Remedy är här med sitt första spel efter Max Payne, fem år har det tagit att utveckla, har det varit värt väntan?
Alan Wake, berömd författare med svårigheter att skriva åker på semester med sin fru till småstaden Bright Falls, någonstans
i Amerika. Väl där går något fel och Alans fru försvinner mystiskt.
Mörkret är det centrala i spelet och Alan måste använda allt från ficklampor till ljusgranater så att han kan freda sig mot fiender, maskiner och löst bråte som tas över av mörkret, allt för att hindra Alan från att upptäcka sanningen.
Grafiskt sett ser spelet i vissa moment lite daterat ut, men stämningen och ljussättningen lyfter ändå spelet till något
extra. Remedy har satsat på kvalité när det gäller röstskådespelare och spelet sällar sig till skaran av spel som bygger mer på att
berätta en historia än att vara grafiskt imponerande.
Det enda negativa med spelet är att slutet känns lite väl som en enda stor cliffhanger, allt för att kunna sälja på
konsumenterna fler delar i denna skrämmande thriller.
Jag får känslan av att detta tillsammans med Heavy Rain kan komma att ses tillbaka på som starten på en ny berättande
era inom spelmediet.