Svenska
Gamereactor
recensioner
Mario + Rabbids: Sparks of Hope

Mario + Rabbids: Sparks of Hope

Ubisoft Milan levererar en nästan rakt igenom utmärkt uppföljare, och vi vågar bestämt påstå att du behöver detta i din Switch-samling...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Mario + Rabbids Kingdom Battle överraskade oss och många andra ordentligt när det släpptes för fem år sedan. Märkligt nog lyckades dock Ubisoft och Nintendo bjuda på ett underhållande äventyr med Minions-liknande Rabbids i ett Xcom-liknande turbaserat Mario-strategispel, och visade att det inte bara är Nintendos egna utvecklare som uppenbarligen älskar Mario, Luigi, Toad och alla andra Svampriket-karaktärer.

Mario + Rabbids: Sparks of Hope
Den här gången får du röra dig fritt på slagfälten.

Nu, några år senare, återvänder Ubisoft Milan (och director Davide Soliani vid rodret), med en direkt uppföljare som heter Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Låt oss direkt slå fast att även om spelet inte återuppfinner hjulet, så är detta ännu ett äventyr som både utstrålar kärlek och, framför allt, är polerat och balanserat på ett sätt vi är vana vid från Nintendo - och som Ubisoft också visar sig behärska fullt ut.

Detta är en annons:

Fienden Cursa vill här krossa det älskade Svampriket, och... Äh, det spelar egentligen ingen roll. Till skillnad från sin föregångare försöker Sparks of Hope inte berätta en linjär story och inte heller rättfärdiga hur Rabids och Marios världar fortsätter att existera i förhållande till varandra. Det är faktiskt lite synd, mest för att jag ändå önskar att Nintendo skulle börja försöka berätta mer jordnära historier i titlar med Mario och Kirby, men jag tänker inte heller låtsas att jag direkt längtar efter en story här. Cursa är ond, olika världar är angripna av den så kallade "Darkmess" och det är upp till dig att städa upp. Så var det med det.

Mario + Rabbids: Sparks of HopeMario + Rabbids: Sparks of HopeMario + Rabbids: Sparks of Hope
Det bjuds på flera distinkt olika världar med underbar design och egna ledteman.

Strukturen är både annorlunda och i viss mån densamma. Du reser till olika världar där Darkmess tentakler och ond energi måste utrotas, samtidigt som du banar din väg till Cursa. Dessa små öppna världar erbjuder ett överraskande antal hemligheter, små pussel, grymma karaktärer och udda detaljer. Faktum är att varje värld har en ganska distinkt personlighet, och just att de är separata gör att du kan leka med geografin på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

Strukturellt sett är den viktigaste skillnaden att utvecklarna den här gången inte lagt in stridsytor i den egentliga världen, utan du attacker nu en fiende och transporteras till en specifik arena. Detta är en ganska välkommen förändring, eftersom den öppna världen kan tjäna ett mer fokuserat syfte och arenorna kan bli mycket större samt med specifikt utformade. Det finns fortfarande samma taktiska variabler här, som halvt och fullt skydd, turordningsbaserad action med en rad karaktärer och fiender som sträcker sig från närkampande Brutes till överbevakningsorienterade krypskyttar. Mycket av detta vet du säkert redan, men det spelar ingen roll eftersom det fungerar utmärkt och känns balanserad samt ger möjlighet att vara taktisk.

Detta är en annons:
Mario + Rabbids: Sparks of Hope
Se till att utforska noga och du kommer få en roligare upplevelse i Mario + Rabbids: Sparks of Hope.

Det finns dock ett antal viktiga förändringar här. Alla har ett team jump, vilket gör att hela laget kan röra sig mer fritt och det är mer fokus på Dash, det vill säga att du utan att spendera en handlingspoäng kan dunka in i en fiende som försöker tvinga dig till en mer konfrontativ strategisk position. Den största skillnaden är dock att Ubisoft Milan helt och hållet har slopat rutnätssystemet i arenorna (som i Gears Tactics). Du är alltså inte längre låst i fördefinierade rutor, utan har större rörelsefrihet när det gäller att placera karaktärerna och dessa förändringar är helt klart till det bättre.

Du kan fortfarande anpassa karaktärerna på flera olika sätt, från att välja olika vapen till ett färdighetsträd för var och en av dem. Som tur är behöver du inte heller längre spendera mynt för att köpa ny utrustning, ett system som ingen kommer sakna. Dessutom är de nya Sparks söta små figurer som du ständigt hittar nya av och som kan ge ytterligare en distinkt förmåga till karaktären. En av dem sänder ut en våg med giftskador, medan en annan minskar skadorna från fiender i en större radie. Det är ett smart sätt att göra hela installationen ännu mer anpassningsbar på ett lätthanterligt sätt som också får spelarna att känna att de ständigt gör framsteg.

Mario + Rabbids: Sparks of HopeMario + Rabbids: Sparks of HopeMario + Rabbids: Sparks of Hope
Det kanske inte är Xcom-djup, men det kompenseras av så mycket annat.

Det finns såklart även nya karaktärer, som den superfräna närstridskaraktären Edge och naturligtvis Bowser som tank. På det hela taget finns det ingen en kombination som är helt fel, men spelet straffar dig om du inte är uppmärksam. Även om det aldrig blir Xcom-djupt, så betyder det inte att utmaningar saknas.

Underhållningsvärdet ökas dessutom av att spelet både ser ut och låter så bra som det gör. Inte nog med att jag inte hade ett enda tekniskt fel under hela speltiden (när hände det sist?) - jag njöt även av både musiken och den fantastiska grafiken under varje givet tillfälle. De olika världarna är alla fyllda med tillräckligt med effekter och visuell stil för att de lätt ska kunna särskiljas, precis som de världar du besöker i Super Mario Odyssey, och det finns gedigna ljudspår till vart och en av dem. Särskilt Terra Flora, som du kan se i gameplay-demonstrationen nedan, utmärker sig som en extra solid kombination.

HQ

Det betyder förstås inte att allt är bra. Mina kollegor har noterat att bildfrekvensen har sjunkit här och där, även om jag personligen inte sett det. Och jag anser visserligen att uppgraderingarna av level-systemen är positiva, men Ubisoft Milan är inte riktigt så vassa att dessa system känns lika välpolerade som själva spelupplevelsen i stort.

På det hela taget är Mario + Rabbids: Sparks of Hope dock definitionen av en lyckad uppföljare som tar alla styrkor från originalet och skruvar upp dem till elva. Allt är vackert, balanserat, väl sammansatt och strategiskt krävande, och det gör detta till ett absolut måste i din Switch-samling.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Solid strider, suverän utforskning, massor av olika miljöer, många anpassningsmöjligheter, Sparks-systemet är genomtänkt, många nyheter
-
Otillräckligt narrativ, grund karaktärsutveckling
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content