Jade... Var tusen ska jag börja? Jag försöker se det bästa i spel, särskilt när jag har lyxen och möjligheten att förhandsgranska. Men det tänds varningssirener i mitt huvud efter att ha haft chansen att klämma på Marvel Rivals under Summer Game Fest. Innan jag kommer till varför detta är fallet, låt mig bara presentera några positiva punkter och anledningar till varför du fortfarande borde vara intresserad och exalterad för denna hjälteskytt. Konstriktningen är en höjdpunkt och den känns väldigt autentisk och i linje med den komiska stilen som Marvel-karaktärer tenderar att spåra sitt arv tillbaka till. Alla karaktärerna känns väldigt unika och passar väl in i kärnfilosofierna för skade-, tank- och stödrollerna som presenteras.
Destruktionsmekanikern lägger till lite extra välkommet djup till hur du tacklar action. Dessutom finns det redan en bred lista med populära karaktärer att välja på, kartor att bekanta sig med och spellägen att spela. Men det finns en bra anledning till detta, och det är för att NetEase har tittat på Overwatch och i stort sett kopierat det till en tee. Jag vill inte gå så långt som att säga att det är plagierat, men det faktum att Iron Man i huvudsak spelar som Pharah, Star-Lord som Tracer, The Hulk/Bruce Banner som D.Va , Rocket Raccoon som Baptiste, Scarlet Witch som Moira, Punisher som Soldier 76, Magneto som Sigma, Doctor Strange som Reinhardt och så vidare, det är svårt att inte göra jämförelser. Karaktärerna chattar och skämtar med varandra i början av varje spel, liksom Blizzards... Detsamma kan då sägas om spellägena och hur du kan snärta mellan Escort och Control- som lägen, och faktum är att det främst är kartorna där de mest kreativa skillnaderna kan ses. Och även här finns det bekantskaper...
Jag är ett fan av Overwatch och kaoset i Blizzards shooter, så tempot och galenskapen i Marvel Rivals känns bekant för mig. Som sagt, detta är ett väldigt kaotiskt spel och ett som utan tvekan kommer att vara överväldigande för dem som inte är bevandrade och erfarna med den här typen av PvP-hero shooter. Det här är inte en liknande situation som hur XDefiant har försökt bromsa arenaskyttar jämfört med takten i Call of Duty, Marvel Rivals är lika galen och snabb som Overwatch. På grund av likheterna undrar du förmodligen varför du skulle gå bort från åren och åren av progression du har samlat på dig på en titel som Overwatch och ta steget till Marvel Rivals. Det är här den förstörbara miljön kommer tillbaka in i ekvationen och även Dynamic Hero Synergy-systemet. Nu är den förra en ganska lovande idé som låter dig sätta din prägel på varje karta och till och med påverka hur mål spelas. Kämpar du för att bryta igenom en chokepoint? Gå runt och bryt ner en mur och attackera från en ny vinkel. Det är en övertygande idé som ännu inte riktigt har utforskats i hjälteskjutningsutrymmet.
När det gäller hjältesynergisystemet är detta mer en nischgimmick som i bästa fall känns underutnyttjad. Vissa karaktärer, vanligtvis sådana med historiska skäl för sina anslutningar, kan slå sig ihop med varandra för att låsa upp nya förmågor och mekanik. Rocket kan hoppa på Groots axel och åka runt med Flora colossus, och Hulk kan använda gammastrålning för att ladda upp Iron Mans rustning, som bara två exempel. Uppriktigt sagt finns det dock inte tillräckligt med synergipar på plats just nu för att få den här mekanikern att kännas relevant eller viktig, och om något sätter det förmodligen bara en begränsning på lagsammansättningar och vilka karaktärer som fungerar bäst tillsammans. Förutom att de känns lite isiga, som om karaktärerna glider när de rör sig, tycker jag att Marvel Rivals fungerar bra ur ett spelperspektiv. Det är likheterna och bristen på kreativa risker och individualitet som oroar mig, eftersom det här spelet framstår som alldeles för likt (samtidigt som det är sämre) än Overwatch, vilket får mig att undra varför jag någonsin skulle släppa Blizzards spel för att flytta till denna titel. Det finns fortfarande inget släppfönster för det här spelet, så mycket kan förändras under de kommande månaderna, kanske året, men som det ser ut så lämnade Marvel Rivals inte mycket intryck på mig eller gjorde mig exalterad inför dess eventuella ankomst .