Halo: Combat Evolved

Skrivet av: Medley   2007-09-28

Halo, allt började 2552. Ett mänskligt skepp som heter "The Pillar of Autumn" flyger fram. Men något ännu mer märkvärdigt dyker upp. En ringformad planet, med en atmosfär inne ringen. Någon måste ha byggt den men vem? De har ingen tid att klura på det då de har ett antal utomjordiska fientliga skepp bakom sig och har just blivit attackerade. Dessa utomjordingar kallar sig själva för "The Covenant" och ser människorna som ohyra och vill därför förinta dem.

Läget hos besättningen inne på The Pillar of Autumn är kritiskt. De har just gjort ett hopp ut i ingenstas för att försöka avleda Covenants ifrån jorden efter den extremt misslyckade striden vid Reach, en av många planeter koloniserad av människor. Detta var även basen för UNSC, United Nations Space Corporation, människornas armé. Här tränades även de legendariska Spartan soldaterna, biomodifierade super soldater. Nästan alla av dem dog vid Reach förutom en, och han befann sig i The Pillar of Autumn.
John 117 eller Master Chief som han vanligen kallas för och det är han vi får ta rollen som i Halo: Combat Evolved.

Så fort man börjar spela får man göra ett par syn och rörelse test. Efter det ska vapen testet dra igång, men avbryts på order utav av Captain Jacob Keyes, då läget är allvarligt, all personal ska dra ut i strid då Covenats har infiltrerat Pillar of Autumn. Till bryggan med detsamma. Inte bättre blir det med att skeppet håller på att brista ihop. Skottlossningar och explosioner hörs överallt.
Väl framme vid bryggan får Master Chief ta ansvaret att förvara Cortana, ett supersmart AI som vet allt om människorna från Covenants. Om de får tag i henne kommer dem att ledas till jorden, och det får inte hända. Master Chief får också ordern om att leda ut alla soldater ur det kollapsande skeppet ner till den ringformade planeten.

Här börjar spelet på riktigt, då det är här du får ditt första vapen. Det som slog så många var att kontrollen fungerade och fungerar fortfarande klockrent. Trots att det var ett FPS till konsol, något som bara Golden eye hittills hade lyckats göra innan. Grafiken var på sin tid riktigt snygg med häftiga animationer, vapen och design. AI:n var även ett stort genombrott, då tog skydd och försökte flankera så gott som det gick. Det blev inte sämre med alla sköna kommentarer din vänner och fiender hela tiden skrek ut. Det finns även fordon som alla är mycket roliga att köra runt och härja med. Men det som gjorde och gör Halo: CE så mästerligt är den välskrivna storyn. Det var den som fick mig att bli helt såld och bli ett Halo-fan. Men det finns inte bara en kampanj utan ett sanslöst roligt multilayrläge där upp till 16 stycken kan spela samtidigt via LAN i klassisk death match, capture the flag oddball osv.

Åter till storyn. Väl nere på planeten så tar Cortana reda på information om denna speciella plats. Ringen kallas av besättningen för Halo (därav spelets namn). Den är ingen naturlig planet utan blev byggd av en mystiskt utdöd ras kallad "Forerunners". När man spelat lite längre in i storyn får man reda på att Halo är ett vapen, mot vad vet man ännu inte men efter ett tag förstår man, då man har stött på en fruktansvärd fiende, The Flood, en parasitisk livsform som tar över allt liv den kommer åt. Nu tänker jag inte berätta mer för er som ännu inte har spelat igenom detta mästerverk, men ni som har vet att det kommer att bli ett hisnande äventyr ni aldrig kommer att glömma.

Halo är och förblir därför ett mästerverk.

Medlemsrecensioner46
Samlat betyg: 9.7/10