Valkyria Chronicles

I slutet av 2008 släpptes det många toppenspel... LittleBigPlanet, Fallout 3, Dead Space och Call of Duty - World at War för att nämna några. Men någonstans bland alla dessa stora titlar gömde sig ett lite förbisett spel, spelet som berättar historien om biologinörden Welkin Gunther och bagerskan Alicia Melchiott. Jag pratar naturligtvis om det fantastiska Valkyria Chronicles.

Vid en första anblick verkar Valkyria Chronicles inte så lockande, söta animékaraktärer som krigar i vad man lätt skulle kunna tro är ett "snällt" krigsspel. Även om detta till viss del kan vara sant, så finns det under ytan en mörk story som rör vid ämnen som självmord, rasism och svek.
Storyn i Valkyria Chronicles kretsar runt Welkin Gunther, son till krigshjälten Belgen Gunther från EWI (Europan War I, något som motsvarar den världens första världskrig). När historien tar sin början har Europan War II börjat, och det onda Imperiet invaderar Welkins hemland, det neutrala Gallia, för att komma åt de stora naturtillgångar som finns där. När Imperiet når Welkins hemstad Bruhl tvingas han att slåss för att försvara sitt hem, även om det är förgäves och han samt hans syster Isara och nyfunna vän Alicia tvingas fly för att ta värvning i militären.
Welkin och Alicia stiger snabbt inom graderna, och blir snart löjtnant respektive sergeant i Squad 7, och får nu slåss för att försvara sitt hemland. I Squad 7 finns även Brigitte "Rosie" Stark, en Darcsen-hatare (Darcsen är ungefär spelets motsvarighet till vad judar var i andra världskriget) och Largo Potter, en veteran som hängt med sen EWI. Eftersom att Welkins (adopterade) syster Isara är en s.k Darcsen kommer hon inte överens så bra med Rosie, och detta är källan till lite av konflikten i spelet.
Förutom de redan nämnda karaktärerna, som är de som spelet i första hand berättar om, så kan man välja bland en massa andra karaktärer att ha i Squad 7. Även om dessa inte spelar någon roll för handlingen så har de egna personligheter och en bakgrundshistoria (som finns att läsa om man kollar under "Personell"-fliken i spelet). Deras olika personligheter speglas i vilka potentialer de har. Det finns potentialer som ger en positiv effekt, till exempel Born Leader, vilken ger en boost till olika stats när soldaten är nära andra soldater från Squad 7. Dock finns det även negativa potentialer, som Darcsen Hater, vilken gör att vissa stats sjunker när de är nära en Darcsen. Dessa sakerna gör att individerna i Squad 7 känns inte som en massa namn och stats, det känns som levande karaktärer! Bland urvalet av soldater finns bland annat ensamvargen Marina, sadisten Jane, kvinnokarlen Salinas och homosexuella Jann. Sedan får jag inte glömma bort att nämna karaktärerna Vyse och Aika, från Skies of Arcadia, som dyker upp som cameo-roller bland Squad 7's rekryter!

Det enda gameplayet man bjuds på i Valkyria Chronicles är striderna, annars är allt filmsekvenser och menyer. Striderna är en blandning mellan third person shooter och turbaserat strategi. Det börjar med att man ser en karta där ens trupper står utplacerade. När man sedan väljer en karaktär går spelet in i tredjepersonsperspektiv, då kan man ta ett visst antal steg samt utföra en handling (skjuta, hela eller kasta granat). Varje gång man väljer en karaktär går det åt ett Command Point, och när man har slut på Command Points är det motståndarens tur att flytta sina trupper.
Det finns fem olika klasser av soldater man kan använda i striderna; Scouts, Shocktroopers, Lancers, Engineers och Snipers. Scouts kan röra sig långa sträckor, men saknar eldkraften för att kunna göra någon större skillnad på slagfältet. Shocktroopers är lite av en motsats till scouterna, de kan inte springa några stora avstånd men de är vad man vill använda för att ta ut fiendens infantri. Lancers bär runt på en raketkastare som är effektiva mot fiendens stridsvagnar, dock svaga mot fotsoldater. Engineers är inget man vill kasta mot fiendens försvar, deras uppgifter är att reparera skada ens stridsvagnar har tagit, oskadliggöra minor och fylla på ammunition. Snipers kan springa ytterst små sträckor och skjuter bara ett skott om gången, men det skottet gör stor skada. Oftast räcker ett skott i huvudet tvärs över banan för att oskadligöra en standardfiende. Som snipers brukar vara så är deras gevär naturligtvis utrustat med ett kikarsikte, vilket ger de möjligheten att plocka ner fiender på långt avstånd.
Striderna är långa och stora till ytan, medellängden för en batalj ligger på runt 30-60 minuter. De bjuder även då och då på en riktig utmaning, men spelet försöker inte slänga allt på en utan man får gott om tid på sig att lära sig alla olika finesser.
Något intressant med Valkyria Chronicles är att karaktärena faktiskt kan dö på riktigt (med undantaget av huvudkaraktärerna). Om en soldat får slut på HP faller den ner till marken och kan nu inte röra sig. Lyckas man inte att nå den karaktären med en annan soldat innan tre rundor eller innan en fiendekaraktär når honom eller henne, så dör karaktären och kan inte användas mer under spelets gång. Detta ger ett extra moment till spelet, eftersom att man inte vill bli av med de karaktärer man känner att man gärna använder!

Något som det ofta klagas på är att Valkyria Chronicles saknar stöd för trophies. Dock finns det medaljer att göra sig förtjänt av i spelet (omkring 20 stycken). Dessa kan vara ganska tidskrävande att få tag på, och definitivt inget man gör första gången man spelar igenom det.

Grafiskt är Valkyria Chroncles unikt, jag skulle säga att det visuella när någon sorts traditionsenlig animé-design uppmålad med vattenfärger. Karaktärsdesignen ligger på topp och miljöerna är vackra och mysiga att vila ögonen på.
Något som också förtjänar en massa ros är det underbara soundtracket, skrivet av Hidoshi Sakimoto känd för att ha skrivit soundtracket till bland annat Final Fantasy XII. Soundtracket i Valkyria Chronicles är fantastiskt, från det grymma Main Theme till den vackra "Those Who Succed".
För de som vill kan man välja mellan både japanska och engelska röster i spelet (även om textningen lämnar en del att önska om man väljer japanskt tal). Båda dubbarna är klart godkända (något ganska ovanligt för JRPG-genrén), även om den japanska håller något högre klass.

Valkyria Chronicles är i min mening det tveklöst mest underskattade spelet någonsin. Det har sålt väldigt blygsamt utanför Japan, därför ber jag nu dig: Gå ut och köp Valkyria Chronicles, det är ett fantastiskt spel med grym story, älskvärda karaktärer, intressant gameplay, ett fantastiskt soundtrack, lång kampanj (räkna med omkring 30 timmar första gången) och ett bra omspelningsvärde. Låt inte avsaknaden av trophies skrämma bort dig, Valkyria Chronicles är ett mästerverk alla bör spela och förtjänar att ha sålt minst tio gånger mer än vad det gjort! SEGA förtjänar dina pengar med vad jag skulle ge titeln "Världens bästa spel som ingen spelade".

Samlat betyg: 9/10
1
2