erbjuda dig. Ljusättningen och texturerna är helt fantastiska och det fullständigt dryper av atmosfär, speciellt i världar som Stonefang Tunnel och Prison of Latria.

Mitt enda egentliga klagomål är att man inte kan få hela kakan. Du kan inte ha alla grafiska settings på max och spela i 60 FPS. Jag hade förväntningar att man hade kunnat kräma ut hela grafikregistret och ändå köra i 60 FPS (60 FPS är ett måste enligt mig i denna titel) på en PS5a. Något besviken där men det ser fortfarande väldigt imponerande ut utan maxgrafik. Ljudet är en annan sak jag är lite kluven till. Å ena sidan låter den orkestrala nya musiken fantastisk men jag saknar ändå lite mer stämningsmusiken i exempelvis Tower of Latria. Det mesta med den nya musiken är bra men originalets musik är lite mer stämningsfull. Jag gillar även lätena och vibrationerna som kommer från DualSense kontrollen när du slänger iväg magi. Det känns och låter som magin "skickas" ur kontrollen. Häftig känsla. Även andra läten som hissljud och vilken typ av underlag du går på låter som det ska ur den lilla micken. Dom har verkligen använd den väl. Spelmekaniskt har utvecklarna ändrat en del också. Du kan numera dodgea i alla riktningar till skillnad från originalet där du bara kune göra detta i 4 riktningar. Du kan även skicka den loot du inte kan plocka upp direkt till din förvaring istället för att låta den ligga kvar. Något utvecklarna hade kunnat uppdatera är AIn. Den har dom inte rört så fienderna beter sig precis som i originalet. Jag hade gärna sett en revision av detta då det hade kunnat överraska och förvåna gamla spelare och gett lite nya utmaningar.

Avslutningsvis skulle jag säga att detta, för mig, är en "system seller". 2008 var det en nischad genre men nu är den mer accepterad än någonsin. Jag vill tilläga att jag är nerkärad i denna typ av spel men om du ska börja någonstans så varför inte från början, spelet som startade allt.

Positivt:
Fantastisk grafik
Kul onlinedel