Svenska
MEDLEMSRECENSION

Resident Evil - Code: Veronica

Skrivet av: AG Jati   2021-01-28

Söker du efter ett klassiskt skräckspel? Undvik detta.

Låt mig börja med att säga att jag är helt för förändring. Särskilt inom spel. En spelserie ska inte behöva gå samma väg tills folk tröttnar på det. Samma sak med filmer. Lyckas man få fram ett lyckat recept kan vad som helst funka. Under året som jag har haft fullt fokus på Resident Evil så har inget spel varit som den andra. Just därför är en spelserie som denna så pass unik och hyllad världen över. Men solen har sina fläckar, och det är fallet med koden veronika...ex.

Vi kastas in i Claires vilda jakt på sin bror Chris. Efter en smärre incident råkar våran favorit hjältinna trampa snett och hamna i klorna på fienderna. Men något går snett dagen efter. Någon har tagit kontroll över öns säkerhet och snart består fängelset av, you guessed it, levande döda. I de kommande timmarna kommer både Chris och Claire få uppleva ett äventyr de sent kommer glömma, otur för mig med. Wesker ville inte missa kalaset heller, han måste ju testa sina superödlar någonstans?

För spelet är långt, förmodligen det största i serien, även idag. Problemet med långa öppna spel är att risken är hög att man drar ut på det alldeles för mycket. Detta är fallet med Code Veronica. Bara delen i familjens huvudbyggnad är ett halv spel i sig. Sen så är det alla bitarna i militär lägret som är stora nog att vara ett helt spel. I fallet med de flesta spel i denna serie så brukar det ha fokus på en enda byggnad som lämnar ett stort avtryck på sig. Så varför befinner mig jag i arktis i spelets "andra" del? Behöver Umbrella en yeti-zombie?

Logikluckorna staplas upp mycket också med spelets väldigt märkliga pussel. Ta delen då man tar över rollen som Chris och utforskar basen som precis hade blivit sprängd. Plötsligt från ingenstans dyker hemliga gångar upp och det existerar fullt fungerade hissar och trappor. Designen känns också väldigt oinspirerad ibland. De förstörda byggnaderna kunde man lika gärna satt i ett spel baserat på Die Hard och arktisdelen kunde man lätt platsa in i Tomb Raider.

Det känns också som att spelet tar sig själv lite på för stort allvar. De överdrivna röstskådespelarna och bombastisk orkestrarna känns som en budget japansk animerad film gjort för tonårsmassan. Särskilt med spelets huvudskurk som efter halva spelets gång har jobbat med en klon(?) men som i slutändan visar sig var hans biologiska syster som är den riktiga ledaren...? För mig känns det lite för absurt och prövande för att man ska förstå ett enda dugg.

Code Veronica är alldeles för komplicerat spel för att jag ska njuta av det fullt ut. För första gången efter att jag blivit klar med ett Resident Evil har jag lagt det på hyllan och inte rört det igen. Tyvärr.

Samlat betyg: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10