Luigi's Mansion 2 HD

Luigi's Mansion 2 HD

Marios skakiga lillebror är tillbaka för att återigen trotsa sina rädslor i denna remaster av 3DS-titeln från 2013. Johan har fångat spöken tillsammans med Luigi och satt betyg...

Av Nintendos två rörmokarbröder råder det för mig ingen tvekan om att det är räddharen Luigi som besitter de mer intressanta karaktärsdragen, trots att han ofta hamnar i storebrorsan Marios ståtliga skugga. Till skillnad från den rödklädda äldre brodern, som alltid tycks ta sig an sina utmaningar med en kirurgiskt välplacerad klackspark så är Luigi egentligen inte alls speciellt intresserad av livet som äventyrare, utan råkar mest slängas in i farliga situationer med ett ofrivilligt ansvar att agera hjälte. Det sägs att den som är modigast också är den som trotsar sina rädslor, vilket är något Luigi ofta tvingas göra när det är hans tur att stå i centrum. Så även i Luigi's Mansion 2 HD.

Luigi's Mansion 2 HD
"Hello? Mario?"

Du som är uppmärksam vet förstås redan att Luigi's Mansion 2 HD inte är någon ny titel, utan snarare en regelrätt remaster av 3DS-versionen från 2013 och ytterligare ett exempel på Nintendos ambitioner att släppa sina äldre verk till nya format. Tidigare exempel på liknande återutgivningar är förstås Mario RPG och Paper Mario: The Thousand Year Door som båda båda blivit välsignade med riktigt ståtliga remakes det senaste året. Nintendo är duktiga på att ge en massa kärlek åt sina gamla spel och ambitionerna är ofta riktigt höga när det vankas nyversioner. I fallet Luigi's Mansion 2 HD saknar jag dock en stor del av den omsorgen och redan innan jag ens har startat spelet så reagerar jag på den nya lilla gula post it-lappen med bokstäverna "HD" som numera pryder omslaget. Nu är jag givetvis väl medveten om att Nintendo Switch är en prestandamässigt underlägsen konsol, sett till konkurrensen, men när vissa är uppe och nosar på så hög upplösning som 8K känns det som att Nintendo lägger ribban lite väl lågt den här gången, och som att Luigi's Mansion 2 HD är en tekniskt utdaterad produkt redan innan den släppts.

Luigi's Mansion 2 HD
Ibland stöter vi på en och annan Toad som behöver hjälp att ta sig till säkerhet.

Mycket riktigt finns det inte speciellt mycket i Luigi's Mansion 2 HD som imponerar på ett visuellt plan och jag tycker att det är lite synd att Nintendo har valt att ligga på latsidan här, speciellt när jag samtidigt vet vad de bevisligen är kapabla till, genom tidigare nyversioner. Visst, det är förstås en remaster och inte en remake som vi talar om här men om man ändå ska göra en insats och släppa ett gammalt spel på nytt, varför inte löpa linan ut och göra en remake istället? Nintendos annars så höga ambitioner är på många plan vad som brukar definiera dem som spelutvecklare och den glöden är något som jag genomgående saknar i Luigi's Mansion 2 HD.

Luigi's Mansion 2 HDLuigi's Mansion 2 HD
Att bråka med spöken är kul, om än lite för lätt.

Men som många tycker om att påpeka när det anmärks på det visuella i spel så är grafiken förstås inte allt och jag som faktiskt aldrig tog chansen att avnjuta Luigi's Mansion 2 när det begav sig för elva år sedan har verkligen uppskattat chansen att få ta reda på vad det är som jag har missat. Det första spelet som släpptes till Gamecube står sig än idag som en av de mest minnesvärda upplevelserna till formatet och jag kommer ihåg hur de tydligt Resident Evil-inspirerade miljöerna skapade en lite kusligt mysig stämning då Luigi darrigt nynnade med i ledmotivet där han sakta smög genom den mörka herrgårdens nedsläckta korridorer. Konceptet var och är än idag klockrent och trots när tvåan till slut släpptes till Nintendo 3DS fick det bland annat ett varmt välkomnande med en stadig 9:a i betyg av Gamereactors dåvarande redaktör Jonas Elfving.

Luigi's Mansion 2 HD
"Okej Luigi, hitta fem sådana här så vinner du."

Själv är jag emellertid inte riktigt lika övertygad om Luigi's Mansion 2:s briljans som min kollega var och i min mening saknas mycket av det som jag tycker gjorde ettan så minnesvärd. För det första är berättelsen, den här gången, inte speciellt engagerande, utan känns mer som ett sätt för utvecklarna att knyta ihop en samling nivåer i efterhand till en någorlunda sammanhängande historia. Narrativet kring att Luigi ska samla ihop en handfull kristaller för att göra alla spöken snälla igen känns mest som ett utdraget "fetch quest" och är inte alls lika engagerande som att på darriga ben försöka lösa mysteriet kring en försvunnen Mario som var upplägget i Luigi's Mansion (1).

Luigi's Mansion 2 HD
Samlarföremål dyker upp med jämna mellanrum. Ibland behöver vi konfiskera dem från stöldbenägna gastar.

Dessutom tycker jag att det menybaserade systemet kring uppdragen tar bort mycket av den mysigt ovissa utforskar-känslan, som för mig är synonymt med serien, och upplägget bidrar istället till att allt känns påtagligt förutsägbart. Fem kristaller, utspridda över fem olika platser som alla kräver ungefär fem deluppdrag och en boss-strid att ta sig igenom. Efter varje uppdrag blir jag bedömd efter en rad kriterier och får ett slutbetyg som är tänkt att sporra mig till att göra bättre ifrån mig nästa gång. I själva verket känner jag dock inget sug att återvända överhuvudtaget, utan det enda jag egentligen upplever är att den redan svaga berättelsen blir uppstyckad i en rad onödiga delmoment som hade mått bättre av att vara en del av ett mer sammanhängande narrativ. Det hjälper heller inte att spökjägar-professorn E. Gadd också tenderar att avbryta mig flera gånger, mitt under pågående uppdrag, ofta i syfte att förklara något som jag tycker har framgått alldeles utmärkt, utan hans inblandning.

Luigi's Mansion 2 HD
"M... Mario?"

Däremot kan jag verkligen uppskatta designen och variationen som de olika miljöerna faktiskt bjuder på, för det är en rad intressanta nivåer som jag får utforska tillsammans med Luigi, även fast de hade mått betydligt bättre av att knytas ihop på ett betydligt mer sammanhängande sätt. Hade Nintendo valt att löpa linan ut med nyversionen hade jag gärna sett möjligheten att färdas mellan de olika platserna utan behovet av att mellanlanda i spelets menyer. Kanske ställer jag för höga krav här, eftersom att det förstås "bara" handlar om en nyversion av en elva år gammal 3DS-titel men samtidigt så håller jag Nintendo till en högre standard och förväntar mig mer när det kommer till just deras nyversioner.

Luigi's Mansion 2 HD
Många fler varianter på spöken än dessa får vi tyvärr inte nöjet att bråka med...

Bortsett från den svaga berättelsen finns det dock en hel del ljusglimtar i Luigi's Mansion 2 HD. Själva grundbulten i äventyret är ju nämligen centrerat kring spökjakt och på ett tekniskt plan finns det inte mycket att anmärka på. Tvärtom är det ganska roligt att använda Luigi's ombyggda dammsugare för att fånga in olika typer av osaliga andar och kampen som uppstår mellan spöke och rörmokare är ofta en intensiv sådan som jag känner att jag blir stadigt bättre på under hela spelets gång. Det gäller dock att hitta sina egna små sätt att utmana sig själv på, för Luigi's Mansion 2 HD är ett väldigt enkelt spel och under mina 15 timmar i spelet kan jag bara minnas något enstaka tillfälle då jag kände att motståndet var någorlunda värdigt. Något som jag började göra mot slutet av resan var att se hur många spöken jag kunde suga upp i ett svep, vilket medförde viss spänning även fast det inte gav några egentliga fördelar rent spelmässigt. Nej, motståndet i Luigi's Mansion 2 HD hade gärna fått vara snäppet tuffare så att spökena faktiskt kändes lite hotfulla, medan de i nuläget mest kan klassas som tidsfördriv.

Luigi's Mansion 2 HD
"Maariooo?"

Jag hade också gärna sett att det fanns betydligt fler typer av onda andar att tampas mot under spelets gång, samt att dessa haft mer av en utstickande personlighet. För mig byggde en stor del av det första spelets charm på att en imponerande mängd spöken var helt egna karaktärer med roliga personlighetsdrag och unika sätt att besegra dem på. I Luigi's Mansion 2 HD finns nästan inget kvar av detta, utan utbudet av fiender har bantats ner rejält och består främst av olika konstellationer av samma fyra spöktyper. Undantag finns men de är inte många, och de tillför inte heller speciellt mycket.

Du som läser detta kanske har noterat att jag ofta jämför Luigi's Mansion 2 med hur saker fungerade i föregångaren och om jag ska analysera mig själv så handlar det till stor del om att tvåans brister får mig att uppskatta ettan allt mer. Luigi's Mansion 2 HD når nämligen inte alls samma nivåer av underhållning som föregångaren och på det stora hela känns den här HD-versionen, tråkigt nog som ett lite halvhjärtat projekt från Nintendos sida. Jag kan till och med gå så långt som att påstå att de har släppt en nyversion av fel spel och att en remaster (eller en remake) av Luigi's Mansion från 2001 hade varit betydligt roligare att se idag.

7 / 10
+
Varierade miljöer, rolig spökjägar-mekanik, mycket hemligheter, bra grundkoncept, härlig design