Minecraft

Skrivet av: Bidoof   2011-12-14

Minecraft har kallats det bästa indie-spelet någonsin. Det har även kallats det bästa spelet någonsin. Kan ett spel med en sådan enorm hype leva upp till sitt rykte? Eftersom det nu har släppts helt och hållet och är färdigt så tänkte jag göra en recension av det.

Minecraft är ett äventyrs-spel där du utforskar en slumpmässigt genererad värld, du jagar, bygger, samlar resurser och annat. Det är alltså ett sandlåde-spel. Grafiken är gjord av kuber, och alla items och karaktärer är också gjorda av kuber. Där kan vi börja tycker jag, eftersom det är ofta det första man lägger märke till när man börjar spela något.

GRAFIK: Minecraft har en retro-style i spelet. Allting som inte är 3d-block är 2-d sprites. Grejen är den att Minecraft har "programming graphics", alltså grafik som egentligen skulle vara tillfällig och bytas ut innan spelet släpps. Den mesta av grafiken är gjord av Notch, som inte är bra på att göra grafik. Tänk om dem ändå hade anställt någon kompetent människa som kunnat utveckla en unik grafisk stil för Minecraft? Istället har dem fortsatt att använda programming graphics ändå fram till release. Vilket inte är okej. Spelet är fult. Notch använder retro-grafik som någon slags ursäkt för att låta spelet vara fult. Men om man tänker efter så är de retro-spel vi minns inte alls fula, tänk bara på LttP, Super Mario World, Castlevania ... Alla dessa spel är oerhört snygga, och "retro".

LJUD: Ljudet i Minecraft är helt okej. Det får det det ska göra gjort och jag har aldrig behövt stänga av det för att det stör mig. Det mesta låter som man antar att det gör och låtarna i spelet är okej.

GAMEPLAY: Oboy, nu kommer vi till det största dragplåstret med Minecraft. Minecrafts grund är väldigt simpel. Titta runt med musen och rör dig med WASD. Håll in vänster mus-knapp för att ta sönder block, klicka på höger för att placera block. Simpelt och bra, men det är i stort sett det enda som är bra. Minecraft har även combat, som är extremt tråkigt och lätt. Möter du en fiende så klickar du på den tills du dör. Kommer den för nära så tar du skada. Fienderna gör aldrig någon animation. Minecrafts combat är verkligen jättetråkigt. Du har inga olika sätt att slåss, förutom att hoppa och slå på vägen ner för en critical hit.

Minecraft's AI gör combat ännu tråkigare. Alla monster är helt efterblivna och går gärna ner i hål eller lava, och har ingen pathfinding att prata om. Du kan skaffa vargar, men det är ingen idé eftersom de älskar att putta ner dig från höjder/i lava och är dessutom helt suicidala. Värsta exemplet på AI är ändå Minecraft's NPC:er som finns i byarna. De reagerar verkligen på ingenting. Döda dem, bränn deras hus, ta bort deras hus, gräv en grop och knuffa ner dem. INGENTING. De har inte ens en anledning till att vara med i spelet, de tillför ingenting. Kom ihåg att detta är det FÄRDIGA spelet.

Notch lovade komplett och fungerande AI var en sak som Notch lovade till Full Release. Det finns en väldigt massa andra saker som Notch lovade också: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Upcoming_features.

Minecraft är också väldigt buggigt. Massa buggar, som Notch lat kallat features, är med i Full Release. Det är inte okej att släppa ett ofärdigt spel. Han har dessutom stulit från mods, eftersom han inte kan komma på saker att lägga till i spelet själv.

I Minecraft kan man mina, men det är inte så roligt eftersom man lätt kan hitta diamonds inom en timme från man börjar en ny värld. Ibland så hittar man "Strongholds", slott under marken som man kan utforska. Vilket är tråkigt eftersom det inte finns något bra att hitta i dem, och dem är väldigt buggiga (gångar slutar abrupt, enorma raviner mitt i dem etc). Notch har även lagt till en slutboss, den är bara svårare eftersom den har mer health än andra fiender. Bosstriden är tråkig, vilket inte är så konstigt eftersom AIn är så dålig och combat så tråkigt. Det enda du kan göra är att skjuta den med pilar. Och vad kan man göra efter att ha dödat bossen? INGET, eller jo bygga mer grejer.

Om du inte har någon form av autism så kommer du tröttna på Singleplayer fort, och du kommer även inse snabbt att Multiplayer också är tråkigt. Finns många spel som är roligare och bättre att spela med vänner. För att inte tala om att Minecraft har någon av spelvärldens sämsta fanbases. Fanbasen är mestadel småungar som tycker att Notch är en gud som innoverat spelvärlden.

Vilket han inte har, Notch kopierade Infiminer. Jag skulle inte rekommendera Minecraft till någon, inte för priset det har nu. Såvida du inte har autism.

Medlemsrecensioner22
Samlat betyg: 8.3/10