Det börjar med en smäll, normandy från första spelet är under attack och sprängs systematiskt sönder av ett främmande oidentifierat skepp. Commander shepard försöker desperat rädda sin besättning och lyckas, i viss mån. Han blir dock kvar och när det främmande skeppet kommer igen för en ny runda tappar han greppet om skeppet och faller ut i rymden, ut i det okända.
Två år passerar och mycket ändras, de flesta tror att Shepard är död. Men se där! Den mänskliga organisationen Cerburus väljer att istället bygga upp honom igen.
Nu är det dock varken saren eller the geth från det första spelet som är hotet, utan ett nytt hot har tonat upp sig på horisonten. The collectors.
Vad är så farligt med dem då? Jo de använder några slags myggor som söver ner människorna, när de sedan sövt ner dem är kusten klar och de kan föra bort dem.
Kolonier efter kolonier försvinner.
Shepard kan självklart inte slå the collectors själv, utan måste samla ihop ett team. Och det är här det roliga börjar, du får resa till galatens skitigaste och vidrigaste ställen för att samla ihop ett team bestående av de farligaste och kraftfullaste karaktärerna som går att hitta. Lite som i kotor alltså. Varje karaktär har också ett förflutet som behöver tas om hand, det innebär ett exklusivt uppdrag för varje karaktär. Dessa uppdrag är oftast något av de roligaste i spelet.
Mass effect 2 spelas som en vanlig scooter, med det menar jag att du kan ta skydd, luta dig fram och skjuta precis som i vilken annan tredjepersonsshooter som finns. Till din hjälp har du dina krafter som du kan använda och som du kan uppgradera emellanåt.
Problemet här är att allt är alldeles för strömlinjeformat, mainstream som det kallas, det är inte ok i min mening, rollspel ska va rollspel, actionspel actionspel. Hade hellre sett ett system mer som i dragon age med att man kunde pausa spelet, men detta funkar ju hyfsat även fast det inte alltid är så kul när det är så enkelt.
De moraliska valen är, självklart, tillbaka i tvåan. Problemet med detta är att jag inte känner att mina val spelar så stor roll, visst, gör jag vissa val så påverkas spelet i och med att jag blir god eller ond men inte mycket mer. I dragon age: origins kände jag att de moraliska valen spelade mycket mer roll än de i mass effect 2.
Hur är det med den grafiska delen då? Grafiken i mass effekt 2 är riktigt bra, det är atmosfäriskt och storslaget. Effekterna håller riktigt hög kvalite. Ljudet gör också sin del med de fantastiska röstskådespelarna som bara gör att du slukas av upplevelsen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om mass effekt 2, när du spelar det första gången kommer du garanterat slukas av upplevelsen och inte lämna datorn förens eftertexterna rullat färdigt, men å andra sidan har inte spelet särskilt mycket djup. Planeterna på kartan ser häftiga ut men i realiteten kan du inte landa och undersöka dem. Mass effect 2 är lite för linjärt för ett rollspel egentligen. Allt du gör följer en rak linje, detta mixas såklart upp med de moraliska val man gör men egentligen så är det väldigt linjärt vilket man bland annat märker när man spelar om spelet.
Trots allt kan jag ändå rekommendera er att köpa det, det är inget mästerverk, men det är ett bra spel. Atmosfären, röstskådespelarna och konversationerna gör sitt för upplevelsen.
Grafik: 9/10
Ljud: 10/10
Spelbarhet: 9/10
Hållbarhet: 4/10