Final Fantasy: The 4 Heroes of Light

Ett Final Fantasy spel som går tillbaka till grunderna? Ja det låter ju bra, men grafiken i trailern var inte direkt övertygande, men när jag väl hittade spelet till en rimlig summa valde jag köpa det ändå. Och vem vet, kanske skulle spelet vara kul trots en bleka grafiken.

Ja, så var ju inte fallet utan jag utser nu Final Fantasy Four Heroes of Light till det näst sämsta spel som jag har haft oturen att spela. Med en torr story, tråkig musik, löjligt stridssystem och blek grafik är detta spel inte den hyllning till klassikerna som jag hade hoppats att det skulle vara.

Berättelsen handlar om fyra stereotypiska karaktärer nämligen den modiga hjälten, den själviska prinsessan, hennes värdelösa livvakt och den dryge magikern (dessa har naturligtvis namn som jag inte orkade bry mig om att lära mig). Efter att alla medborgare i deras hemstad förutom dem själva har blivit förvandlade till sten far de ut på en resa för att hitta botemedlet. Storyn som följer är i jämförelse med den som berättas i de riktiga Final Fantasy spelen ett sömnpiller och jag bryr mig alvarligt talat inte ett dugg om handlingen efter ett tag utan till sist spelar jag bara för att nå slutet men nej så långt kommer jag inte då stridssystemet är så uselt.

Varför är det så uselt då frågar ni, det finns för många orsaker för att räkna upp alla men jag kan ju nämna de värsta:

Jobbsystem: Jag är inget fan av jobbsystemen i Final Fantasy men de brukar oftast vara någorlunda intressanta. I detta spel finns de klassiska som warrior, white mage och liknande sen är resten skit. Dessa "skitjobb" kan vara baserade på vanliga kommandon från spelserien, till exempel att fly från en strid, det kunde vilken karaktär som helst göra förut, nu måste du vara en Wayfarer för det och det är typ det ända han kan. Att välja vilket monster du ska attackera kunde också varje karaktär göra förut nu är det bara archer som har det privilegiet.

Ryggsäcken: Varje karaktär kan bära 20 saker, efter att du har fyllt upp dessa platser med den rustning du behöver, de magier som du vill använda och övriga utrustning finns inte mycket plats för de saker som du hittar i alla grottor och liknande och du vinner i strid, så var beredd att få offra mycket bara för att du inte har plats i det.

Element: Alla vapen och rustningar du får tag på ligger på ungefär samma styrka och tillhör istället olika element vilket ska användas på de olika bossarna i spelet. Så varje bossstid ser ungefär ut så här: Du börjar slåss mot honom, tar reda på hans svagheter, dör, anpassar din utrustning till nästa strid då du förhoppningsvis dräper honom. Varje vapen kan dock uppgraderas men det är knappt märkbart samt så ska du göra det för varje karaktärs vapen och att du bör ha ett av varje element för varje karaktär så det lönar sig inte i längden.

Rollspel brukar ju vara kända för sin musik och det är här spelet är som bäst. Det säger inte mycket då den varken är speciell, underbar eller magisk men är samtidigt inte en ren plåga. Den bara är där, knappt märkbar och inget du kommer komma ihåg den heller. Tyvärr kommer du ändå komma ihåg allting annat i spelet.

Och till sist har vi grafiken och här har jag två saker som jag stör mig på. Först stilen, alla karaktärer är otroligt detaljfattiga och är i princip bara stora huvuden men minimala kroppar och resten av spelvärlden är ungefär lika detaljfattig. Visst, många rollspel till DS ser ut så här men det här är nästan löjligt fattigt. Sen så ser allt så blekt ut, jag kan tänka mig att man är ute efter något "sagoboks" intryck men när jag tänker mig ett gammalt Final Fantasy så tänker jag oftast på en värld med många färger, inte ett dammigt kalkbrott.

Så nej det var inget roligt spel och som jag sa tidigare spelade jag tillslut bara för att klara av spelet men till sist gav jag upp på grund av det jobbiga stridssystemet, gick till Game och byte där in det för 30 spänn i inbytte (vilket ungefär betalade frakten som jag betalade för att få hem spelet, spelet i sig kosta 200kr, alltid kul att göra affärer med Games) och köpte sedan Dragon Age orgins till ps3, ett betydligt bättre spel.

Jag ger spelet en 3a i betyg då spelet är spelbart men inte njutbart, spela istället Final Fantasy III eller IV till DS om du vill ha ett bättre spel i samma stil.

Samlat betyg: 3/10
1