Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Max Payne 3

Max Payne 3

Våra norska kollegor har fått testa hett efterlängtade Max Payne 3 och har haft hutlöst roligt med Bullet Time, smärtstillande och en episk flint...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Max Payne bidrog till uppkomsten av filmiska shooters. Det kombinerade story och minnesvärda karaktärer med täta och intensiva actionscener där det regnade kulor, ofta i slow motion. Max Paynes varumärke "Bullet Time" gav spelarna möjligheten att manipulera tid, och därmed möjligheten att reagera på varje kula med noggrannhet, och det blev en sensation. Uppföljaren bygger vidare på framgångarna hos originalspelen och förväntningarna är enormt höga nu när trean närmar sig butikshyllorna.

Det var aldrig någon tvekan om att Max var i goda händer, men en hel del spekulationer om vilken väg serien skulle ta med en ny studio har ändå uppstått. Efter flera års utveckling var Rockstars mål att skapa den mest sofistikerade, filmiska shootern vad gäller skjutmekanik, presentation och naturligtvis Rockstars känsla för story. Det verkar som om Rockstar kommer att leva upp till förväntningarna. De har varit trogna serien och vidareutvecklat essensen av Max Payne samtidigt som de har genomfört tillräckligt mycket nytt för att det ska kännas härligt uppfriskande att spela.

Max Payne 3

Spelet börjar i New Jersey, där Max tillbringar sina dagar i ett alkoholiserat tillstånd medan han käkar smärtstillande och försöker att glömma händelserna i de tidigare spelen. Här möter han sin gamla kollega Passos som efter några olyckliga händelser övertalar Max att följa med honom till Sao Paulo, en stad i Brasilien med starka kontraster mellan rikedom och fattigdom. En av banorna jag testade, Favela, presenterade stämningen platsen utgör med mästerlig grafik. I Sao Paulo får Max ett jobb som säkerhetsvakt för en rik kille som heter Rodrigo Branco.

Detta är en annons:

James McCaffrey återvänder som Max Payne, och denna gången är det inte bara röst han lånar ut, utan även ansiktet med hjälp av motion-capture. Denna teknik är också väl använd i resten av spelet och detta kan ses både under spännande mellansekvenser och medan du spelar genom de olika nivåerna. När det gäller filmklipp har Rockstar gått bort från noir-stämningen med de stillbilder som serverats tidigare, men man behåller ändå serietidningsestetiken Max är känd för.

Från dynamiska filmklipp gör man en smidig övergång till gameplay utan ändringar i kameravinklar och helt befriat från laddningstider. Dessutom tar Max med sig alla skottskador, svett, smuts och aktuella vapen till filmklippen. Detta förstärker de filmiska intrycken eftersom jag aldrig drogs ifrån upplevelsen.

Max Payne 3

Hundratals timmar har lagts på motion capture i spelet, och det märks. Varje handling Max utför är realistisk och övergången mellan de olika rörelserna är naturliga, utan plötsliga förändringar i animationer. Dessutom reagerar Max naturligt på allt i världen omkring honom. Detta innebär att om du hoppar in i en vägg eller ett föremål under en skottväxling så kommer Max att göra sig redo för en smäll.

Detta är en annons:

När det gäller skottväxlingarna är de en upplevelse som ord inte kan beskriva. Det känns fantastiskt att vara omgiven av fiender, kasta sig in i ett hav av kulor i slow motion med en uzi i varje hand och plocka fyra mindre intelligenta individer innan du landar på den hårda trottoaren. Därefter kan du rotera 360 grader i ryggläge när du pumpar bly i de återstående motståndarna. Genom att trycka på ena axelknappen får du fram ett vapenhjul vilket är mycket praktiskt när du byter vapen i en intensiv situation.

Bullet Time är det mest grundläggande i Max Payne-serien och enligt Rockstar är det själva kärnan i del tre. När den sista stackaren i ett område står i vägen för Max pistolkula följer kameran kulan in i kroppsdelen. Blodet sprutar, och vi gillar det. Bullet time, skjutandet, och rörelserna kommer samman till en glamourös våldsbalett, och känslan av att vara ett totalt badass är ett faktum.

Max Payne 3

I likhet med de tidigare spelen är det inte regenererande hälsa som gäller. Max måste faktiskt använda sig av smärtstillande medel när situationen ser mörk ut. Dessa finns spridda runt om i spelvärlden och är något jag är skeptisk till. De är svåra att upptäcka och tar dessutom snabbt slut. Så länge du har ett av dessa piller tillgängliga när Max får en dödlig skada får du en sista chans att döda fienden som träffade dig med ett skott i slow motion. Lyckas du i tid kommer Max tillbaka till spelet.

Mängden detaljer som är inarbetade i korselden är imponerande. Beroende på vinkeln, hastighet, avståndet du skjuter från och vapnet som används reagerar fienderna olika varje gång. Det verkar kanske subtilt men det utgör en massiv del i hur spelet känns.

Max Payne 3

Spelet körs i en uppdaterad version av RAGE-motorn (som används i Red Dead Redemption) och det ser otroligt vackert ut. Det är tydligt att Rockstar har arbetat länge med detta och det återspeglas i de banor jag fick testa. Det har funnits farhågor om att Max den här gången ska vara en del av ett större team, men detta dementerar Rockstar omedelbart. Max har aldrig varit en del av en större armé, det har alltid handlat om Max. På egen hand, mot överväldigande odds.

Max Payne 3Max Payne 3Max Payne 3Max Payne 3

Relaterade texter

Max Payne 3Score

Max Payne 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har nu även satt tänderna i PC-versionen av Rockstars maffiga trea och vi har uppdaterat vår stora recension...



Loading next content