Ratchet & Clank

Skrivet av: Leorio   2021-02-18

Spelet som handlar om bisarra, fantasifulla vapen och... Nej, det kretsar enbart kring vapnen faktiskt. Här är Ratchet & Clank!

Ratchet & Clank från 2016 är en nyversion av det första Ratchet-spelet från 2002, och det är också baserat på Ratchet-filmen från 2016. Så det är en remake, ett licens-spel, en reboot och ett originalspel, allt i ett. Förvirrad? Det behöver du inte bli. Det här spelet handlar enbart om vapen!

Även om spelet kanske ser ut som ett 3D plattformsäventyr i stil med Super Mario Odyssey eller A Hat in Time, så är det här inget spel som fokuserar särskilt mycket på tight plattformshoppande eller äventyrande utan är ett spel som kretsar kring att skjuta vilt omkring dig. Målsökande missiler, bomber, krypskyttegevär och ett vapen som förvandlar fienden till får: det här spelet har allt!

Tyvärr är allting annat i spelet, förutom vapnen, mediokert. Okej, grafiken är skön att titta på, men ingenting rörande bandesign, story eller fiender sticker ut det minsta. Fienderna är visserligen trevligt designade, men de springer bara rakt emot dig som... ja, som i ett spel från 2002. Det är som The Flood kommer på besök igen och igen, fast The Flood med skiftande design, och Master Chief hade aldrig ett vapen som kunde förvandla fienderna till får förstås. Men din bästa plan är oftast att använda vapnet som får fienderna att dansa istället för att attackera dig, och så ger du dem vad de förtjänar med det vapen som du har mest ammunition i för tillfället.

Spelet kunde ha fått en bättre start, för den första timmen är bedrövlig. Med bara två vapen, som får slut på ammunition precis hela tiden, är spelet bedövande tråkigt. Jag fattar att man behöver börja med någon slags tutorial, men det här är gräsligt även när man jämför med tutorials i andra moderna spel. Men så fort du lägger labbarna på ett par fler vapen, och du kan uppgradera dem så de kan hantera mer ammunition, så blir det roligt på allvar. Att skjuta i det här spelet är underbart, och som tur var som skjuter du vilt omkring dig mesta delen av tiden under äventyret.

En stor del av mellansekvenserna är tagna direkt från filmen, vilket skapar en något obekväm känsla, då de har ett snabbare flöde av händelser än mellansekvenser i spel brukar ha. Istället så känns de som, ja, scener från en långfilm. Storyn är som en Superhjältarna- eller Buzz Lightyear-rulle, fast utan den gränslösa fantasin och träffsäkra humorn som Pixar brukar bjuda på. Tyvärr kan du inte spela med engelska röster och svenska undertexter, du kan bara spela med engelska röster och engelska undertexter eller svenska röster och svenska röster, vilket är riktigt korkat, minst sagt. Jag kan inte minnas att de senaste Pixar-filmerna som jag såg hindrade mig från att välja engelska röster och svenska undertexter. Varför skulle de?

Spelet påminner på flera sätt som Toy Story 3: The Video Game. Det är bättre action här, men det spelet hade ett större hjärta och var mer underhållande. Spelet bjuder på massor av skämt, men de flesta skämten kändes gamla redan för tjugo år sedan. Jag menar, alla skämten som sociala medier kändes förmodligen gamla för tjugo år sedan.

Även om knappt något av skämten får mig att skratta, så bidrar de till feel-good stämningen i spelet. De flesta skämten handlar om skurkar som är överdrivet skurkaktiga, stora företag som är skurkaktiga, och skurkaktiga skurkar som leder stora stora företag, så inget nytt där, speciellt inte i spelindustrin. Men skämten fungerar faktiskt som en grund men effektiv karaktärisering av skurkarna och de något korkade hjältarna, snarare än något som är menat att vara roligt. Och vem bryr sig om storyn ändå? Jag vill bara spränga saker i luften, och spränga och skjuta saker är nästan allt jag gör. Att samla på vapen, uppgradera vapen, levla upp vapnen, och samla på kort som ger alla möjliga bonusar i jakten på nya vapen är beroendeframkallande.

Jag är även ett stort fan av upplägget att man har ett rymdskepp och kan resa till olika planeter. Okej, det enda jag gör är egentligen att välja en ny bana i en lista, men jag gillar i vilket fall (den visserligen rätt svaga) illusionen av att man reser omkring och besöker en massa helt olika planeter.

Allt som allt är Ratchet & Clank ett mediokert spel med fantastiska vapen. Spelets inledning hade gärna fått var lite friare. Under spelets första timme hade det suttit bra med ett upplägg liknande det som Metroid-spelen har, där man startar med en massa vapen som man får gå banans med och sedan förlorar en timme in, för att sedan samla ihop dem igen en efter en under spelets gång. Men tar du dig bara igenom den riktigt tråkiga första timmen så finns det mycket härlig och färgglad action att hitta här. Om du vill ha ett 3D-plattforms-äventyr med mycket hoppande, skoj och överraskning bakom varje hörn så rekommenderar jag Super Mario Odyssey och A Hat in Time varenda dag. Men om du inte är intresserad av djärva plattformshopp, pussel och gömda hemligheter, men bara vill skjuta på allting som rör sig och förvandla folk till får så ska du definitivt kolla in det här spelet.

Fördelar: Vapnen, mer vapen, ännu mer vapen, det är roligt och beroendeframkallande att uppgradera och levla upp vapnen, vapnen

Nackdelar: Färglös story, skämten är inte roliga, första timmen är gruvligt tråkig, alla inslag utom vapnen och grafiken är medelmåttiga

Samlat betyg: 8.3/10