Manchester By The Sea

Manchester by The Sea

Vi bjuds på stillsam melankoli och briljant skådespel i Kenneth Lonergans Oscarsbelönade drama, men hur bra är den, egentligen?

När den äldre brodern Joe dör i en hjärtinfarkt måste enslingen och människospillran Lee Chandler (Casey Affleck) resa hem till den lilla staden Manchester-by-the-sea på den amerikanska östkusten, vilken han en gång i tiden lämnade under tragiska omständigheter. I samband med att juristen läser upp testamentet blir Lee varse om att han utsetts till förmyndare över Joes 16-åriga son, Patrick. Nyheten river upp gamla sår och Lee tvingas möta sitt förflutna och människorna han en gång lämnade.

Det är inte svårt att förstå varför Casey Affleck kammade hem en Oscar för bästa manliga huvudroll - karln bjussar på ett rysligt minimalistiskt skådespel men lyckas trots sin återhållsamhet ändå säga mer än varenda kotte runtom honom. Med det sagt är det verkligen inget fel på de andra skådespelarnas insatser heller. Inte minsts gör Michelle Williams en hedervärd insats som Caseys ex-fru och står för en av filmens allra mest känslosamma och tårdrypande scener. Lucas Hedges levererar också en bra rolltolkning av brorsonen tillika kvinnotjusaren Patrick. Vad jag dock saknar hos Patrick är känslan av riktig sorg; han förlorar sin far men utöver en scen som involverar ett frysfack återspeglas det aldrig riktigt i hur han agerar.

Just återhållsamheten och lågmäldheten genomsyrar inte bara Casey Afflecks gestaltning av filmens sargade huvudperson utan går även som en röd tråd genom hela filmen. Regissören Kenneth Lonergan tar väldigt god tid på sig att föra sin historia framåt. Han låter den ena vardagsscenen avlösa den andra utan att något alltför dramatiskt inträffar. I alla fall inte på ytan. Dramat ligger här mer i det förtryckta och dolda; Lee säger inte mycket, visar inte mycket, men ofta är det i det ordlösa och outtalade som filmens nerv finns. När det väl brinner till är det inte genom ord utan genom plötsliga, självdestruktiva handlingar som träffar lite extra hårt i magen.

Även om jag verkligen gillar att filmen vågar ta en såpass lågmäld bana, frikopplad från klassisk, förutsägbar dramaturgi, blir det ibland en smula för lågmält och händelselöst; filmen tickar på i nästan två och en halv timme och det dröjer egentligen ända till sista akten innan vi får någon riktig händelseutveckling. Jag önskar också att vi fått lite mer tid med Michelle Williams ex-fru, som känns central för Afflecks karaktär men som tyvärr inte medverkar i mer än i kanske tio minuter.

Mina små klagomål till trots är Manchester by the sea dock en väldigt sevärd film som med sin stillsamma melankoli och sitt briljanta skådespel är svår att värja sig mot. Den lyckas säga mycket med små medel, och även om det finns gott om dramafilmer som smäller högre och hörs mer, är det här ändå en film som tenderar att kännas mer i magtrakten än många av sina genrekusiner.

Bilden:
Filmens vintriga miljöer gör att färgschemat går i mestadels vita och blåa toner utan att bjuda på några riktiga visuella färgkarameller. Vi bjuds på en genomgående väldigt hög detaljåtergivning och skärpa, inte minst i karaktärers ansikten under närbilder. I några av inomhusscenerna upplevde jag dock att en del mörka partier kändes urblekta, men det är att räkna med när filmen är fotad med digitala kameror. Sammantaget är det en bra bildupplevelse.

Filmen har formatet 1.85:1

Ljudet:
Filmens har ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som helt klart gör filmens musikspår rättvisa. Annars är det en rätt stillsam film med fokus på dialoger, och dessa levereras i hög och krispig kvalitet där bakgrundsljuden mixas in utan att störa eller ta över.

Extramaterialet:
Återhållsamheten fortsätter att återspegla sig även på extramaterialsfronten. Här finns inte alltför mycket att grotta ner sig i utan vi får hålla till godo med tre bortklippta scener samt en bakom-kulisserna-featurette.

8 / 10
+
En lågmäld, vackert melankoliskt och mycket välspelad film med en briljant Casey Affleck i huvudrollen. Dock lite väl slö ibland.