Splatoon 2

Skrivet av: Leorio   2018-04-02

Barn, bläckfiskar, glada färger och fler vapen än du kan hålla reda på. Här är Splatoon 2!

Ja men, är det roligt att spela? Spel i dessa dagar kommer i alla möjliga former. Vissa satsar på story, andra på skräck, och ytterligare andra på vårt intresse att utforska öppna världar. Men frågan vi återkommer till är: ja men, är det roligt att spela då?

Splatoon 2 är många saker, de flesta positiva, men framför allt är det roligt att spela. Det är så underhållande och så beroendeframkallande att jag blir häpen och omtumlad. Det är häftigt, ja, och djupt, och intagande, och det är helt enkelt omöjligt att tröttna på. Jag har koncentrationssvårigheter och ett av symtomen är att man snabbt tröttnar på saker och vill göra något helt annat. Men tröttnar jag på Splatoon 2? Inte alls.

Splatoon 2 består av en helig treenighet: testa nya vapen och låsa upp egenskaper på kläderna i Turf War, strida på allvar i de fyra rankade lägena, och samla bonusar till de andra lägena i det vidunderliga co-op läget Salmon Run. Så man testar ett nytt vapen i Turf War, man gör ett nytt försök att levla upp i Rainmaker, och man samlar ihop tre vänner för att splatta mordiska fiskar tillsammans i Salmon Run. Och så tillbaka till vapenaffären och ett nytt vapen i Turf War igen.

Splatoon 2 är inget perfekt spel, men hur kan ett spel som bjuder på hundratals timmar av underhållning, vara ett perfekt spel? Men spelets svagheter är väldigt få. Spelets matchmaking kunde onekligen vara bättre. Det är många ojämna lag om skapar ojämna matcher, och många disconnects som skapar ännu värre ojämna matcher. Och när man tvingas att gå ner i level bara för att spelet satta ihop ojämna lag gör den onödigt brutala presentationen av ens misslyckande rent av ont.

Men sedan tar man ett nytt andetag och ger sig in i det färgglada spelet igen. För sluta spela, nej, det vill man då verkligen inte.

Fördelar: otroligt underhållande, håller i flera hundra timmar utan att man tröttnar, massor av olika spellägen och saker att göra

Fördelar och nackdelar: att få de rätta kläderna med de rätta egenskaperna kan ta flera hundra timmar att låsa upp