Medan Nintendo gör sig redo för lanseringen av Mario Kart 8 är de inblandade medvetna om att det här rör sig om mer än ett spelsläpp. Man hoppas att Marios nya ska vända den negativa trenden och väcka det intresse som konsolen så desperat behöver för att öka försäljningen.
I en intervju med MCV berättade Roger Langford, Mario brand manager för Nintendo UK, att företaget gör allt de kan för att Mario Kart 8 ska bli den succé som krävs för att komma ikapp konkurrenterna.
"Mario Kart 8 really harnesses the capability of Wii U. It has HD graphics and runs at 60 frames per second constantly in single and multiplayer."
"I certainly feel that Mario Kart 8 can be the catalyst that will broaden Wii U's horizons. It's very important for us that we have a successful launch and continue the promotion throughout the year and beyond."
I marknadsföringen ingår att man ger bort ett gratis spel till dem som köper Mario Kart 8 innan juli. Så även i Sverige.
"You pick up the Mario Kart 8 bundle, and you can also download Wii Party U or Nintendo Land if you're getting it for the family, or if you're a Mario fan you can get New Super Mario Bros U. We also cater for more core gamers, as well, with Monster Hunter 3 and The Wonderful 101. We are offering that variety because Mario Kart 8 does attract such a broad demographic."
Om det är någon spelserie som kan väcka liv i Wii U så är det nog mycket riktigt Mario Kart. Mario Kart Wii sålde i strax över 35 miljoner exemplar och blev därmed det näst mest sålda Wii-spelet efter Wii Sports, som ju ingick med konsolen.