Peppra dina fiender med bly... eller med ljus först, sen bly.
Vi börjar med storyn direkt. Alan Wake, som är en välkänd skräckförfattare, lider av den förfärliga skrivkrampssjukan och bestämmer sig för att resa iväg ett tag till den idylliska staden Bright Falls för att rensa skallen och bara vila ut. Han tar såklart med frugan på resan men det dröjer inte länge innan hon försvinner och Alan ger sig ut i den mystiska staden för och leta efter sin käraste. Det dröjer inte länge innan konstiga saker händer i Bright falls, Alan vill gå till botten med dessa händelser som såklart är kopplade till hans frus försvinnande. Inte bara det, det är Alan själv som har skrivit storyn om allt som sker framför hans ögon...
Vi tas på en rundtur genom staden genom spelets gång och spelet har en fantastisk atmosfär, miljöerna är mycket fina och det ser verkligen ut som att vissa ställen i Bright Falls hade kunnat existera i verkligheten, man hade till och med kunnat tänka sig att bo i staden, utan dom arga gubbarna med yxa då förstås. Ja för på din jakt efter din fru så stöter man på människor som har blivigt övertagna av mörkret, de kallas för Taken. För att göra proceduren kort med dessa fiender behöver du en ficklampa i ena handen som bränner bort fiendernas mörker från deras kroppar, så du sedan kan komma åt dem och peppra dem fulla med bly. Till din hjälp har du här den vanliga revolvern, men också hagelbrakaren och vanligt jaktgevär. Men sedan har du också vapen som är lite tyngre som dödar fienderna direkt som en flashbang och flaregun. Men du har även en flare som du kan vid kritiska moment, tända för att hålla fienderna på avstånd och själv få lite andrum.
Men du möter inte bara dessa besatta människor, du möter även fåglar och besatta föremål som du inte behöver skjuta på utan endast rikta din ficklampa på och de försvinner i tomma intet . Att försöka förinta föremål som försöker attackera dig kan kännas ganska konstigt till en början men bidrar lite mer till variationen än att bara skjuta mörka spökliknande gubbar som man gör en hel del i spelet, och det känns fram mot slutet som en liten brist även om fienderna blir fler och aningen svårare att ha ihjäl.
Det spelmekaniska funkar ypperligt, det är ganska tillfredställande att blända din fiende som ilsket ryggar tillbaka medans man bränner bort dess mörker från dom och sedan när dom är försvagade sänker dom med ett hederligt vapen. Spelet är som roligast när en bunke fiender är runt omkring dig och du ivrigt försöker sänka alla utan att bli slagen, för blir man slagen så tar fienderna en ganska bra bit med liv från din livmätare och det krävs inte så många slag för att Alan ska däcka. Lyckas du nu ducka för dina fiender eller deras flygande yxor så går spelet in i slow motion om du lyckas undanmanövrera i rätt tillfälle.
Spelet utspelar sig mest om natten då mörkret finns överallt (duh) och då fienderna kommer fram och vill göra mos av dig, du får springa genom skog en hel del och det ser väldigt fint ut med vegetation som är fantastisk vacker om dagen men oerhört skrämmande om natten då man inte vet vad som väntar bakom nästa hörn.
Trots att Alan Wake utspelar sig mycket i skog och mark så är det inte så jättefritt att gå och hajka i skogen som man vill, utan din väg är ganska utstakad från punkt A till punkt B, med reservation för lite avstickande stigar som leder dig till diverse ammunitionslådor eller till gömda saker du ska samla (ja de finns här också). Men trots att det var snack om att Alan Wake skulle vara fritt från början finns det inte en ända förnimmelse av frihet, men det behövs inte heller för jag tycker det funkar ypperligt som det är nu och ett fritt spel hade möjligtvis inte varigt lika kusligt.
Men är spelet skrämmande då? Remedy beskriver spelet som " en psykologisk actionthriller" viket stämmer överens med spelet ganska bra, och visst sker det många konstiga saker i Bright Falls som får dig att hoppa till ibland, men mest är spelet bara lite smått kusligt inget renodlat skräckspel, som det heller inte försöker att vara, men ändå inte utan kusliga händelser. Dock saknar jag ändå riktig skräck i spelet, det hade kunnat stärka spelet mycket och det finns många ganska lugna ställen i spelet där utvecklarna hade kunnat försöka överraska mer än vad de gjorde. Minns när jag strosade runt för mig själv i ett öde hus och märker plötsligt i ögonvrån en skepnad som sprängde förbi husets fönster, ett väldigt enkelt knep som fick mig att sitta lite extra på spänn. Spelet skiner till ibland och har en del minnesvärda händelser.
Storyn i Alan Wake börjar bra och får mig ganska engagerad till en början, jag vill veta vad som har hänt och spela vidare, men sedan faller storyn och mot slutet tar jag den med en relativt stor klackspark, den hade kunnat görats mycket bättre, det känns som slutet är ganska framstressat och inte fullt genomtänkt.
Men eftersom Alan Wake är författare också så hittar du sidor från en bok Alan skrivit, det är nog menat att det ska förstärka känslan av att Alan själv hittat på det mesta av vad som händer framför dig, men det funkar inte riktigt för mig. Visst först var det ganska spännande att få veta vad som händer och orsakat vissa händelser, men ibland kan det förstöra eftersom det står vad som kommer hända längre fram i spelandet, en sorts spoiler fast mer beskrivande sådan.
Sen pratar Alan ganska mycket också mellan varven, men tycker det passar bra på vissa ställen och mindre bra på andra, till exempel när det är ett ganska stressat moment i spelet så pladdrar Alan på lite väl mycket och försöker beskriva situationen man befinner sig i och då passar det kanske inte in, då man försöker fokusera sig på annat, men annars tycker det är ganska intressant att lyssna på ibland och röstskådisarna gör ett bra jobb.
Det har varit mycket snack om grafiken i Alan Wake, och det är designmässigt jättesnyggt med snygga miljöer som jag nämnt ovan och ljuseffekterna är fantastiskt snygga, när man tänder en lysraket och det bildar ett pulserande rött sken som får din skugga att bli större och dränker intilliggande vegetation med det röda ljuset är det riktigt häftigt och snyggt. Även Alan Wakes ficklampa lägger ett starkt och fint ljus på omgivningarna och det man lyser på är snyggt. Men, på de ställen där ljuset inte når, kan vissa texturer vara väldigt dåliga med stora blaskiga texturer som förstör lite ibland och det är ganska iögonfallande ibland, men dom andra plusen som snygg design och ljuseffekter väger upp för detta minus.
Men Alan Wake är ett bra spel i slutändan, har många kvaliteter men också lite nackdelar. Striderna är roliga men blir lite variationsfattiga mot slutet, och en ganska krystad story mot slutet ger lite avdrag. Men det kan vara värt att ta upp och testa om man är sugen på snygga skogsmiljöer, roliga strider och en liten ruggig känsla.
Plus: Fina miljöer, bra spelkänsla, bra ljus/ljud.
Minus: Sådär story, inte jätteläskigt.
Betyg 8/10
Grafik: 9
Spelbarhet: 8
Ljud: 8
Hållbarhet: 7