Mario Party 9

Mario Party 9

Redaktionens meste partyprisse har slagit klackarna i taket med självaste Super Mario som efter lång tid i plattformarnas förlovade land återfått festsuget igen. Såhär bra är Mario Party 9...

Det räcker med några få tärningsslag innan vänskapen börjar knaka i fogarna. Ytterligare några senare så kommer svårdomarna, tätt följda av hot innan förnekelsefasen träder in och man ledset deklarerar att man utsatts för en sammansvärjning av sällskapet. Välkommen till Mario Party 9, partyspelet som låter dig jävlas som inget annat.

Och det är ju just där storheten med Mario Party ligger och just det som gjort varenda en av de åtta föregångarna till mångmiljonsäljare. Alla kan vara med och underhållningen är ren och skär destillerad skadeglädje i sin allra mest sadistiska form. Men trots det har det gått fem år sedan Nintendo sist släppte ett spel i serien. Efter Mario Party 8 strax efter Wii-laneringen så har det varit tyst sånär som på Wii Party som släpptes härom året.

Mario Party 9
Det är inte alltid så lätt att samla ihop tre polare att spela med. Någon form av onlinestöd hade inte skadat.

Så vad har hänt sedan sist då? Jo, under de fem år som gått sedan Mario Party 8 har trotjänarna Hudson ersatts som utvecklare och Nd Cube tagit över och med det gett serien en totalrenovering. Det var välbehövligt och kanske var seriens stagnation med alltmer krystade banor och bonusföremål orsaken till att Nintendo inte varit så sugna på att släppa fler spel. Men nu är regelverket helt omskrivet medan bandesignen och stjärnsamlandet skiljer sig rejält mot tidigare.

Den största skillnaden är att alla figurer nu sitter i en gemensam bil och därmed måste gå tillsammans hela tiden. Att som i de gamla spelen välja olika vägar och försöka hinna först till en viss stjärna är därmed ett minne blott. Ja, och förresten finns det inga alternativa vägar utan banorna är nu konstruerade som just banor snarare än spelplaner. Det betyder att det finns en bestämd början och ett bestämt slut. Och när man väl når dit vankas bossfight innan rundan är över.

Mario Party 9
Eftersom det gått 5 år sedan föregångaren har mycket hänt med det grafiska. Nya utvecklaren Nd Cube har gjort detta till det överlägset snyggaste spelet i serien hittills.

Inte ens minispelens upplägg är heligt och de är nu aningen mindre frekventa än tidigare och slumpas fram längs de långa och linjära banorna. Det gör att det går något snabbare att spela nu, något jag tackar för, tidigare kunde man spela Mario Party i timmar om man råkat välja för många rundor och tärningen var på dåligt humör.

Tanken bakom det gemensamma fordonet, förutom att det är miljövänligt att åka tillsammans, är att varje person ska turas om att vara chaufför. Det är chauffören som beslutar om bonusföremål ska användas och den som ansvarar för det som händer längs banan. Det gäller kort sagt att lyckas så bra man kan under sin runda och sedan lämna kärran i en så jävlig sits som möjligt när ens runda är över så efterträdaren får det svårt. Kanske med massa specialrutor som gör att man förlorar stjärnor eller något liknande.

Mario Party 9
Som vanligt finns det inte särskilt mycket att göra för den som spelar Mario Party 9 ensam. Något som gärna skulle få ändras till framtida delar.

Men Mario Party 9 vore inte Mario Party om det inte fanns några slumpmässiga sätt som kan få ens fantastiska superplan att gå i baklås. Det inkluderar förstås en handfull specialtärningar som bland annat en som bara har 0 och 1 som alternativ. Istället för att stiga ut i minfältet finns alltså chansen att få stå still på sin egen runda och låta en annan olycksalig sate ta över. Scenarion som flera gånger ledde till gapskratt hos min kära testpublik.

Som jag skrev ovan har inte ens stjärna fått vara ifred. Eftersom man nu åker gemensamt mot ett mål är det ingen mening att slumpa fram dem och låta spelarna tävla om att komma först. Istället är stjärnorna nu mindre och vanligare och fås genom att passera över dem. Självfallet finns det även rutor som gör att man tappar dem, så det gäller att spela taktiskt, ha tur och framför allt vara så själviskt hänsynslös det går med sitt sällskap får att undvika dessa.

Mario Party 9
Bossfighterna uppmanar en att vara både hjälpsam och girig på samma gång.

Men stommen i Mario Party 9 är trots allt fortfarande Minispelen. Hela 80 stycken står till förfogande, varav oväntat få är dåliga. Det är knappast djupa grejer, men det vankas bland annat ljuvliga små plattformsäventyr, ett Mario Kart-inspirerat Bullet Bill Race och bönstjälksodling. Ofta är det skicklighet eller reaktioner som avgör vem som vinner, men precis lika ofta handlar det om tur som när man i en gren jagas av Mechakoopas och förväntas välja flyktvägar på ren slump. Även om de är få finns även en handfull rötägg till grenar som helt enkelt borde ha stannat på ritbordet.

I slutändan är ändå Mario Party 9 väl avvägt så den bättre spelaren kommer oftast ro hem segern efter varje avklarad bana, men ändå slumpartat nog för att alla spelare faktiskt ska ha chansen. Vilket väl är lite av Mario Party-seriens signum. Utöver detta har ND Cube även haft vänligheten att peta in spellägen utanför spelplanerna för den som bara vill tävla i minispelen, vilket är kul när man inte vill sitta dryga timmen med en hel runda.

Jag misstänker att Mario Party 9 nu kanske är lite för uppstyrt för en del gamla konservativa fans och vissa grenar håller som sagt inte måttet. Men ändå, Nd Cube har lyckats fantastiskt väl med att fungera som Nintendos egen Bindefeldt och styrt upp ett fräscht party som revitaliserar det lite trötta konceptet. Att festa med Mario har kort sagt aldrig varit roligare än nu.

8 / 10
+
Rappare tempo, hela 80 minispel, snudd på evig hållbarhet, genomtänkta nyheter, klart snyggast i Mario Party-serien