Gears of War 3 är på många sätt lika bra som sina äldre syskon. Men det finns en viktig skillnad: det har gått fem år sedan födseln, och man kan aldrig förvänta sig stående ovationer för en upprepad repertoar. För om vi ska vara ärliga så bjuder del tre inte på så mycket nytt. Det har tillkommit några vapen och Marcus Fenix's vapendragare har blivit några fler. Det senare tillför dock inte spelet särskilt mycket; tvärtom grötar det till upplevelsen och vi hinner heller inte lära känna de nya krigarna innan kampanjen är över. Men i stora drag är det alltså det Gears vi känner sedan tidigare med läcker grafik, blytung action och sådär härligt machopucko att du aldrig behöver anstränga fler än två hjärnceller samtidigt. Ibland saknar jag dock möjligheten att få tänka själv. Möjligheten att faktiskt kunna gå vilse, utföra ett pussel, välja höger eller vänster i flera vägskäl och kanske påverka mitt eget öde. Ofta när du ställs inför ett dilemma så tar en filmsekvens över och löser problemet åt dig, och det linjära som en gång var Gears-seriens största tillgång känns nu lite som ett problem. Strukturen i spelet följer det vanliga mönstret: spring en sträcka, skjut på motståndare, spring en sträcka, skjut på motståndare, spring en sträcka ...
Många fans har blivit fem år äldre och vill ha nya utmaningar - kanske är det dags för Marcus Fenix att bestämma sig för om han vill attrahera nya spelare eller blidka oss som varit med från början. För även om trilogin är över, så kommer vi att få se mer av Gears of War-gänget. Den saken är säker.
BÄST: Mycket att göra när du tröttnat på kampanjen, och visst fan är det sanslöst bra action...
SÄMST: Spelet laggar en del, extremt linjärt och förutsägbart, kampanjen är kortare än vad Epic uppger
Gears of War I: 10/10
Gears of War II 9/10
Gears of War III: 8/10